Správa železnic (SŽ) oznámila, že plánovaný podjezd pod frekventovanou tratí i silniční objížďka pro nákladní dopravu mají všechna potřebná povolení, proto začala hledat zhotovitele stavby.
„Těsně před koncem je také výkup potřebných pozemků a nemovitostí, zbývá podepsat poslední dvě smlouvy,“ zmínil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Po železničním koridoru mezi Ostravou a Olomoucí vedoucím přes Studénku na Novojičínsku denně projedou desítky vlaků, někdy jsou čekací doby na otevření závor až čtvrthodinové.
To řadu řidičů vede k riskování, zvláště když prodleva mezi spuštěním výstražného znamení s červenými světly a spadnutím závor je kvůli nutnému času pro vyjetí vozidel ze širokého čtyřkolejového přejezdu poměrně dlouhá.
Kamion vjel na nechvalně známý přejezd a spadly závory, vyprostili ho lidé![]() |
Ačkoliv se na přejezdu objevila dílčí řešení v podobě kamer, které automaticky zaznamenávají přestupky řidičů a posílají je na úřad k dalšímu projednání, definitivní řešení poskytne až podjezd.
„Ten bude určen pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, tedy například hasičů, záchranářů a policie, dále pro cyklisty a chodce,“ uvedl mluvčí Gavenda.
Auta i cyklisté
Podjezd bude přes 26 metrů dlouhý a přes 12 metrů široký. Tvořit jej budou dva pruhy pro automobily a po stranách pruhy pro cyklisty a chodce.
„Stejně budou členěné i nájezdové rampy navazující na podjezd na obou jeho koncích,“ přiblížil mluvčí Správy železnic.
Velkým úskalím se v minulosti ukázal fakt, že podjezd nebude určen pro kamiony a další nákladní dopravu. Pro vedení města však bylo nepřijatelné, aby kamiony a nákladní vozidla přejezd objížděly přes nadjezd na opačné straně města po stávajících silnicích.
„To by znamenalo, že by těžké soupravy musely projíždět přes centrum města a kolem školy i školky,“ konstatoval už dříve studénecký starosta Libor Slavík.
Proto se začalo uvažovat o stavbě objízdné silnice vedoucí okolo areálu bývalé vagonky. Jenže proti tomu se postavili někteří vlastníci pozemků. „I to se už podařilo vyřešit,“ podotkl mluvčí Gavenda.
Správa železnic nyní předpokládá, že pokud výběrové řízení na stavební firmu skončí bez problémů a odvolání, začne se stavět na jaře příštího roku.
„Podjezd by mohl být zprovozněn na konci roku 2026,“ dodal mluvčí SŽ. Cena podle výběrového řízení nesmí překročit 868 milionů korun. Původně se počítalo se zahájením prací už v roce 2017 a stavba měla přijít na zhruba 700 milionů korun.
Starosta Studénky opětovně upozornil, že příští rok uplyne od tragické nehody už deset let. „Samozřejmě se těšíme, že se po letech příprav a rozporů podaří tamní situaci vyřešit,“ podotkl s tím, že za důležité považuje i to, aby podjezd a objízdná silnice začaly fungovat současně.
Při tragické nehodě z 22. července 2015 zemřeli tři cestující z pendolina, dalších devatenáct lidí se zranilo. Někteří mají doživotní následky. Viník, polský řidič kamionu, dostal od soudu trest osm a půl roku vězení. Méně závažných incidentů se však na přejezdu stalo více.
27. ledna 2016 |