Ze sklepa centra Brána Trojzemí se výstava přestěhuje do zdejšího prvního patra.
„Vzhledem ke špatným klimatickým podmínkám utrpěla expozice značné škody. Byla tam plíseň a korodovaly nejen vitríny, ale i elektroinstalace. To mělo za následek i nefunkčnost světel,“ objasňuje důvody stěhování výstavy ředitelka příspěvkové organizace Brána Trojzemí Věra Baumgartnerová.
„To vyústilo v postupné zničení celé expozice a její uzavření. Návštěvníci tak nemají ke kostře vampýra Tobiáše přístup už několik let. Archeologické nálezy jsou nedílnou součástí historie našeho města a hledali jsme proto prostory, kde by bylo možné vytvořit novou expozici a tyto artefakty důstojně vystavit,“ pokračuje Baumgartnerová.
Místo našla expozice nakonec v prvním patře Multifunkčního centra, kde se doposud konaly dlouhodobé výstavy. Jeho výhodou je přístupnost pro návštěvníky se sníženou pohyblivostí. Zatímco do sklepení se scházelo po několika příkrých schodech, do prvního patra budovy vede výtah.
„Ostatky vampýra Tobiáše i další nálezy jsou součástí sbírky Severočeského muzea v Liberci. Nový způsob jejich vystavení proto konzultujeme s archeologem Petrem Brestovanským,“ poznamenává ředitelka centra s tím, že samotné práce na přestavbě prostoru za zhruba milion a čtvrt zahájil sochař Stefan Shamilyan loni v říjnu.
Kompletně hotovo by mělo být koncem května. V jedné z místností vzniká například přesná replika hrobu, kde se šest set let staré kosterní pozůstatky muže nalezly.
V replice hrobu budou opravdové ostatky
„Kostru našli archeologové za hřbitovní zdí. Muž byl pochovaný zvláštním nepietním způsobem. Jeho tělo leželo v hrobě v poloze na břiše, obličejem dolů do země,“ popisuje Shamilyan způsob pohřbívání po „vampýřím způsobu“ tváří k zemi. „Já podle fotografie nálezu vytvářím přesnou podobu hrobu a v ní budou ležet opravdové kosterní ostatky,“ vysvětluje.
Ve druhé místnosti si pak návštěvníci o Tobiášovi přečtou informace, které během dvouletého bádání zjistili archeologové. Tyto ostatky jsou totiž podle vedení města těmi vůbec nejprozkoumanějšími, jež kdy byly na českém území nalezené.
Zájemci si dále prohlédnou také předpokládanou podobu Tobiáše vymodelovanou kriminalistickými postupy.
„A jelikož nikdo neví, kdo doopravdy Tobiáš byl, a je to, dá se říct, ve hvězdách, tak jsem návrh prostoru pojal vesmírně. Snoubí se tu archeologické artefakty s nejmodernější technologií, proto bude strop evokovat Vesmír. Návštěvník v něm může hledat význam opravdového bytí. Každý si může domýšlet, co se tenkrát stalo a proč,“ přibližuje tajemně arménský designér.