Most vedl nad železnicí i tramvajovou tratí. Už dosloužil, půjde k zemi

  10:12
Most nad silnicí I/56 u Ludgeřovic půjde k zemi. Demolice začíná v sobotu. Akce je součástí stavby obchvatu mezi Opavou a Ostravou na Hlučínsku. Tato stavba totiž přestala sloužit a je nutné ji zbourat.

Demoliční postup mostu u Ludgeřovic navrhuje narušení mostovky rypadly s hydraulickými bouracími kladivy a její kontrolované zřícení na ochranný polštář z metrové hromady recyklátu, který ochrání povrch silnice I/56. | foto: ŘSD Moravskoslezský kraj

Nevyužívaná stavba v minulosti převáděla cestu nad železniční a posléze tramvajovou tratí. „Most o délce bezmála dvaatřicet metrů vznikl jako třípólový z převažujícího betonu, nicméně užitná funkce objektu zanikla, proto bylo domluveno úplné odstranění při příležitosti utlumeného provozu v rámci nedaleké opravy průtahu Hlučínem,“ poznamenal Miroslav Mazal z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Stavba stojí na 23,6. kilometru I/59. „Demoliční postup navrhuje narušení mostovky rypadly s hydraulickými bouracími kladivy a její kontrolované zřícení na ochranný polštář z metrové hromady recyklátu, který ochrání povrch silnice I/56,“ popsal Mazal.

„Následně dojde k třídění a odvozu materiálu. Zbytky konstrukce dělníci odklidí do jednoho jízdního pruhu za účelem obnovení dopravy v co nejkratší době,“ dodal.

Silničáři slibují, že se budou snažit demolicí mostu co nejméně zatížit dopravu. „Minimalizovat zdržení řidičů, během přípravných prací přes víkend. Zhotovitel vyjednal částečnou uzavírku neboli zúžení jízdního profilu původní vozovky v termínu demolice od 19. do 20. srpna,“ řekl Mazal s tím, že na tento termín je naplánovaná obousměrná uzavírka silnice I/56.

Před 70 lety vyjely tramvaje mezi Ostravou a Hlučínem. Vydržely jen 32 let

„Spojení mezi Ludgeřovicemi a Hlučínem zůstane možné prostřednictvím ulic U Cihelny a Hlučínská. Po shození mostu bude opět obnoven průjezd minimálně jedním jízdním pruhem pro oba směry. Hotovo bude na konci srpna,“ doplnil.

Podle Mazala se výběrového řízení na demolici zúčastnily tři firmy. „Nejvýhodnější nabídku předložila firma Envipoint. Cena akce dosahuje přibližně 2,5 milionu korun. Zakázka byla zadána pouze specifickým dodavatelům zaměstnávajícím další nespecifikované sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené osoby. Tendry pro sociálně slabší skupiny jsou pro ŘSD běžnou praxí, dlouhodobě spolupracujeme například s romskými dodavateli a jednotlivými sdruženími,“ upozornil Mazal.

Čekají už dva roky

Obce a města, jež silnice I/56 protíná, čekají na její přeložku už roky. Podle sčítání dopravy jimi místy projíždí až 15 tisíc aut denně. Přeložka cesty mimo zastavěná území má pomoci obyvatelům od hluku, prašnosti, otřesů a dalších důsledků nadměrného provozu.

Zhruba osmadvacet kilometrů dlouhá trasa by měla vést od takzvaného Kateřinského uzlu, velkého kruhového objezdu na okraji Opavy, až k okružní křižovatce s dálnicí D1 v Ostravě-Přívoze.

Stavět se má na tři etapy: Ostrava – Hlučín, Hlučín – Dolní Benešov a Dolní Benešov – Opava. Takzvanou nultou etapou má být most přes Odru a nad křižovatkou u obchodního centra v Ostravě-Petřkovicích. „Vzhledem k úvodní fázi příprav stavby není možné zatím upřesnit termín zahájení,“ doplnil loni v srpnu za ŘSD Miroslav Mazal.

23. května 2024