V rodinné firmě Expres Menu, zabývající se vařením sterilovaných hotových jídel, nejprve jako teenager pomáhal s grafikou a jezdil na veletrhy. Na vysoké škole si vyzkoušel vlastní podnikání. V roce 2019 Adam Sogel naplno nastoupil do podniku, který v Trutnově vybudovali jeho rodiče. V té době měl obrat 30 milionů korun, dnes je to víc než trojnásobek.
Příběh rokuAdam Sogel se účastní soutěže EY Podnikatel roku a soutěží i o cenu čtenářů za nejlepší podnikatelský příběh. Hlasovat pro něj můžete v anketě ZDE |
„I z okolí znám příběhy, kdy se předání rodinné firmy další generaci ne vždy povedlo. Doufám, že v našem případě se to podařilo. Poslední roky neustále rosteme a expandujeme, zatím je to na dobré cestě,“ říká šestatřicetiletý podnikatel.
Firma se původně specializovala na výrobu mražených potravin. Na konzervování hotových jídel patentovanou metodou CTP bez éček a konzervantů přešla v roce 2005. Guláš, kyselo nebo červené kari v bariérových obalech vydrží až deset let.
Adam Sogel během studií průmyslového designu v Plzni se spolužákem založil firmu Adventure Menu vyrábějící jídlo na cesty. „Byli jsme outdooroví nadšenci a rádi jsme jezdili na motorkách. Jídla, která dělá Expres Menu, jsme dali do jednoho balíčku s přílohou. Přizpůsobili jsme receptury, aby to mohlo fungovat dohromady,“ vypráví.
Vlastní podnikání mu hodně pomohlo. „Víceméně jsme si všechno dělali sami. Naučil jsem se zvládat krize a problémy, které přicházely,“ říká. Před šesti lety prodal podíl ve firmě a stoprocentně se začal věnovat rodinnému podniku. Dnes je ředitelem i jednatelem Expres Menu.
„Nebylo možné sedět na dvou židlích. Nerozhodoval jsem se dlouho, byl jsem za tu příležitost rád, i když to znamenalo velký závazek,“ poznamenává. Zaměřil se na automatizaci výrobního procesu. Plnění sáčků dnes na místo lidí obstarávají stroje.
Po otevření nového závodu v roce 2019 firma zněkolikanásobila produkci. V současnosti vaří milion hotových jídel ročně, počet zaměstnanců se blíží třicítce a obrat vloni překročil stomilionovou hranici. Zhruba 15 procent jídel jde na export. Expres Menu vaří kolem sto druhů pokrmů, receptury průběžně obměňuje. Trendem poslední doby jsou mezinárodní jídla, hlavně z asijské kuchyně.
„Dlouhodobě největší zájem je o rajskou omáčku, kuře na paprice, svíčkovou a guláš. Do top pětky přibylo butter chicken, které se velmi dobře prodává i v Polsku, Německu nebo na Slovensku,“ uvádí ředitel. Firma klade důraz na kvalitní potraviny a spolupracuje s lokálními dodavateli. Kuchaři používají maso z mladých býčků z lokálních chovů, základem omáček jsou přes noc tažené vývary.
Pro Adama Sogela hlasujte v anketě ZDE |
Expres Menu dodává trvanlivá jídla do desítek obchodů po celé republice. Koupit se dají ve vinárnách, chovatelských potřebách, obchodech s elektrem i v prodejních automatech. Od loňska spolupracuje s obchodními řetězci. Její produkty si kupují hlavně dovolenkáři, cestovatelé a sportovci.
„Naší dlouhodobou vizí je, aby se Expres Menu stalo alternativou k domácímu vaření, aby člověk měl naše jídlo doma jako rezervu pro případ, kdy nestíhá vařit nebo přijde nečekaná návštěva,“ poznamenává Adam Sogel. Velkou výzvou je vývoj produktové řady Space menu, na které podnik pracuje už několik let. Vesmírnou stravu z biopotravin dokonce plánují testovat v kalifornském Silicon Valley.