V modelových situacích figuranti/pacienti budoucím zdravotníkům vulgárně nadávali, odmítali s nimi spolupracovat, nebo je dokonce fyzicky napadali. V takových chvílích je podle lektora kurzu Jaroslava Pekary z Vysoké školy zdravotnické v Praze důležitá krizová komunikace.
„Podstatou je snaha odvést u frustrovaného nebo rozhněvaného pacienta pozornost. Pak máme i určité techniky bezpečného držení, kdy personál v krizi agresivního pacienta zvládne udržet, než přispěchá pomoc,“ vysvětlil Pekara, jenž je zároveň členem pražské zdravotnické záchranné služby.
Studentům ukazoval bezpečnou vzdálenost, jakou si držet od útočníka, i to, jaké postavení mají zaujímat jejich ruce a nohy v případě, kdy na ně lidé například řvou.
Technika modlení či utancování
„Říkám tomu technika modlení. Jednak mě chrání, jednak říká: ‚Panebože, buďte už zticha, já vás potřebuju jen vyšetřit‘. Tohle vám může hodně pomoct. A pak, když stojíme naproti sobě hodně blízko, můžu uhnout do strany. Když po vás někdo půjde, neustupujte dozadu. Třeba opilé lidi tím většinou ‚utancujete‘,“ instruoval studenty Pekara. Každou cvičnou situaci společně rozebírali a hledali i chyby, kterých se při jejich řešení dopustili.
Kurzu se zúčastnilo sedm desítek studentek a studentů. Mimo jiné by po jeho absolvování měli umět problematického pacienta dostat na zem a znehybnit, vymanit se z držení za ramena nebo krk, ale i ustát vyostřenou hádku či slovní napadání. Že odborná příprava na podobné situace je třeba, potvrzují i zkušenosti zdravotníků Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje (ZZS LK).
„V podstatě každý záchranář má nějakou osobní zkušenost s fyzickým napadením ze strany pacienta či jeho okolí. Agresivní pacienti jsou v současné době bohužel realitou každého dne a není možné předem odhadnout, zda agresivní člověk skončí u slov, nebo dojde i k fyzickému napadení,“ okomentoval mluvčí ZZS LK Michael Georgiev.
Vzrůstá i počet agresivních volajících
V poslední době podle něj výrazně vzrostl také počet agresivních volajících, kteří se obracejí na operační středisko. Je proto běžnou praxí, že při jakýchkoliv známkách agrese už při volání na tísňovou linku žádá operační středisko o součinnost policie při výjezdu. Pokud jedná pacient nebo jeho okolí agresivně až na místě, přivolává dispečink záchranky policii posléze. Taková událost se zaznamenává do dokumentu o výjezdu.
„Nejčastěji se s agresivním jednáním setkáváme u osob pod vlivem alkoholu nebo psychotropních látek, u osob s psychiatrickým onemocněním, které neberou předepsané léky, nebo u nově vzniklých psychiatrických onemocnění. Zejména u lidí pod vlivem psychotropních látek je pravděpodobnost fyzického napadení velmi vysoká. Obvykle bývají zcela mimo realitu a dokážou ublížit komukoliv. Začínají většinou slovní agresí, která ale velmi rychle přerůstá ve fyzické napadání,“ popsal Georgiev.
Nejčastěji se záchranáři potýkají s takovými případy v nočních hodinách a o víkendu. V uplynulých letech se školení záchranářů na sebeobranu konalo několikrát. „Vzhledem k narůstající agresivitě nevylučujeme, že se k těmto kurzům opět vrátíme,“ poznamenal mluvčí ZZS LK.
Většinou zůstane „jen“ u slovní agrese
Nepříjemné situace s popudlivými pacienty eviduje i vrchní zdravotnický záchranář z oddělení urgentní medicíny Krajské nemocnice Liberec Jakub Kopecký. V roce 2023 se na oddělení stalo 32 mimořádných událostí, které měly společného jmenovatele - agresivitu.
„Většina událostí zůstala u slovní agrese, ale výjimkou nebyli ani pacienti útočící proti předmětům a osobám,“ uvedl Kopecký. Desítky případů loni řešila nemocnice ve spolupráci s policií. „Ta zjednala na urgentu pořádek, pacienta zajistila, popřípadě transportovala,“ dodal.
Případ nebývalé agrese, kdy nepříčetný pacient demoloval zařízení nemocnice, zaznamenali v Liberci loni na podzim. Podchlazený muž, kterého první listopadovou sobotu přivezli záchranáři na urgentní příjem do krajské nemocnice, přišel k sobě a začal projevovat známky nepřiměřené agresivity, před níž se musel personál nemocnice pozamykat a pacienti utéct. Muž strhal závěsy, rozbil okno a chtěl rozkopnout skleněné dveře. Jeho řádění zastavila až přivolaná bezpečnostní služba, k níž se připojila i policie.
5. listopadu 2023 |