Nová část obchvatu vytěsní tranzitní dopravu mimo zástavbu jihozápadní části Opavy. A velmi uleví sousedním Oticím, jež pravidelně doslova paralyzují dlouhé kolony tvořené automobily, které si tudy zkracují cestu.
„Jsme rádi, že se začalo stavět. Křižovatka v centru Otic, kde je navíc i obchod a škola, je velmi malá. Třeba pro kamiony nevyhovující,“ přiblížil situaci v Oticích starosta obce Vladimír Tancík.
Kolony podle jeho slov často mívají i přes sto padesát metrů. „Problém je hlavně na bočních cestách. Vjet na hlavní silnici je často velice složité,“ nastínil.
Po dostavbě právě zahájené části obchvatu ucelenému prstenci silnic okolo Opavy bude chybět jen poslední díl. Až bude hotový i ten, Opava se stane prvním městem v republice, které bude mít vybudovaný kompletní okruh.
„Ten zatím nemá ani Praha, ani Brno,“ konstatoval Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.
Obchvat Opavy bude mít další část, silnice se tam bude stavět už popáté![]() |
Důvodem je specifická dopravní situace slezské metropole. „Opava je v tomto směru dopravně velice náročné město, sbíhá se tady šest důležitých silnic, proto je potřebný obchvat z obou stran města,“ vysvětlil Mátl.
Severní část obchvatu Opavy už stavbaři dokončili. Jeho důležitost potvrdily podzimní povodně. „Nebýt severního obchvatu, byli bychom při podzimních povodních jako město zcela odříznuti,“ konstatoval opavský primátor Tomáš Navrátil.
První část jižního obchvatu už rovněž stojí. Stavba druhého, 2,3 kilometru dlouhého úseku by měla vyjít na 381 milionů korun. Zahájení provozu silničáři plánují na konec příštího roku.
Obkroužená OpavaUž od roku 2009 jezdí řidiči po spojce S1, jež dopravu od Ostravy vede mimo opavskou zástavbu na dnešní severní obchvat. Severní obchvat vznikal ve dvou etapách a auta na něj vyjela v letech 2019 a 2023. Jezdí se také po první části jižního obchvatu, jež je v provozu od roku 2012. Odvádí dopravu od Ostravy směrem na Novojičínsko a naopak. Stavba druhé části jižního obchvatu začíná. Chybí třetí, západní část mezi výpadovkami na Olomouc a Bruntál. Stavba má začít v roce 2027. Kritickým bodem Opavy zůstává místní část Komárov na hlavním tahu mezi Ostravou a Opavou. Denně tamtudy jezdí na dvacet tisíc vozidel, tvoří se kolony. Stavba obchvatu Komárova má zatím územní rozhodnutí. |
Chybět pak bude už jen propojení mezi ulicemi Olomoucká a Bruntálská. „Územní rozhodnutí je vydáno, připravujeme výkupy pozemků, které by mohly začít ještě letos,“ přiblížil stav příprav další chystané stavby opavského okruhu Olomoucká–Bruntálská Radek Mátl.
Stavbu silničáři plánují za dva roky. „Stavební povolení bychom mohli získat v průběhu roku 2026, a pokud bude dostatek peněz, mohli bychom stavět někdy na začátku stavební sezony roku 2027,“ upřesnil Mátl.
Tomu ale musí předcházet ještě několik důležitých kroků. Například archeologický průzkum. Archeologové v rámci včera zahájené stavby objevili mimo jiné dosud neznámou středověkou vesnici, takže práce museli neplánovaně prodloužit.
I to chtějí pracovníci Ředitelství silnic a dálnic započítat do svých plánů na zahájení poslední stavby opavského okruhu.
„Archeologické práce na úseku Hradecká–Olomoucká měly skončit někdy v říjnu, ale ještě pokračují. Na to se musíme připravit. Na poslední část obchvatu proto uděláme podrobnější předprůzkumy. Je vidět, že je toto území z hlediska archeologie velice vzácné,“ konstatoval šéf ŘSD.
Archeologové našli na okraji Opavy středověké sídliště, vykopávky překryje obchvat![]() |
Stavba obchvatu Opavy není jedinou záležitostí, které zaměstnanci Ředitelství silnic a dálnic v někdejší slezské metropoli řeší. Řidiči jen kousek od centra města jezdí od loňských povodní stále jen po provizorním mostě v Ratibořské ulici. Nový by se měl začít stavět brzy.
„Probíhá územní řízení na zhotovitele. V průběhu března očekáváme nabídky, které ihned vyhodnotíme,“ přiblížil situaci Radek Mátl a předběžně odhadl začátek stavby na duben. „Rozhodujícím kritériem při výběru je doba výstavby a doba přerušení současného provizoria,“ upozornil.
23. května 2024 |