iDNES.cz

Plula i za polárním kruhem. Loď Třinec půjde do šrotu, město zachraňuje artefakty

  6:58
Po půl století se chýlí ke konci své historie existence poslední zbývající československé námořní lodi – Třince. Lodní kolos nyní kotví v Rotterdamu a čeká jej sešrotování. Zástupci města, po němž koráb dostal jméno, by nyní rádi některého jeho části získali jako upomínku.

Česká loď jménem Třinec brázdila světová moře celých 23 let. Loď nyní kotví v Rotterdamu a její osud se pomalu chýlí ke konci. I proto chce město Třinec oživit její příběh. | foto: Město Třinec, projekt Třinec jede domů

Loď byla na vodu spuštěna 17. května 1975 v polském Štětíně. „Kmotra, Eva Klepáčová, pracovnice Třineckých železáren, pokřtila loď slovy: Dávám ti jméno Třinec. Pluj po všech mořích a oceánech světa,“ zaznamenala událost kronika Třince.

Lze se zde dočíst i parametry lodi – má výtlak 33 500 tun, je určena pro převoz hromadných substrátů. Je 200 metrů dlouhá, 24 metrů široká a 25,8 metrů vysoká, dosahuje rychlosti 30 kilometrů v hodině. Na přídi je znak našeho města – orlice se znakem železáren, po obou stranách přídě má nápis Třinec a vzadu domovská stanice Praha.

Pod vlajkou České námořní plavby brázdil Třinec vody oceánů až do roku 1998, kdy stát postupně všechny lodě flotily odprodal.

„Třinec tehdy skončil v rukou nizozemské přepravní firmy. Po dvaceti třech letech aktivní plavby loď zakotvila v Rotterdamu, kde se stala pod jménem Marcor Bulk nejen dominantou přístavu, ale především skladovacím plavidlem sypkých materiálů, což ji zachránilo před likvidací,“ popsal Martin Bednář z Námořního muzea ve Veletově ve středních Čechách.

Právě nadšenci z muzea loni zjistili, že lodi hrozí sešrotování. A pracovníci třineckého magistrátu se rozhodli, že některé její částí zachrání a převezou do města. Kromě muzejníků se při této aktivitě spojili například s Třineckými železárnami a Moravskoslezským krajem.

„Pro nás je to velká věc. Město Třinec má velmi krátkou historii, jen devadesát čtyři let, a vše, co je s ní spjaté, má pro nás velký význam. I proto chceme zachránit některé artefakty z lodi, která nejenže nesla jméno našeho města, ale vozila i rudu do našich oceláren,“ uvedla primátorka Věra Palkovská k iniciativě nazvané Třinec jede domů.

Město by rádo získalo lodní kotvu, železárny zase lodní komín. „Byli bychom rádi, kdyby se podařilo dovézt i znak Třince, který loď zdobil,“ dodala.

Pátrání po historii lodě přivedlo primátorku do muzea ve Veletově, kde se setkala i s někdejšími kapitány Ladislavem Karešem a Karlem Zemanem. „Na Třinci jsem byl kolem roku 1977 prvním palubním důstojníkem, později jsem se na loď vrátil jako kapitán. Byl to technický skvost, jedna z nejmodernějších lodí. Dokonce jsme s ní překročili polární kruh,“ uvedl Karel Zeman.

zpět na článek