„Cílem navrhované stavby je odlehčit dopravě směřující od severu do oblasti centra Ostravy tak, že bude nabídnuta trasa vedená okrajem obytné zástavby, a nikoliv jejím středem. Což umožní odlehčení Nádražní a Poděbradovy ulice od automobilové dopravy,“ vysvětlila mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná.
V současnosti vede ulice od Karoliny podél kolejí Frýdlantské dráhy až k tramvajovému depu ostravského Dopravního podniku.
Prodloužená Porážková ulice by pak měla vést dál podél kolejí, současným areálem depa až k Mariánskohorské ulici, na niž se má napojit.
„Současně tak dojde i k odlehčení historického jádra města, které je aktuálně stiženo silnou dopravou v ulici Nádražní. V ideálním případě by stavební práce měly začít v roce 2026 a hotovo by mohlo být v roce 2027,“ doplnila mluvčí magistrátu.
Dodala, že náklady na stavbu jsou v tuto chvíli předpokládány ve výši zhruba 220 milionů korun bez DPH. Což je oproti odhadu z loňského roku snížení ceny o více než šedesát milionů korun.
To se však do začátku stavby může opět změnit – oběma směry, byť vývoj ve stavebnictví by zatím odpovídal spíše pokračování sestupné tendence.
Zádrhel s překážející památkou
Největší problém při plánování stavby znamenala někdejší železniční stanice Báňské dráhy těsně za současnou vozovnou DPO. Ta je totiž svou podobou v rámci republiky unikátní. Kvůli nedostatku prostoru se někdejší vedení Báňské dráhy rozhodlo vybudovat takzvanou pilovou výtopnu lokomotiv, připomínající svými budovami zuby pily.
„Zdejší pilová remíza je v rámci České republiky naprosto unikátní, takový typ není nikde jinde v republice,“ přiblížila už dříve význam této stavby Alena Borovcová z Metodického centra průmyslového dědictví ostravské pobočky Národního památkového ústavu.
Výtopna, točna pro lokomotivy a vodárenská věž se v roce 1992 staly památkově chráněnými. Plánovaná ulice ale prochází částí tohoto chráněného souboru budov. Zatímco výtopna a vodárenská věž stojí mimo trasu silnice, točna takové štěstí nemá.
Čekaní na vhodné místo pro točnu
Podle všeho se tak stala nejsložitější částí domluvy mezi památkáři a městem. „Točna je přesně v ose nájezdu na Prodlouženou Porážkovou. Stejně jako u remízy i vodárenské věže jde o kulturní památku. V rámci příprav se dohodlo, že se točna přestěhuje,“ přiblížila jádro sporu během příprav stavby Alena Borovcová.
„Byla tady vize, že se v Přívoze bude připravovat dopravní muzeum, kam by točna mohla být přemístěna, ale to je stále jen ve stadiu příprav, takže zatím se počítá jen s rozebráním a zakonzervováním točny s tím, že bude řádně uložena, aby se z ní nestala hromada šrotu, a následně bude někde – po výběru vhodného místa – opětovně instalována,“ dokončila památkářka.
„Našim požadavkem bylo, aby se hledalo nové umístění, ať už v rámci areálu, nebo na nějakém jiném vhodném místě. Takže teď musíme čekat, až se nějaké najde,“ podotkla.