Dělníci betonují římsy mostů, zakládají protihlukové stěny a brzy začnou pokládat konstrukční vrstvy vozovek. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se daří plnit časový harmonogram, první řidiči tudy projedou na konci července.
Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by stavba zahájená na podzim 2022 měla nabrat zpoždění.
„Přestože na zhotovitele ještě během následujících pěti měsíců čeká obrovské množství práce, jsem optimista. Zatím vše skutečně směřuje k tomu, že na konci července bude obchvat zprovozněn,“ potvrdil ředitel ŘSD Radek Mátl, jenž ve středu na místě kontroloval průběh stavby.
„Zemní práce jsme obnovili v plném rozsahu, nasadili jsme desítky strojů a na stavbě momentálně pracují vyšší desítky dělníků,“ uvedl hlavní stavbyvedoucí Jindřich Mitura ze společnosti Poor, která obchvat buduje.
Firma musí položit 40 tisíc tun mechanicky zpevněného kameniva a 36 tisíc tun asfaltu.
„Pokládky jednotlivých vrstev vozovek začnou počátkem dubna. Zhotovitel nasadí dvě čety pracovníků, od přelomu května a června dokonce tři čety, které budou na vozovky pokládat asfaltové vrstvy,“ doplnil ředitel ŘSD. Asfaltování má být hotové zkraje července.
Dokončují poslední most
Na trase obchvatu bude 16 mostů, většina z nich včetně víc než 400 metrů dlouhé estakády ve Štikově už má nosnou konstrukci. Stavaři betonují římsy. „V průběhu tří čtyř týdnů bude dodělána konstrukce posledního menšího mostu,“ naznačil Radek Mátl. Dělníci také zakládají protihlukové stěny.
Na stavbě obchvatu se pracovalo i během končící zimy, přestože podmínky nebyly zcela ideální. Ještě před týdnem staveniště pokrýval sníh.
„Zhotovitel pracoval po celou zimu, což v této oblasti není vždy úplně pravidlem. Pokud to počasí umožňovalo, mohl provádět i betonáže mostních říms,“ sdělil ředitel.
V dubnu stavaři začnou napojovat obchvat v Kumburském Újezdě ve směru od Jičína na stávající silnici I. třídy. Řidiči budou muset počítat s omezeními, dojde k zúžení provozu do jednoho pruhu. Okružní křižovatka na druhém konci obchvatu ve Vidochově je na silnici napojená od loňského září.
Rychlejší cesta do Krkonoš
Pro centrum Nové Paky bude obchvat znamenat obrovskou úlevu, denně středem města projede 15 až 18 tisíc vozidel. O víkendech, kdy je situace zdaleka nejhorší, to šplhá až ke 25 tisícům.
„Předpoklad je, že po dokončení obchvatu by počet aut projíždějících centrem měl klesnout na přibližně pět tisíc denně,“ řekl před časem starosta Nové Paky Pavel Bouchner (STAN).
Podle ředitele ŘSD je obchvat devítitisícového města jednou z nejdůležitějších staveb na silnicích I. třídy. „Tranzitní doprava, která Novou Pakou v zimě i v létě projíždí, je velmi silná a obtěžuje místní občany. Obchvat výrazně zrychlí cestu do Krkonoš, zároveň bude také bezpečnější,“ uvedl Radek Mátl.
Z hlavní silnice by se po otevření obchvatu měla stát komunikace III. třídy. Město zde plánuje stavbu chodníku směrem na Kumburský Újezd, rekonstrukci chodníku a výstavbu přechodů pro chodce v Pražské ulici nebo výměnu veřejného osvětlení.
Estakáda ve Štikově
Stavba obchvatu začala v září 2022, na 8,5 kilometru dlouhé trase je 145 stavebních objektů včetně 16 mostů a dvou okružních křižovatek. Najede se na něj v Kumburském Újezdu, odkud bude pokračovat kolem hřbitova ve Studénce, přes Heřmanice, Štikov a Vrchovinu až do Vidochova, kde se napojí na stávající silnici.
25. února 2025 |
Nejdelším mostem je 423 metrů dlouhá estakáda přes údolí ve Štikově. Na obchvatu budou čtyři sjezdy do Nové Paky. Na trase vzniknou čtyři kilometry protihlukových stěn. ŘSD obchvat vysoutěžilo za 1,3 miliardy korun, původní předpokládaná cena byla o více než 300 milionů vyšší. Do tendru se přihlásilo šest firem.
O obchvatu Nové Paky se uvažovalo už za druhé světové války, chtěla ho využít německá armáda ke snadnější přepravě na východní frontu. V 70. letech začalo vyměřování trasy, od roku 1996 je obchvat v územním plánu. Konečná verze obchvatu byla schválena v roce 2004. Zahájení výstavby se neustále odsouvalo kvůli výkupům pozemků a odkládaným výběrovým řízením.