Čtyři pruhy místo dvou. Novoborská „dálnice“ slibuje bezpečnější a plynulejší provoz

  15:04
Cesta mezi Svorem a Novým Borem na Českolipsku by nyní měla být bezpečnější. Řidiči se tu nově svezou hned ve čtyřech pruzích místo někdejších dvou. Přestavba trvala dva roky a stála přes půl miliardy korun.

Jako na dálnici si nově připadají řidiči jedoucí mezi Svorem a Novým Borem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tu přestavělo někdejší dvoupruhovou silnici první třídy na bezpečnější čtyřpruh.

„Úsek byl velmi nebezpečný, stalo se tu opravdu hodně nehod, za poslední období asi tak 150. Došlo zde k úmrtí i těžkým zraněním. To všechno nechceme na silnicích vidět,“ říká o 3,5 kilometru dlouhém úseku generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Podle něj navíc na silnici roste počet projíždějících aut. „Pro rok 2035 odhadují odborníci, že místem denně projede až 17 tisíc aut. V úseku totiž dochází k souběhu dvou velmi frekventovaných silnic první třídy, a to I/9 a I/13. Silnici jsme proto rozšířili o dva jízdní pruhy, které jsou od sebe směrově oddělené.“

Čtyři pruhy místo dvou. Mezi Novým Borem a Svorem vznikla 3,5kilometrová „dálnice“ za více než půl miliardy korun. Její stavba trvala ŘSD dva roky. (4. 7. 2024)

Upravená je i mimoúrovňová křižovatka u Nového Boru, kde přibyly odbočovací a připojovací pruhy. „V obci Svor je místo dosavadní nebezpečné křižovatky nově křižovatka okružní. Všechny tyto úpravy přinesou výrazné zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu,“ pokračuje generální ředitel.

Součástí stavby, která přišla na 544 milionů korun, jsou tři nové mosty, z toho dva přes migrační trasy zvěře. Vybudované jsou také přeložky inženýrských sítí a doprovodných cest, jako jsou přístupy na lesní i obecní pozemky.

Malou „dálnicí“ to nekončí

Přestavěný úsek těší i hejtmana Libereckého kraje Martina Půtu. „Věřím, že tato úprava povede k významnému zvýšení bezpečnosti provozu, protože ten rovný dlouhý úsek přímo vybízel k tomu, že rychlostní limit byl pouze doporučením. Teď je to pro řidiče výrazně bezpečnější,“ míní Půta.

„Mám radost nejen z tohoto dokončeného úseku, ale taky z toho, že se daří i na dalších úsecích. Blížíme se k některým důležitým environmentálním povolením na dalších stavbách, které tento region potřebuje. Například se blížíme k tolik potřebnému povolení na obchvatu České Lípy,“ poodhaluje hejtman.

ŘSD navíc připravuje na tahu I/9 téměř dva kilometry dlouhý obchvat obce Svor. Stavbu chce zahájit ještě letos. „Obchvat bychom chtěli zprovoznit a dopravu ze Svoru tak odklonit v roce 2027,“ vysvětluje Mátl. Nejpozději v roce 2027 pak plánuje ŘSD zahájit stavbu úseku Nový Bor – Dolní Libchava.

Méně nadšení jsou z nové podoby silnice mezi Svorem a Novým Borem někteří místní obyvatelé. „Mně se to nelíbí. Myslím, že to bylo zbytečné,“ myslí si jedna z obyvatelek Svoru, která se zúčastnila slavnostního zahájení provozu ve čtvrtek dopoledne. Podle ní byl úsek bezpečný.

„Mně bylo líto toho, že tady padlo velikánské množství zdravého lesa. Když tu káceli zdravé stromy, tak mi tekly slzy,“ dodává druhá.

22. března 2022

Podle Mátla ale naopak stromů v krajině díky stavbě přibude. „Kácení stromů je vždycky nepříjemné, protože se ničí kus přírody. Na druhou stranu výsadba stromů, kterou ŘSD dělá, je dvoj- až trojnásobná, než kolik se jich pokácí. V České republice dnes možná není organizace, která by vysázela víc stromů než ŘSD v rámci náhradní výsadby,“ oponuje Mátl.

Autor: