iDNES.cz

Lomnici trápí nárůst dopravy. Auta jezdí úzkou uličkou, obchvat je v nedohlednu

  14:16
Páteř lomnické dopravy je svedená do úzké a nebezpečné uličky. Řešením by byl obchvat města. Podle starosty se na složité situaci podílí vnitroměstská osobní doprava a také vlažná ochota Libereckého kraje řešit druhořadou silnici.

V tomto místě je ulice Palackého tak úzká, že se tam protijedoucí osobní auta vyhnou jen s potížemi. Jenže jde o frekventované místo i pro pěší. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

S rostoucím trendem silniční přepravy se nepotýkají jen velká města, ale i menší sídla, jejichž infrastruktura není stavěná na současný provoz. To je také svízel průmyslové Lomnice nad Popelkou, kde je hlavní výpadovka na Jičín svedená do úzké uličky na spodním konci náměstí.

V tomto místě je ulice Palackého tak úzká, že se tam protijedoucí osobní auta vyhnou jen s potížemi. Jenže jde o frekventované místo i pro pěší. Situace, kdy chodec uhne druhému tím, že vstoupí do již tak úzké vozovky, kde projíždějí auta, je tak poměrně častá.

„Bydlím tady, nad touhle myší dírou, jak se tomu říká. Je to rok od roku horší. Jezdí tu plno kamionů a nám se tady klepe barák,“ vypráví obyvatel přilehlého domu.

Jedním z možných způsobů, jak celou situaci řešit, je vybudování obchvatu. „O situaci v Lomnici vím. Říkal jsem to i v jiných městech, že řešení jako vybudování obchvatu jim dávám za domácí úkol,“ říká hejtman Martin Půta, který se před nedávnem vyjádřil, že prioritou pro Liberecký kraj je právě zlepšení infrastruktury.

Nejhorší silnice v Libereckém kraji. Některým úsekům je lepší se úplně vyhnout

Starosta Lomnice nad Popelkou přiznává, že situace začíná být vážná. „Je třeba konstatovat, že se situace zhoršuje. A to poměrně znatelně a relativně rychle. Na druhou stranu je třeba podotknout, že poměrně velkou část dopravy v Lomnici tvoří ta vnitroměstská, tedy přesunování občanů města z jedné strany na druhou, ať už je důvodem cokoli,“ říká starosta Josef Šimek a podotýká, že tranzitní doprava je paradoxně na posledním místě.

„Další velkou kapitolu tvoří dojížďka za prací mimo Lomnici a až teprve poté přichází na řadu tranzitní doprava, včetně té nákladní,“ vyjadřuje se Šimek k „domácímu“ úkolu, o kterém mluvil v souvislosti s obchvatem hejtman Půta.

Město už má roky v územním plánu vytyčený koridor na vedení obchvatu. Jak ale z vyjádření starosty vyplývá, Lomnice nad Popelkou a její dopravní situace není prioritou, protože jde o druhořadou silnici.

Semilsko v pasti. Vykoupení z uzavírek hledají řidiči i na polních cestách

„Komunikace je druhé třídy. To znamená, že spadá pod organizace Libereckého kraje. Případný obchvat by tedy byl přeložkou této komunikace. A zde lze říci, že je zakopaný pes. Máme roky schválené vedení koridoru v územním plánu. Ale nic se léta nedělo a neděje,“ obhajuje se starosta.

Zároveň se domnívá, že celá akce není jen o penězích, ale i o lidských zdrojích. Z technické studie, kterou si město v letech 2015-2016 nechalo zpracovat, vyplývá, že obchvat povede pod místním letištěm a napojí se u bývalých čokoládoven. Cena byla k roku 2015 vyčíslená na čtvrt miliardy korun.

Je tedy téměř jisté, že v roce 2024 by pravděpodobně šlo o částku mnohem vyšší. Z vyjádření Krajské správy silnic Libereckého kraje ale vyplývá, že obchvatu nebrání jen peníze a lidské zdroje, ale také pozemky, které vlastní soukromníci a zemědělci. A ti si obchvat nepřejí.

Dalších deset let se asi nic nezmění

„Viděl jsem před lety studii na obchvat Lomnice nad Popelkou. Veškeré plánování se zastavilo na klíčových pozemcích, které mají jak zemědělci, tak i soukromníci,“ vysvětlil ředitel investic Tomáš Čáp.

„O situaci v Lomnici víme, ale dokud se tahle věc majetkově nevyřeší, tak nemůžeme dál pokračovat a osobně si neumím představit, že by se v horizontu deseti let něco změnilo,“ uzavřel Čáp.

9. března 2024

zpět na článek