Lepší spojení k lékaři nebo na nákup z odlehlých obcí. Kraj zavede taxibusy

  16:12
Jízdní řády budou moci pustit z hlavy. Ve vybrané části Libereckého kraje, kam autobusy moc často nezajíždějí, si kdykoliv během dne cestující objednají takzvaný taxibus. Kraj spustí na podzim pilotní projekt.

ilustrační snímek | foto: Jan Pešek, MF DNES

Byť je to do nejbližšího města k lékaři nebo na nákup jen šest kilometrů, když nemají auto nebo řidičský průkaz, dostanou se tam autobusem v šest ráno nebo až v jedenáct dopoledne. Na zpáteční spojení pak čekají i několik hodin.

Lidem žijícím v odlehlých částech Libereckého kraje by mohly podstatně ulehčit život taxibusy. Od jejich zavedení si kraj slibuje rychlejší a komfortnější cestování i dostupnější veřejnou dopravu. Vozy s kapacitou kolem osmi lidí nebudou závislé na jízdním řádu, cestující si je objednají pomocí aplikace. První taxibus vyjede na podzim.

„Projekt je ve fázi příprav, máme vytipovaných zhruba dvacet lokalit. Nejdřív potřebujeme zjistit, jestli by tam měli o službu zájem, a pak si další postup potvrdíme v srpnu na radě kraje,“ nastínil Otto Pospíšil, jednatel KORID LK, koordinátora dopravy v regionu. Ze dvou desítek lokalit přicházejí podle něj v úvahu tři.

Pod vrchol Ještědu se začnou šplhat autobusy, na úzké silnici bude těsno

Taxibusy najdou opodstatnění například v menším městě, kde je po dopravě poptávka, ale ne tak velká, aby tam v krátkém intervalu fungovala městská nebo příměstská linka. Také se vyplatí v řídce osídlených oblastech. Na rozdíl od radiobusů, jež si cestující mohou objednávat jen v konkrétních časech určených jízdním řádem, budou minibusy jezdit podle poptávky kdykoliv během provozní doby.

Podle Ondřeje Chlupáčka, mluvčího společnosti CITYA, která se společností KORID LK zpracovává dopravní analýzu dotčených míst, budou minibusy připravené na výjezd 10 až 12 hodin denně od pondělí do pátku.

Objednání přes aplikaci

„Naším cílem je, aby lidé i v odlehlých oblastech měli spolehlivou a pohodlnou dopravní službu. Aby se dostali k lékaři, do školy, obchodu, za prací, když potřebují. V Libereckém kraji proto plánujeme spustit inovovaný typ poptávkové dopravy, který bude kombinovat flexibilní i takzvané semifixní úseky, tedy zastávky, které vozidlo v určitý čas projede v dané sekvenci,“ doplnil Dominik Janík, ředitel společnosti CITYA, která mimo jiné dodává potřebné technologie.

Cestující si minibusy objednají pomocí aplikace. „Byli bychom rádi, kdyby byl systém integrovaný do IDOLky. Nevylučujeme, že v pilotním projektu může jít o samostatnou aplikaci,“ uvedl Pospíšil.

Jízdné se má řídit současnými cenami platnými v Integrovaném dopravním systému Libereckého kraje. „Žádné výjimky neplánujeme,“ ubezpečil s tím, že zákazníkům, kteří by si nedokázali s aplikací jednoduše poradit, by měl být k dispozici operátor na telefonu. „Detaily budeme teprve řešit. Počítáme ale s tím, že půjde i zavolat,“ dodal.

Virtuální zastávky

Taxibusy už operují ve Středočeském, Jihomoravském či Pardubickém kraji. „Podle zkušeností z republiky si na to zvykly všechny věkové kategorie a taxibusy využívají,“ shrnul Pospíšil s ujištěním, že se KORID LK zaměří na to, aby nové možnosti představil cestujícím.

Na autobus do nemocnice čekal Liberec osm let, senioři si novou linku chválí

Systém bude podle Chlupáčka z CITYA fungovat pomocí virtuálních zastávek, které budou umístěné sto až dvě stě metrů od sebe na bezpečném místě. Vždy ale závisí na konkrétním území. Taxibusy budou využívat i stávající zastávky. Sběr dat, na jehož základě se rozhodne o finálním výběru lokality, potrvá ještě několik týdnů.

„Provoz poptávkové dopravy je výrazně levnější než u klasických linkových autobusů, lidem zkracuje čas cestování zhruba na polovinu, nabízí vyšší komfort klimatizovaných minibusů a výrazně snižuje uhlíkovou stopu oproti jiným druhům dopravy,“ uzavřel mluvčí kraje Filip Trdla.

14. června 2024