Předlohou tvůrcům, kteří se sjeli do Umělecké kolonie v Bastionu IV, byly současné i historické budovy v Josefově.
„Česká republika vyprodukuje čtyřicet milionů tun odpadu ročně, většina z toho končí na skládkách. Veškerý materiál, ze kterého instalace vznikly, pochází ze sběrného dvora. Chceme ukázat, že i s věcmi určenými k likvidaci je možné dál kreativně pracovat,“ říká Tomáš Mrkvica, ředitel a zakladatel Cirkulárního centra Jaroměř, které sympozium uspořádalo.
Program setkání, tedy tvořit modely současných i už neexistujících budov v Josefově, vymysleli účastníci přímo na místě. Inspirovali se modelem josefovské pevnosti. Pracovali s materiálem ze „skladů“ Cirkulárního centra v Umělecké kolonii.
Základem modelu kostela Nanebevzetí Páně, který je dominantou Josefova, se stala skříňka přímo ze školy. Měla skončit na sběrném dvoře. Uplatnění našla také stará kamna, z kovové „věže“ visí na provázku šroub, klíče a instalatérské kolínko.
Kostel jakož i další díla, která jsou volnou interpretací klíčových josefovských staveb, vznikala kolektivně.
„Na začátku jsme dělali společná pohybová cvičení. Zjistili jsme při nich, že všichni směřujeme ke kinetice a zvukovému umění. Většinu děl jsme se proto snažili rozpohybovat a rozezvučet. Návštěvník si je může prohlédnout a zároveň se jich dotknout,“ vysvětluje student fotografie Richard Hronský.
Vodárna, nevěstinec, pekárna
V modelu vodárny, jehož konstrukci tvoří vysloužilé rošty z mrazáku, se tak dá klikou roztočit vnitřní osa se zkumavkami. Ty jsou naplněny bílými kamínky a při pohybování se přesýpají. Točit lze také s vrtulí představující větrný mlýn. Chrastící lopatky jsou přivařeny k zapletenému kolu.
Dávnou minulost připomíná nevěstinec vytvořený z bílé koupelnové skříňky s výklopnými zrcadly. Květiny symbolizují tanečnice u tyče, budoár zahaluje záclona.
„Od místních jsem se dozvěděl, že nevěstince v Josefově dříve byly. Neměl jsem dopředu jasnou představu, jak to bude vypadat. Přišel jsem na to ve chvíli, kdy jsem našel vhodný materiál,“ popisuje Tomáš Deák z Bratislavy.
Surrealistická pec odkazuje na místní pekárnu. Agáta Kertészová použila okenní rám, věšák, staré hrnce, trubky a svíčky. „Na cukrářské formy se dá zahrát a z chleba vyrobit modelovací hmota,“ říká spoluautorka instalace.
Stará stolní lampa sklánějící se nad pružinovou matrací představuje bývalou nemocnici. Otevřené dřevěné skříňky s přihrádkami, ve kterých jsou hřebíky, nitě, pružiny, cívky, nářadí, a dokonce malý motor, symbolizují interiéry obytných prostorů. Z dřevěných trámů mladí umělci vyrobili modely josefovských hradeb.
23. května 2024 |
Cirkulární centrum Jaroměř vzniklo jako inovativní místo pro vzdělávání a kreativní tvorbu. Zaměřuje se na opětovné využití odpadových materiálů. Vytvořilo materiálovou banku s věcmi, které by jinak skončily na skládkách. Organizuje workshopy, výukové programy pro školy i studentské stáže. V Josefově pořádá podzimní festival recyklovaného designu Recy-Upcy, letos na jaře uskutečnil také první ročník přehlídky bastlířů a recyklátorů Kolemfest.