Červenou na přejezdu smrti ignorovalo za čtvrt roku téměř čtyřicet řidičů

  6:46
Marnost nad marnost. Chytrý kamerový systém na železničním přejezdu ve Studénce na Novojičínsku zaznamenal za zhruba čtvrt roku 37 řidičů, kteří na koleje vjeli navzdory spuštěnému výstražnému systému. Místu se přitom přezdívá přejezd smrti, a to kvůli častým kolizním situacím.

Železniční přejezd ve Studénce na Novojičínsku (28. července 2015) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

„Ostrý provoz systému byl zahájen 15. února. Do 10. května bylo přijato oznámení o 37 přestupcích,“ potvrdil Jiří Hodic, tajemník bíloveckého městského úřadu, pod nějž přejezd administrativně spadá.

Ze zmíněného počtu už bylo ukončeno šestnáct případů pokutou 2 250 korun, tedy celkem 36 tisíc korun.

Ve dvou případech se vede správní řízení a ve zbývajících čtrnácti případech jsou v platnosti lhůty, a to například třicet dnů pro uhrazení určené částky či sdělení totožnosti řidiče.

U třech vozidel registrovaných mimo Evropskou unii však není možné zjistit provozovatele, proto budou tyto případy nejspíše odloženy. „Jde o dvě vozidla z Makedonie a jedno z Ukrajiny,“ dodal tajemník.

Někdy se čeká až čtvrt hodiny

Jak tajemník bílovecké radnice uvedl, systém má působit především preventivně, aby řidiči přestupky na přejezdu nepáchali, případně je neopakovali. „K vyhodnocení dopadů nového systému dosud neuplynula potřebná doba a není shromážděno dostatek dat,“ konstatoval tajemník Hodic.

Moderní kamerový systém nahrává dění na přejezdu, a pokud některý ze řidičů poruší dopravní předpisy, pošle záznam na bíloveckou radnici. Tam natočené dění vyhodnotí, zjistí provozovatele vozidla a tomu zašlou postih.

Přejezd hlavní železniční trati mezi Ostravou, Přerovem a Olomoucí patří k nejrizikovějším v zemi. Problémem je také dlouhé čekání, až bude možné velmi frekventované kolejiště přejet. „Někdy se povede a přejedete hned, ale mnohdy se čeká klidně i deset minut nebo až čtvrt hodiny,“ podotkl starosta Studénky Libor Slavík.

Stavba podjezdu příští rok. Snad

Proto se často stalo, že vozidlo vjelo na přejezd v době, kdy už blikalo červené světlo. Navíc právě na tomto místě je dlouhá takzvaná vyklízecí doba, tedy čas, kdy bliká červené světlo, ale ještě nejsou spuštěné závory. To proto, aby široký přejezd stihla opustit všechna vozidla.

Největší tragédie se tam stala 22. července 2015, kdy se na přejezdu střetlo pendolino s polským kamionem převážejícím ocelové pláty. Při nehodě zemřeli tři cestující, dalších více než dvacet bylo zraněno, někteří s doživotními následky, například strojvedoucí, který sice přežil, ale přišel o obě nohy.

Mnoho let se v místě přejezdu plánuje podjezd. Jeho výstavba by snad mohla konečně začít v příštím roce.

27. ledna 2016

Autor: