Zbourání poničeného mostu v Opavě ochromí tah na Hlučínsko, nový má být na jaře

  14:02
Do konce roku se zbourá stávající a na jaře řeku Opavu v opavských Kateřinkách překlene nová mostní konstrukce. Most v Ratibořské ulici velká voda poškodila natolik, že je neopravitelný. Odborníci na statiku a stavby dnes prověřili i ostatní opavské mosty a lávky, které čelily řádění vodního živlu.

Než most v Ratibořské nahradí nový, budou řeku řidiči na hlavní trase z Hlučínska přes Opavu dál směrem na Olomoucký kraj zdolávat po mostním provizoriu.

Ostatní mosty ve městě jsou podle středeční kontroly statika v pořádku. V řádu týdnů potrvá i obnova železničních tras.

„Most na Ratibořské zůstane pro auta trvale uzavřený. Pro pěší jsme tam vytvořili koridor k možnému přechodu,“ informoval mluvčí opavské radnice Roman Konečný.

Že je mostní konstrukce vážně narušená, zjistil statik už při první vizuální kontrole. „Most praskl a natekla do něj voda. Kvůli obrovskému tlaku vody a nárazům kmenů a dalších naplavenin se také mírně vychýlil z osy a je deformovaný,“ upřesnil Martin Kůs z tiskového oddělení města.

OBRAZEM: Vyplavené kino, utopená auta i poničená železnice. A tuny bahna

„Do konce roku jej zbouráme a nahradíme mostním provizoriem, na jaře bychom začali se stavbou nového,“ popsal plánované řešení mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Časově ani finančně zatím celou akci upřesnit nedokáže. „Demolice je otázkou dvou dnů, provizorium máme ve skladu. Důležitá je ale otázka, jak vyřešit jeho osazení a napojení na stávající komunikaci. Zatím vznikají možné varianty,“ dodal mluvčí Rýdl s tím, že stavba nového je otázkou necelé stavební sezony.

Extrémní srážky a povodně v ČR

Podrobnou kontrolu ostatních mostů statik provedl dnes, postupně se vracejí do užívání. „Průjezd mostem na Pekařské bude povolený vozům do hmotnosti 15 tun a maximálně třicetikilometrovou rychlostí,“ uvedl Konečný s tím, že lávky pro pěší povodňové vlně odolaly.

Železnice už nikam nevede

Naopak po železnici je Opava odříznutá. „Jak opadává voda, na tratě nastupují traťoví technici, aby situaci podrobně zmapovali. Už teď je zřejmé, že zprovoznění některých tratí potrvá delší dobu,“ popsal Martin Kavka ze Správy železnic.

Konkrétně v Opavě vlaky nemohou nikam a nahrazují se autobusovou dopravou. Trať z Opavy na Hlučín je zcela zničená, část železničního mostu přes řeku Opavu je pryč a nad řekou visí jen koleje. Na stejné trati jsou pryč i náspy.

Kritická situace v dopravě je i na dalších místech v kraji. Armáda by měla během dneška prověřit stavbu tří chybějících mostů v oblasti Města Albrechtic a Holčovic.

Železniční tratě jsou podemleté mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Kunčicemi, Českým Těšínem a Hnojníkem či Bohumínem a státní hranicí. Řada dalších zůstává zaplavená. Zprůjezdnění Správa železnic odhaduje v řádu dnů, ale i týdnů.

Situace na železnici v Moravskoslezském kraji

Na trati z Krnova do Jeseníku je provoz zastaven a funguje tam náhradní autobusová doprava. Mezi Opavou a Hlučínem jsou spadlé stromy na zatopené trati, náhradní autobusová doprava je zajištěna. Z Opavy do Hradce nad Moravicí je zaplavená trať, náhradní autobusová doprava zajištěna.

Na trase železnice Přerov - Ostrava je zajištěna kyvadlová náhradní doprava v úseku Ostrava hl.n. - Hranice na Moravě. V úseku Ostrava hl.n. - Bohumín - Dětmarovice vlaky nejezdí, je tam kyvadlová náhradní doprava. Mezi Krnovem a Bruntálem není ani náhradní doprava kvůli rozbitým silnicím. Mezi Ostravou a Opavou je zaplavená trať a jezdí náhradní kyvadlová doprava. (dmk)