Ženské tělo i příroda. Liberecká galerie vítá jaro sochami maďarské umělkyně

  16:42,  aktualizováno  16:42
Dutý kmen stromu evokující pramen vlasů, můry s keříky místo křídel nebo klečící ženské torzo s piknikovým košem. To jsou příklady soch, které můžou návštěvníci liberecké galerie vidět na nové výstavě Trembling Empire maďarské výtvarnice Zsófie Keresztes.

Autorka se inspirovala přírodními motivy, ale také mateřstvím, ženstvím a rodinou. „Tato výstava je pro mě velmi důležitá, protože její téma je pro mě velmi osobní. Vyplývá z mých zkušeností, které právě prožívám,“ nastínila autorka Zsófia Keresztes a okomentovala název výstavy Trembling Empire, v překladu Třesoucí se říše. „Odkazuje na to, že je to neustále se třesoucí situace, kdy se jako matka a umělkyně snažím najít rovnováhu.“

Maďarská autorka Zsófia Keresztes (na snímku) se inspirovala přírodními motivy, ale také mateřstvím, ženstvím a rodinou. Všechny sochy na výstavě jsou vytvořeny z mozaiky a textilie. (27. února 2025)

Všechny sochy na výstavě jsou vytvořeny z mozaiky. Keresztes k ní ale tentokrát přidala materiál, s nímž už běžně nepracuje, a to textilii.

„Látka dodává sochám vnitřní křehkost a intimitu, díky čemuž je tvůrčí proces osobnější a intimnější. Textilie jsou ručně sešívané, což mi pomohlo se znovu napojit na pocity blízkosti a péče, které jsem ve svých dřívějších pracích postrádala. Mozaika sice u soch zůstává klíčovým prvkem, ale díky textilu díla působí daleko otevřeněji, jako by odhalovala svou zranitelnější, vnitřní vrstvu, „ podotkla devětatřicetiletá umělkyně.

Sochy vznikly na míru

Liberecké galerii byla série osmi soch vytvořena přímo na míru. Jejich tvorba zabrala zhruba dva roky. „Se Zsófií jsme v kontaktu už třetím rokem. Témata, která v nás obou zarezonovala, byla mateřství, ženství a vztah matka versus kariéra,“ objasnila kurátorka výstavy Tea Záchová a objasnila význam některých soch.

„Například u sochy dutého kmene stromu autorka vycházela z anatomického modelu pramene vlasů. Pohrává si s absurditou, kdy jsou křehké vlasy spleteny do stabilního kmene stromu. I když zdánlivě vypadá jako mrtvý, pro kolonie dalších živých i neživých bytostí je útočištěm. A i na takovém prvku, jako je dutý kmen, závisí fungování jednoho z nejdůležitějších ekosystémů na planetě, lesa. Lidé ho vnímají jako prostor mezi kulturou a přírodou a Keresztes prostřednictvím svých soch poukazuje na to, jak důležitá je jeho ochrana a péče o něj,“ objasnila kurátorka.

Pro Zsófii Keresztes je výstava v Liberci z hlediska České republiky teprve druhým sólovým počinem.

„Tato výstava zapadá do jasné představy, jak chceme přibližovat současné výtvarné umění ze střední Evropy. Myslím si, že Liberec má právo a povinnost představovat nejen díla z Česka, ale také z okolních zemí,“ zamyslel se ředitel liberecké galerie Filip Suchomel. Díla maďarské umělkyně jsou v Liberci k vidění do 1. června.

Keramika a porcelán studentů

Vedle Zsófie Keresztes se ale v galerii představí také studenti Ateliéru keramiky a porcelánu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Jejich výstava představuje výběr ze dvou klauzurních zadání, která zpracovávali v loňském roce - Porcelánový pokoj a Štěstí.

„Zatímco zadání zimního semestru pracovalo s konkrétní historickou referencí porcelánového pokoje, který slouží jako koncepční rámec pro reflexi sociálních fenoménů, historických technologií a předmětů, jež se s ním pojí, v letním semestru byli studenti zase vyzváni, aby ve své práci reflektovali způsob, jakým se umělecké či řemeslné dílo stává nástrojem sdílení štěstí,“ poznamenal kurátor výstavy a vedoucí Ateliéru keramiky a porcelánu Milan Pekař. Prezentace studentské tvorby v Lázních potrvá do 30. dubna.

Autor: