Odtáhněte ten vrak, hlásí radnici lidé. Postih čeká i špatně parkující řidiče

  6:42
Za rok provozu odtahové služby a záchytného parkoviště napočítali v Havířově na pět stovek odtažených špatně parkujících aut a vraků. Město má za sebou prvních dvanáct měsíců boje o lepší průjezdnost městem a proti blokování parkovacích míst. Nejvíc podnětů dostává radnice od občanů.

Odtažení špatně parkujícího automobilu | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Kromě dlouhodobě odstavených vraků, tedy aut bez platné technické prohlídky, cílí město i na řidiče, kteří špatně parkují a zastavili třeba na místě pro invalidy či brání v průjezdu policii, hasičům, záchrance či vozidlům blokového čištění a svozu odpadu. Nebo omezují rozhled v křižovatkách.

„Auta jsou odtahována při zjištění porušení zákonů či nerespektování dopravního značení. Nejvíce podnětů přichází od samotných občanů. Jen za necelý měsíc fungování nové komunikační platformy Munipolis lidé nahlásili 136 špatně zaparkovaných aut v rámci města Havířova,“ uvedl vedoucí oddělení dopravních systémů havířovské radnice Petr Sobek.

Havířov vlastní odtahovou službu se záchytným parkovištěm, jež se nachází v Šumbarku, loni v létě zřídil kvůli velkému množství stížností na špatně zaparkovaná auta.

Vůbec prvním odtahem bylo loni v srpnu odstranění vraku a za rok bylo z ulic města odstraněno 491 nevhodně parkujících vozů.

Odtah platí majitel auta

Maximální cenu za nucený odtah stanovuje nařízení města a sazba tam u auta do 2,5 tuny čítá dva a půl tisíce korun. Každý den na odstavné ploše pak tři sta korun.

Vraky z parkovacích míst mizí z ulic napříč krajem, i ostatní radnice je mapují a postupně odstraňují.

„V evidenci aktuálně máme 54 technicky nezpůsobilých vozidel, což jsou auta, která mají nejméně půl roku prošlou technickou kontrolu. Jejich vlastníky průběžně oslovujeme,“ uvedl například mluvčí ostravské městské části Poruba Martin Otipka.

Doplnil, že často pomůže už jen oslovení vlastníka, odtah by jej totiž stál peníze, a navíc se tím, že auto není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, dopouštějí přestupku, za což hrozí pokuta v řádech tisíců. „Tam, kde majitelé nereagují, auta průběžně, po vypršení zákonných lhůt, odtahujeme,“ doplnil Otipka.

Osmadvacet majitelů vraků loni vyzvali k nápravě v Kopřivnici, tři další oslovili letos. „Náklady za odtah, parkování, znalecký posudek a dražbu se mohou vyšplhat i přes 30 tisíc korun. V první fázi je hradí město, ale následně peníze vymáhá po provozovateli,“ popsala postup mluvčí města Lucie Macháčková.

I kvůli tomu majitelé většinou reagují. Krajním řešením je pak dražba auta – letos Kopřivničtí nabídli už tři. Draží je i Poruba, která letos v lednu vydražila balík šesti aut.

Pátá dražba

Bohumín s odtahy začal jako jedno z prvních měst v kraji. Letos eviduje pět odtahů, další tři výzvy dobíhají. Za sebou má město také už pátou dražbu vraků.

Získané částky nejsou velké, za tři a půl roku, kdy legislativa městům umožňuje se tímto způsobem vraků zbavovat, Bohumín utržil na jejich prodeji zhruba pětadvacet tisíc korun. V řádech tisíců za vrak se dražby pohybují i v ostatních městech.

„Dražba je jen vrchol, důležitější je, že většina řidičů se o svá odstavená auta postará na základě upozornění městskou policií sama, a uvolní tak místa pro ostatní motoristy,“ řekl starosta Petr Vícha.

Originální bohumínskou praktikou vůči provozovatelům aut je pak zabavování registračních značek dlužníkům na pokutách. Ti často dluží desetitisícové částky.

Třeba muž z Rychvaldu, jehož dluh na pokutách čítal 52 tisíc korun, po zabavení registračních značek začal závazek splácet. „Zaplatil deset tisíc korun a zbylou částku nyní hradí formou splátkového kalendáře,“ upřesnil ředitel bohumínských strážníků Roman Honysz.

2. května 2022