iDNES.cz

Školu opustila polovina učitelů. Ředitel má nové, jenže ubývá žáků

  10:06
Hromadný odchod učitelů ze školy ve Voděradech na Rychnovsku problémy nezpůsobí. Škola za ně už našla náhrady. Odcházejí z ní však také žáci. Přesný počet školáků, kteří zůstanou, zatím ředitel nezná. Obec si přeje školu dál udržet.

Základní škola ve Voděradech na Rychnovsku | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Když se letos na jaře ve Voděradech rozkřiklo, že zdejší základní školu kvůli novému jejímu vedení opouští většina pedagogického sboru, způsobilo to na malé vsi poprask. Škola i radnice musely odrážet dotazy rodičů, a to i na zasedání zastupitelstva.

Opakovaně ujišťovaly, že základka do září nové kantory najde. To se také stalo. Na konci června skutečně odešlo všech dvanáct učitelů a dalších pracovníků, kteří předtím podali výpovědi, avšak vedení si dokázalo zajistit nové.

„Tak, jak byly výpovědi podány, skutečně proběhly. Nikdo ji nestáhl. Nové kolegy už máme, ještě sháníme asistenty, protože máme žáky s doporučením školského poradenského zařízení, kteří mají nárok na podpůrné opatření v podobě asistenta pedagoga,“ potvrzuje ředitel školy Simon Schwab. Podle ředitele má většina nových pedagogů už podepsané pracovní smlouvy a potíže na začátku roku tak nehrozí.

Až se žáci po prázdninách vrátí do lavic, budou sedět proti zcela novým tvářím. Z pedagogů, které měla škola ještě před rokem, nezůstal nikdo. Odešli dokonce i někteří učitelé, jež škola zaměstnala v průběhu tohoto roku, aby nahradila odcházející.

Na aprobace se vedení neohlíží

„Odešli opravdu úplně všichni původní zaměstnanci. Zůstali jen pan školník, paní kuchařka a jedna pomocná kuchařka. Ostatní jsou už noví učitelé,“ potvrzuje bývalá učitelka školy a matka dvou voděradských žáků Lenka Nedvídková, avšak upozorňuje, že nově příchozí učitelé nemusí mít správnou kvalifikaci. Vedení školy se totiž neohlíží na aprobace.

„Když se rodiče zeptají na aprobaci, pan ředitel řekne, že je to kvalifikovaný učitel. Ale nikdy nám neodpověděl, jakou má aprobaci. Myslím, že to podle aprobací nemohl dát dohromady,“ míní Nedvídková.

Že škola tímto způsobem postupuje už měsíce, potvrdili redakci i další tamní pedagogové. Nezastírá to ani ředitel Schwab: „Aprobace de iure neexistuje. Školský zákon hovoří o odborné kvalifikaci, tedy o vystudovaném učitelství. Ale rozumím, že ne každý může vyučovat všechny předměty.“

Rodiče dávají děti jinam

Na napjatou situaci v pedagogickém sboru zareagovali rodiče voděradských žáků už na konci školního roku. Někteří z nich hledali pro své děti místo jinde. Podle informací MF DNES by školu mělo opustit až 20 dětí.

„Tento scénář je vždy ve hře. Rodiče na to mají právo, ale já budu rád, když ho nevyužijí. Zatím neznám přesný počet žáků, kteří by měli odejít,“ říká Simon Schwab.

Ze školy odešly i obě děti Lenky Nedvídkové. Starší už míří na střední, mladší do nedaleké Solnice. „Jen ze třídy mého syna odcházejí tři spolužáci. V dalším ročníku vím o dalších třech dětech,“ potvrzuje.

Ve škole, kde je v některých třídách jen 15 žáků, mohou odchody způsobit problémy. V krajním případě by škola mohla některé ročníky i sloučit.

„Myslím, že už jsme řekli dostatek. Nebudu se k tomu vyjadřovat,“ odmítá další dotazy starosta Voděrad Michal Hejna (Vršáci), kterého se redakce chtěla zeptat na detaily, jelikož pracovníci školy nyní mají dovolenou.

Učitelka zůstala pár týdnů

Podle webových stránek, které však nemusí být aktuální, by pedagogický tým mohl nejméně o čtyři zaměstnance zeštíhlit. Nasvědčuje tomu i to, že se škola některých pedagogů sama zbavuje.

Učitelka druhého stupně Marie Cimburková, která nastoupila jako záskok za odcházející kolegy teprve v květnu, dostala ještě v posledním červnovém týdnu služební notebook, aby se mohla připravovat na další školní rok. O dva týdny později se však s ředitelem dohodla na rozvázání pracovní smlouvy.

„Důrazně jsem totiž odmítla nadále vyučovat dílny a tělocvik a dožadovala se splnění slibu tandemové výuky češtiny, kterou mi pan ředitel původně sliboval. Během krátkého působení na škole jsem sama přišla na to, že vedení mi podávalo zkreslené informace a polopravdy. Navíc jsem si dovolila říci svůj názor na organizaci rozvrhů či suplování,“ komentuje svůj odchod už bývalá učitelka.

zpět na článek