Přetížená je až třetina kamionů, limity často porušují cizinci

  12:48
Bezmála každý třetí kamion projíždějící Moravskoslezským krajem vozí nadrozměrný náklad nebo překračuje hmotnostní limity. Vyplývá to ze statistik specializovaného policejního Kamion teamu za první čtvrtletí letošního roku. Řidiče často neodrazují ani vysoké postihy. Někdy se snaží vážení i vyhnout, navzdory až stotisícové pokutě. Hřeší převážně cizinci.

Na kamiony se specializuje Kamion team krajské policie. Kontroluje mimo jiné jejich váhu. (ilustrační foto) | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

V oblasti nadrozměrné přepravy a překročení hmotnostních limitů provedli členové Kamion teamu během prvních tří měsíců roku celkem 935 kontrol. Porušení zjistili ve 302 případech.

„Z toho překročení hmotnostních limitů odhalili ve 212 případech, porušení u nadrozměrné přepravy ve 143 případech,“ informovala policejní mluvčí Soňa Štětínská.

Nové kontroly a tresty pro škůdce silnic. Přetížené kamiony ohlídá inspekce

Každá započatá tuna nad největší povolenou hmotnost vozidla přitom znamená devítitisícový postih. Maximální výše pokuty čítá 50 tisíc korun.

Pravidelně se najdou i šoféři, kteří se kontrolnímu vážení raději vyhnou. Sankce za to jsou přitom vyšší než samotná pokuta. „Během prvního čtvrtletí se odmítlo podrobit vážení vozidel osm řidičů,“ přiblížila mluvčí.

Řidič raději zaplatil 100 tisíc dvakrát

V jednom případě policisté zastavili řidiče, který měl v systému nedoplatek 100 tisíc za dřívější odmítnutí vážení. Manko na místě zaplatil, ale na váhy opět nenajel a dostal další pokutu ve výši 100 tisíc korun.

Značnou část přetížených kamionů v regionu mají na svědomí cizinci. Například u jedné z únorových akcí zaměřené na tuto problematiku bylo sedm z devíti pokutovaných řidičů zahraničních.

VIDEO: Řidiči kamionů často jezdí s mobilem v ruce, policie viníky natáčela

„Celkovou přesnou statistikou v tomto ohledu nedisponujeme, nicméně z praxe policistů vyplývá, že podíl pokutovaných cizinců se jeví jako znatelný a odpovídá provozu v kraji, kde velká část dopravy představuje tranzit z Polska či ze Slovenska,“ podotkla Štětínská.

Nejvyšší kontrolní úřad přitom před časem konstatoval, že jsou to právě přetížené kamiony, které se podepisují na špatném stavu silnic. „Jeden přejezd nápravy o hmotnosti 10 tun má na vozovku přibližně stejný účinek jako 16 přejezdů nápravy o hmotnosti pět tun nebo 125 přejezdů nápravy o hmotnosti tři tuny,“ vypočetl v roce 2022 úřad.

Řidiči kamionů ignorují zákazy a ničí cesty, celníci pomáhají obcím s vážením

Kromě silnic trpí nadměrnou dopravou i okolní budovy, zejména v případech, kdy kamiony, aby se vyhnuly mýtným branám, hledají zkratky po okolních silnicích, které ale pro tranzit nejsou určeny.

Před dvěma lety se dokonce obce na Frýdecko-Místecku složily společně na mobilní váhy, aby alespoň nějak mohly zredukovat snahu kamionů objíždět placený úsek I/56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem.

Kamiony se vahám vyhýbají. Znají zkratky

„Váhy už jsou využívány, ale pouze na místech, která jsou k tomu předem schválená. Jedno z nich je v Paskově na parkovišti u Lenzingu. Řidiči přesto i nadále hledají cesty, jak se vyhnout mýtným branám. S oblibou hledají zkratky na cestách druhé a třetí třídy, které ale na takový provoz nejsou stavěné. Při průjezdu těžkých nákladních vozů trpí otřesy i domy v blízkosti silnice,“ shrnul starosta Paskova Petr Baďura.

Dopravní policisté ale nekontrolují pouze váhu či rozměry kamionů či dodržování jízdních časů a přestávek. Letos se zaměřili i na předjíždění kamionů v úsecích, kde je to zakázáno.

Na D1 začal platit zákaz předjíždění kamionů. Policie hned zahájila kontroly

„Za první tři měsíce roku jsme provedli tři akce týkající se předjíždění kamionů na dálnici. Zjistili jsme 93 porušení, za která jsme celkově uložili pokuty přesahující částku 440 tisíc korun,“ informovala Štětínská s tím, že při těchto akcích asistovala ze vzduchu i policejní letecká služba.

18. dubna 2024