„Loni jsme v nemocnici zaznamenali padesát čtyři případů agresivního chování vůči zaměstnancům,“ zdůvodnila konání kurzu manažerka kvality Karvinské hornické nemocnice Pavlína Vajglová.
Dodala, že většinou se jedná o křik a vulgární nadávky. „Například když přijde skupina příbuzných na mezioborovou jednotku intenzivní péče, kam je nemůžeme vpustit všechny najednou,“ přiblížila jednu z příčin sporů.
Proto se nemocnice rozhodla najmout si odborníka, který zdravotníky učí s agresory hovořit. A pokud bude třeba, i účinně se bránit.
Tím je policejní vyjednavač Zdeněk Orel, který má poznatky z útoků ve Fakultní nemocnici Ostrava i zkušenost ze zákroku na Filozofické fakultě v Praze.
„Situace nebývají nikdy stejné. Univerzální věta pro uklidnění emocí ve vypjatých situacích neexistuje,“ vysvětlil Orel.
Podle něj věty typu „Uklidněte se!“ nebo „Já vás chápu, ale pořadí pacientů určuje lékař“ emoci jen zvýší. „Proto zdravotníkům vštěpuji, aby ji ze svého slovníku vymazali, a učím je jiné včetně obrany,“ řekl.