Mošnov se dočkal obchvatu. Odvede z obce 11 tisíc aut, která tu denně projela

  9:50
Obchvat Mošnova na Novojičínsku, 3 333 metrů dlouhý silniční úsek, je hotový. Nová cesta odvádí dopravu hlavně z místní části Malá Strana, kterou vedla dosavadní spojnice I/58 mezi Příborem a Ostravou.

„Jsme rádi, že je obchvat dokončen, pro obyvatele Mošnova byla zdejší doprava, zvláště po vzniku průmyslové zóny, hodně zatěžující,“ přivítala konec kolon starostka Mošnova Šárka Demlová.

Mošnovem po silnici I/56 projelo denně na jedenáct tisíc automobilů, z toho několik tisíc nákladních. To se nyní změnilo, krátce před středečním polednem zprovoznilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) novou silnici, která dopravu z obydlené čísti obce odvede.

„Na tuto chvíli jsme čekali téměř čtvrt století. Hlavní tah do ní vedl v podstatě pod okny občanů, což s sebou neslo velké množství negativních dopadů, jako je hluk, vibrace, emise nebo prach,“ vypočítala starostka Mošnova nejčastější stížnosti obyvatel obce na nadměrnou dopravu. „Lidé si navíc často stěžovali, že kvůli silnému provozu nemohou přejít silnici, nemohou vyjet od svých domů na cestu a podobně.“

Obyvatelé Mošnova tak čeká klid, který nezažili, s výjimkou krátkých přestávek, desítky let. Silnice I/56 totiž mimo jiné sloužila, před postavením dálnice D1, jako jedna z hlavních tras z Ostravy do vnitrozemí. A naopak.

Po dostavění dálnice se pak zase okolí nedalekého mezinárodního letiště stalo vyhledávanou průmyslovou zónou, do níž mířily těžké nákladní vozy. To teď skončí, kamiony zásobující tamní průmyslové podniky získaly novou cestu.

Nově otevřený úsek za 368 milionů korun navazuje na již dříve zprovozněnou spojku mezi Příborem a Skotnicí.

Obchvat Mošnova na Novojičínsku pomůže obci, letišti i průmyslové zóně

Mošnovská průmyslová zóna tak získala další přímé napojení na dálnici, vedle již využívaného spojení s D1 přes Studénku je to nově i na D48.

Napojení samotné obce na straně jedné a průmyslové zóny s letištěm na druhé straně obchvatu nově zajišťují tři kruhové objezdy.

„Napojení letiště, kde se pořádají i Dny NATO, a průmyslové zóny na dálniční síť je významným přínosem stavby. Tato oblast se bude dále značně rozvíjet a obchvat, který je zároveň přivaděčem z dálnice D48 na letiště, k tomu přispěje velkou mírou,“ komentoval zprovoznění obchvatu generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Zásadně se také zlepší kvalita života v obci, která dříve trpěla hustým provozem osobní i kamionové dopravy.“

Obchvat Mošnova není posledním, který ŘSD v Moravskoslezském kraji plánuje.

„Ještě letos chceme začít stavět východní obchvat I/45 v Bruntálu. Jde o první etapu, stavbu dlouhou 4,5 kilometru, která vyjde na 830 milionů korun. Máme stavební povolení v právní moci a v rámci výběrového řízení jsou podány nabídky uchazečů a probíhá jejich hodnocení,“ přiblížil další plány Mátl.

Vedle toho ŘSD připravuje stavbu západního obchvatu Krnova, jižního obchvatu Opavy, severního obchvatu Nových Sedlic či obchvat Komárova.

Obchvat Mošnova se začne stavět letos, pomůže s napojením průmyslové zóny

„Stavba obchvatu Komárova by mohla v případě bezproblémového postupu přípravné fáze začít v roce 2027,“ ohlásil Miroslav Mazal z ŘSD.

Auta by na šestikilometrový úsek za předpokládané 2,1 miliardy korun měla vyjet v roce 2029, pokud situaci nezkomplikují například majetkoprávní vypořádání či výběrové řízení na zhotovitele a související odvolací lhůty.

Ještě letos chystá ŘSD i další slavnostní zprovoznění, tentokrát na dálnici D48 mezi Bělotínem a Novým Jičínem, kde již stavbaři dělají dokončovací práce.