Farář zároveň řeší poslední fázi nákladné výměny břidlicové střechy. „Střecha nás tlačí více, ale hodin si lidé hodně všímají. Chodí za mnou a říkají: Pane faráři, hodiny vám stojí. Máte to rezavé, dělejte s tím něco. Tak jsme na ciferníky vyhlásili veřejnou sbírku,“ říká Anton Rusnák, který slouží ve vítkovické farnosti přes třicet let.
Na nápad zkusit sehnat peníze formou veřejné sbírky ho přivedli lidé, kteří ani nechodí do kostela. „Je pravda, že na kostelní hodiny se nedívají jen farníci, ale všichni. A ty naše se obracejí na všechny světové strany a mohly by lidi spojovat,“ míní.
Cílová částka je půl milionu korun. Tolik by podle odhadu měla oprava poškozených ciferníků stát. Samotný hodinový stroj je v pořádku. „Ten jsme měnili asi před deseti lety,“ upřesňuje farář.
Na transparentním účtu založeném před více než rokem je podle něj momentálně necelých 280 tisíc korun. Sbírku podporují představitelé obvodu, kteří umožnili umístění kasičky na radnici stojící přímo naproti kostelu.
Obě stavby z červených cihel patří k dominantám historického jádra Vítkovic, které začali budovat koncem devatenáctého století majitelé tehdejšího Vítkovického horního a hutního těžířstva v čele s ředitelem Paulem Kupelwieserem. Právě po něm církevní hodnostáři kostel pojmenovali.
Na sbírku farnosti upozorňuje kronikář a popularizátor novodobých dějin města Petr Lexa Přendík, kterého zaujala neobyčejná historie tohoto novogotického kostela.
Objevené fotografie původní podoby kostela
Stavitelé začali v roce 1882 od věže, která byla původně nižší a plochá a sloužila jako vodojem. Společně s dostavbou chrámové lodi v letech 1883 až 1886 zvýšili původní věž o patro zvonice s věžními hodinami a jehlanovou střechou.
Přendík loni po dohodě s farářem zpřístupnil právě nejstarší vodárenskou část věže a při speciálních prohlídkách ukazoval i dochovanou studnu. „Letos budeme pokračovat. Chystám také novou přednášku. Objevil jsem album fotografií z roku 1917, na kterých je kostel v původní podobě,“ říká.
Vítkovický chrám byl první stavbou jedinečného komplexu industriální architektury, při které začali stavitelé používat neomítané cihly.