„Máme za sebou poměrně těžké čtyři roky, dnes se nadechujeme, věřím, že ke světlým zítřkům,“ komentoval důvody hledání nových odbytišť generální ředitel opavského Ostroje Aleš Martínek.
„V minulosti jsme byli primárně spjati s dodávkami do Ruska a na Ukrajinu. Z Ruska jsme museli odejít, na Ukrajině se teď prakticky neinvestuje. Spojené státy a Austrálie jsou nyní největší trhy,“ doplnil Martin Čmiel, ředitel divize Důlní a průmyslové technologie s tím, že na začátku příštího roku se chce Ostroj v USA zúčastnit výběrového řízení na dodavatele vybavení celého porubu.
Ty jsou díky příznivějším geologickým podmínkám ve Státech i dvojnásobně velké než v Evropě. Mohou přesahovat i 400metrovou délku.
Na americký trh už opavská strojírenská firma pronikla. Díky kooperaci se společností Swanson Industries, americké firmě specializující se na výrobu, repasování a opravy hydraulických válců pro průmyslové a těžební zařízení, se mohou Opavští dostat i k jinak jen těžce dostupným zákazníkům.
„V listopadu expedujeme první velkou zakázku, 292 táhel za zhruba 16 milionů korun. Na začátku příštího roku se chceme zapojit do výběrového řízení na dodávku celého porubu. Hodnota sekce pro jednu stěnu, dlouhou až 450 metrů, je od 30 do 70 milionů dolarů,“ doplnil plány firmy Martin Čmiel.
Při současném kurzu tak může zakázka přesáhnout i 1,5 miliardy korun.
Největší konkurenti? Polsko a Čína
Na severoamerický trh si v Ostroji nyní troufají i díky tomu, že se tamní dosavadní největší dodavatelé, i kvůli nejasné budoucnosti těžby a využívání černého uhlí, z tohoto trhu postupně stahují. „Devadesát procent zakázek na tamním trhu získávaly dvě firmy, ty ale nyní od hlubinné těžby odcházejí,“ vysvětlil ředitel divize.
Největšími konkurenty tak pro Ostroj budou podle členů managementu polská firma Famur a společnosti z Číny.
Když mluvím s kolegy, používám překladač, říká Ind zaměstnaný v Česku![]() |
Sázka jen na uhlí by se ale Ostroji dlouhodobě rozhodně nevyplatila. Ústup od uhlí je patrný nejen v Evropě, kde zbývá s výjimkou Ukrajiny a Ruska jen několik posledních dolů.
A značně problematické je v poslední době i zaměření na automotive, neboť evropské automobilky nezachytily trend elektromobilů a jejich výkony padají.„Od loňského léta my i naši partneři registrujeme propad zakázek od našich strategických partnerů v tomto segmentu, jde o pokles ve výši 30 až 70 procent,“ doplnil Martínek.
K zachování zaměstnanosti v Ostroji, kde v současnosti pracuje zhruba 800 lidí, vede podle generálního ředitele hlavně co nejširší nabízený sortiment.
„Vedle těžebních strojů a dílů k nim dodáváme také stroje či bednění pro hloubení tunelů, ať už silničních, nebo metra, v našich montážních halách jsou k vidění i stroje využívané na letištích, tahače nebo zařízení pro nakládání letadel, dopravníky nebo výkovky,“ dokončil Aleš Martínek.

Ostroj Opava překonal ekoniomické nesnáze a začíná se opětovně rozvíjet.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz