iDNES.cz

Dřív tu bikeři ničili les, teď dostali v Hořicích speciální stezky

  11:10
Na okraji Hořic u oblíbeného koupaliště Dachova vznikly téměř čtyři kilometry terénních stezek pro horská kola. Vhodné jsou pro začátečníky i zkušenější jezdce. Bikeři tak už nebudou lesníkům na divoko ničit porosty.

Lesní traily měří celkem 3,7 kilometru. Město do vybudování stezek investovalo pět milionů korun. Připravenou má i druhou etapu, která počítá s výstavbou dalších tří kilometrů lesních sjezdů.

„V lese nad koupalištěm byly trasy načerno a Lesy České republiky s tím měly problém. Teď jsou traily jasně definované a udržované. Díky tomu, že je postavili profesionálové, jsou zároveň bezpečnější,“ uvedl hořický starosta Martin Pour (Hořičtí patrioti).

Dvě tratě začínají u hlavní silnice v Kudrnáčově zatáčce pod autokempem. Kromě terénních vln, boulí a klopených zatáček obsahují také skoky.

Nejdelší a zároveň nejlehčí Dáška trail měří 1 800 metrů, v zatáčce začíná také červený Grizzly trail, kilometrovou trasu charakterizuje členitý terén a několik skoků různých velikostí.

„Jsou tam krásné skoky a klopenky. Myslím si, že pro jezdce, kteří se učí skákat, to je úplně ideální,“ zhodnotil biker František Kos.

Na dojezdy obou singletracků u Kalíšku navazuje 810 metrů dlouhý Potoky trail. Středně těžká trasa vede od lesní studánky do údolí říčky Bystřice, na cyklisty čeká průjezd korytem potoka i série menších skoků.

Obtížné překážky lze objet

Singletracky jako jeden z prvních otestoval hořický závodník Matouš Silovský. „Traily obsahují vše, co se začínající jezdec musí naučit. Zabaví se na nich i pokročilejší jezdec. Důležité je, že se každá obtížnější překážka dá přejet, nebo dokonce i objet. Poměr bezpečnosti a úrovně trailů je skvěle vybalancován. Je to výborně postavené a všechno na sebe hezky navazuje,“ ocenil vítěz špindlerovského zimního sjezdu na horských kolech Chines Downhill z roku 2022.

Povrch z vápencové drtě Jičínská společnost Dirty parks se do budování tratí pustila hned po Novém roce.

„V lese je hodně pramenů, kvůli tomu byla stavba trailů komplikovanější. Drenážování bylo na denním pořádku. Všechno to začalo schnout až na začátku dubna. Povrch trailů tvoří vápencová drť, která pojme hodně vody. I po deštích povrch zůstává hladký, pevný a rychlý,“ vysvětlil jednatel Dirty parks Tomáš Kudrnáč.

V lese nad plovárnou Dachova u Hořic vznikly traily pro horská kola.

Rozdělení trailů na modré a červené, podobně jako u sjezdovek, reflektuje jejich obtížnost. „Modré jsou určeny pro začátečníky i děti, jezdce na jakémkoli horském kole. Červený je techničtější. Skoky jsou postavené tak, že začátečník je může přejet a nemusí skákat. Zkušenější jezdec může využít rozestupů vln a skákat z jedné do druhé,“ popsal Kudrnáč.

Lávka prověří techniku

Součástí nejdelšího trailu je skill zóna, kterou tvoří 40 metrů dlouhá dřevěná lávka, umístěná 30 centimetrů nad zemí. „Nezáleží na rychlosti, je to průprava balancu a techniky jízdy. Bikeři ji projíždějí v malé rychlosti a balancují tak, aby nespadli do strany,“ doplnil jednatel Dirty parks.

Traily ve Dvoře i Mladých Bukách

Traily se v poslední době rozvíjejí také v nedalekém Dvoře Králové nad Labem. První oficiální singletrack se v lese nad nemocnicí otevřel na podzim 2022. Měří 850 metrů a sjedou ho i začátečníci nebo děti. Zanedlouho přibude další trasa. Na jaře začala stavba obtížnějšího 1 300 metrů dlouhého červeného trailu za téměř milion korun, 350 tisíc radnice získala z programu Královéhradeckého kraje na rozvoj cyklotras a cyklostezek. Práce potrvají do konce září

Singletracky o celkové délce zhruba čtyři kilometry vznikají také ve Skiparku Mladé Buky u Trutnova, kde bude jezdce na vrchol kopce vozit vlek. Traily plánuje vybudovat také další krkonošské lyžařské středisko Benecko.

Projekt původně počítal s výstavbou stoupacího trailu, nakonec se však nerealizoval. „Vypustili jsme ho, protože stejnou funkci plní stávající asfaltová cesta pro pěší a cyklisty,“ poznamenal Martin Pour.

Na začátku tras v Kudrnáčově zatáčce vznikl dřevěný přístřešek s posezením. Vybudování singletracků stálo pět milionů korun, předcházela tomu změna územního plánu. Hořice mají projekčně připravenou i druhou etapu. Dohromady by v příměstském lese nad plovárnou mělo být 7,5 kilometru stezek pro horská kola.

„Chtěli bychom tomu dát alespoň rok, abychom si pořádně vyzkoušeli provoz a údržbu. Myslím si, že Hořičáci vidí, že traily nenarušují procházkové trasy. Věřím, že lidé, kteří sem chodí, a cyklisté k sobě budou tolerantní. Když se to osvědčí, tak bude jednodušší dokončit druhou etapu,“ řekl starosta.

Na příští rok Hořice plánují stavbu dvou pumptrackových oválů u sběrného dvora za přibližně čtyři miliony korun.

zpět na článek