iDNES.cz

Stavba dálnice od Hradce na Liberec začala, první úsek stihnou za rok

  14:04
Klíčový úsek dálnice D35 u Hradce Králové směrem na Liberec už se staví. Jde o část od napojení na dálnici D11 u severního sjezdu na Hradec po obec Sadovou. Tam se už od loňska buduje navazující úsek D35 do Hořic. Aby ho mohli příští rok otevřít, musí stavbaři za rok stihnout část dálnice včetně křižovatky u Sadové.

Úsek dlouhý 7,5 kilometru buduje sdružení MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt za 1,6 miliardy korun bez započtení daně. Práce začaly 16. září, ale slavnostní zahájení se kvůli povodním v Česku odložilo na 1. října.

„Situace, která nastala z hlediska dešťových srážek, nikterak nenarušila harmonogram,“ uvedl při odloženém slavnostním zahájení stavby generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radek Mátl.

Stavbaři na zahájeném úseku napojí D35 na mimoúrovňovou křižovatku dálnice D11 v Plotištích nad Labem. V počátku se však musejí soustředit na opačný konec úseku u obce Sadová. ŘSD si vymínilo, že dálniční sjezd u Sadové a 1,2 kilometru navazující dálnice musejí být hotové už v roce 2025.

„Bez této části bychom v příštím roce nemohli zprovoznit navazující úsek ze Sadové do Hořic na Jičínsku,“ upozornil Mátl. Celý úsek až do Hradce Králové má být hotový za 27 měsíců, tedy v polovině prosince 2026.

„Momentálně už probíhají skrývky. Čeká nás milion kubíků ve výkopech, devět mostů. Máme nachystané kapacity a veškeré odborníky, takže věřím, že všechno poběží bez komplikací a zvládneme vše zprovoznit včas,“ řekl šéf MI Roads Zdeněk Ludvík.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) upozornil, že aktuálně se staví celkem 54 kilometrů dálnice D35: „V tuto chvíli jsme na jednom z největších dopravních stavenišť střední Evropy. Pro Českou republiku je dokončení D35 jedním z klíčových dopravních milníků, protože spojí východ a západ země jako alternativa k D1.“

Archeologové našli v trase D35 nejdelší pravěkou mohylu v Evropě, měří 190 metrů

Silničáři se v přípravě museli vypořádat také s připomínkami obce Všestary a obyvatel její místní části Bříza. Ti se obávají hluku z dálnice a požadovali doplnění protihlukových stěn. K tomu však zatím nedojde.

„Hlukové studie tam vyšly dobře, takže k budování stěn nemáme právní důvod. Až se na dálnici spustí zkušební provoz, provedeme další měření. Pokud k překročení limitů dojde, stěny přidáme,“ doplnil Mátl.

Stavbě předcházel rozsáhlý archeologický průzkum. Dálnice totiž vede přes dějiště největší bitvy na českém území. Archeologové našli tisíce artefaktů z Války roku 1866. Pro ostatky vojáků dokonce nedaleko Sadové postaví kostnici.

„Je to zásah, který u nás v republice nemá srovnání. Ve střední Evropě by se to mohlo přibližně přirovnat k výstavbě dálnice u Vídně u Wagramu, což bylo jedno z bojišť napoleonských válek,“ řekl dříve vedoucí Centra terénní archeologie Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové (FF UHK) Ladislav Rytíř. Archeologové také pod budoucí dálnicí našli nejdelší pravěkou mohylu v Evropě.

Další úseky za rok

Sousední úsek ze Sadové do Hořic se staví od loňského listopadu a měří 10,5 kilometru. Už v červenci tam stavbaři zprovoznili novou okružní křižovatku u Hořic, kam bude ústit dálniční sjezd. Nyní probíhá betonáž mostovek a zemní práce.

V přípravě už jsou také dva další úseky směrem na Jičín a Liberec. U dálnice z Hořic do Úlibic u Jičína, která měří 16,3 kilometru, chybí ŘSD získat poslední pozemek. V příštím roce chce vybrat zhotovitele a zahájit stavbu. Současně by se měl soutěžit i navazující obchvat Úlibic o délce 1,6 kilometru. Stavební povolení na něj už silničáři získali.

„Chtěli bychom do konce tohoto roku zahájit výběrové řízení na úsek mezi Hořicemi a Úlibicemi, v příštím roce na obchvat Úlibic. Ještě v letošním roce bychom chtěli zahájit stavbu obchvatu Litomyšle. V příštím roce by tak měly být rozestavěné veškeré úseky D35, které se budou stavět klasickou formou. V roce 2026 pak má začínat úsek mezi Opatovcem a Mohelnicí, který se má stavět v rámci PPP projektu,“ uvedl Radek Mátl.

Kompletně dostavěná by měla být dálnice D35 z Úlibic u Jičína do Mohelnice na Olomoucku v roce 2029. Navazující silnice z Úlibic do Turnova má nyní platnou dokumentaci vlivu na životní prostředí. Se stavbou se počítá v letech 2029 až 2033.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

zpět na článek