Nová nádraží i zabezpečení. Cestování směrem k hranici bude pohodlnější

  14:44
Správa železnic (SŽ) zahájila dlouho očekávanou rekonstrukci železničních stanic v Chrastavě a Hrádku nad Nisou. Práce na sousedních nádražích na trati ve směru z Liberce do saské Žitavy potrvají do listopadu příštího roku.

Budoucí podoba nádraží v Hrádku nad Nisou | foto: architektonická kancelář AFRY

„Cestující se díky nim dočkají bezbariérového přístupu k vlakům i pohodlnějšího přestupu na autobusy. Obě železniční stanice budou komplexně zmodernizované, a to včetně nádražních budov,“ vysvětlil tiskový mluvčí SŽ David Kabele.

„V rámci stavebních prací dojde v obou stanicích k rekonstrukci nástupišť a zastřešení, což zvýší bezpečnost a komfort cestujících. K vlakům povedou nové podchody, bezbariérový přístup zajistí výtahy,“ upřesnil mluvčí.

Interiéry v Hrádku nad Nisou čeká celková modernizace, jejímž výsledkem bude nejen prostorná čekárna, ale také komerční prostory.

V chrastavské nádražní budově vznikne díky úpravám vnitřních prostor rovněž nová čekárna se sociálním zázemím a vedle toho tu vyroste také nový podchod, který povede až do zdejší průmyslové zóny. Prohloubí se rovněž nedaleký viadukt, jímž projíždějí kamiony nyní kvůli své výšce jen velmi těsně.

„V letošním roce začnou přípravné práce – kabelové trasy, kácení a podobně. Hlavní etapy přijdou v roce 2025. Podobné stavby máme za sebou a děláme je standardně, takže neočekáváme nic neobvyklého. Trochu neobvyklé je jen zastřešení v Chrastavě, které je navržené jako dřevěné, to bude celkem unikátní záležitost a těšíme se na to,“ připomněl Jan Mitlener, projektový manažer stavby ze společnosti Skanska.

Individuální doprava bude prohrávat

Zdejší trať využívá denně zhruba 2500 cestujících. „Pokud budeme komfort veřejné dopravy i nadále zvyšovat, tak si myslím, že individuální doprava bude skutečně prohrávat. A o to nám všem jde,“ podotkl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Rekonstrukce se dotkne mimo jiné zabezpečovacího zařízení na celém úseku z Liberce až po státní hranici s Polskem a Německem. Zkrátí se tak doba potřebná pro křižování vlaků a současně se na několika místech zvýší také traťová rychlost.

Nádraží v Chrastavě a Hrádku vyhlížejí modernizaci, cestující čeká výluka

Provoz na trati budou řídit dispečeři z nového regionálního pracoviště v Liberci. Práce na projektu za zhruba miliardu a čtvrt zaberou celkem 14 měsíců.

„Já jsem strašně rád, že se tuto akci podařilo realizovat. Nebylo to nic jednoduchého. Prosím všechny, kdo budou muset využívat v období od června do října roku 2025 výlukové autobusy, aby byli trpěliví, ten výsledek bude stát za to,“ slíbil starosta Chrastavy Michael Canov.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor: