Informoval, že už v únoru měly dráhy všechny potřebné doklady pro vyřízení pojistné události i souhlas pojišťovny s likvidací vozidel.
„Specializovaná firma, která likvidaci provede, však musela být vysoutěžena dle zákona. Dále je při přístupu na místo, kde jsou vraky vozidel, nutné vstoupit na pozemky několika vlastníků. Proto bylo nutné s nimi jednat o povolení a podmínkách, za kterých je možné na jejich pozemky vstoupit,“ vysvětlil Medelský zdánlivé průtahy s tím, že s každým vlastníkem byla nutná individuální domluva.
„Všechny tyto úkony si vyžádaly čas, proto nebylo možné přistoupit k likvidaci vraků na místě dříve,“ zopakoval.
Lokomotiva i vagon půjdou do šrotu
Likvidace trosek má nyní trvat dva až tři týdny, do konce července bude podle Českých drah místo vyčištěné. Nehodu s jednou obětí a dvaceti zraněnými by tak nic nemělo připomínat.
Tragédie na přejezduNa železničním přejezdu v katastru Dolní Lutyně mezi Karvinou a Bohumínem se střetl rychlík Ostravan s tahačem, která převážela vrtnou soupravu. Nehoda se stala ve středu 24. ledna v 5:43 hodin. Při srážce zemřel 31letý strojvedoucí, dvacet cestujících z vlaku utrpělo zranění. K dořešení případu zbývá znalecký posudek Drážní inspekce. |
„Zničená lokomotiva i vůz půjdou na likvidaci, z vraků bude demontováno pouze minimum vybavení, které je dále použitelné, například jde o část klimatizace,“ přiblížil zástupce Českých drah.
Firma už odvezla trosky vagonu, přičemž na místě z vozu zůstala jen dvojkolí. Před další likvidací však těžké stroje musely od silnice k lokomotivě položit panely, protože nedaleko vedou i kabely bezpečnostního zařízení trati. O termínu odvezení poničené lokomotivy tak zatím nebylo rozhodnuto.
O kovy byl zájem
Trosky nepřetržitě hlídá bezpečnostní služba, podle informací MF DNES se objevily pokusy o odvoz kovů, údajně jednou dokonce musela být přivolaná policie.
Po tragédii přislíbil ministr dopravy Martin Kupka vytipovaní železničních přejezdů, u nichž existují pochybnosti, že splňují náležité parametry.
Po nehodě totiž řada lidí znalých místa poukazovala na to, že stav přejezdu není dobrý a pro delší vozidla nebezpečný. Údajně to v lednu nebyl první případ, kdy tam souprava uvázla. Ostatně na asfaltu vozovky jsou znatelné četné rýhy. Úzká asfaltová silnice se ke kolejím svažuje, přímo na přejezdu vytváří hrbol, poté vozovka pokračuje poměrně prudce dolů.
Správa železnic sdělila, že na základě různých měření bylo vytipováno padesát železničních přejezdů na méně významných komunikací, které potřebují úpravy, a to například dopravním značením nebo stavebním zásahem.
„V případě lokality v Dolní Lutyni se má jednat o doplnění dopravních značek na komunikaci, konkrétní podoba opatření je dosud v řešení s příslušnými úřady,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Požadované stavební úpravy tohoto přejezdu tak nejspíše nejsou v plánu.
Starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek uvedl, že byli jen osloveni Drážním úřadem kvůli možnosti umístění zákazu vjezdu autobusů.
„Nepřijde mi to jako příliš rozumné,“ uvedl starosta s odkazem na blízkou farmu s mnoha skleníky, která zrovna minibusy sváží zaměstnance. Ostatně právě tam vrtná souprava v osudný den směřovala.
Obec proto v odpovědi vyjádřila pochybnosti. „Dopravní značka zakazující vjezd autobusů by lednové dopravní nehodě nezabránila. Zároveň by však umožnila legální vjezd jízdní soupravy, která uvízla na železničním přejezdu a střetla se s vlakem,“ upozornili zástupci obce.
Nedaleko přejezdu se však možná objeví pietní místo. „Diskuze o jeho vytvoření dosud probíhá,“ poznamenal Filip Medelský z Českých drah.
Železniční přejezd mezi Karvinou a Bohumínem leží v katastru obce Dolní Lutyně.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz