iDNES.cz

Trápení se semafory v Opavě pokračuje, město o vylepšení telematiky dál jedná

  16:46
Do konce letošního dubna mělo být hotové technické řešení včetně stanoviska znalce, za několik dalších měsíců pak i celková finalizace projektu moderního řízení opavské dopravy. Jenže trápení s telematikou pokračuje. Zástupci města o fungování semaforů s chytrým softwarem stále, už víc než dva roky poté, co měl projekt skončit, jednají se zhotovitelem AŽD Praha.

ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Termín definitivního vyladění průjezdnosti městem není známý a jisté není ani to, zda Opava od firmy získá penále, jež jí za zpoždění naúčtovala. Modernizace řízení provozu v Opavě narazila na potíže s napojením nových technologií na ty stávající.

„Město se ve spolupráci s dodavatelem snaží o stabilní fungování systému. Jeho detailní popis vylepšení je v jednání. Vylepšení se začne naplno uskutečňovat až po odsouhlasení městským zastupitelstvem,“ informoval mluvčí opavské radnice Roman Konečný.

Průjezd Opavou dál vázne, chytré řízení dopravy se stále nedaří vyladit

Představitelé společnosti AŽD Praha momentální situaci nechtějí komentovat. „S ohledem na stále probíhající jednání vás požádáme položit otázky městu Opava,“ konstatoval vedoucí komunikačního týmu firmy Jiří Dlabaja.

Projekt modernizace světelných křižovatek, od kterého si Opavští mimo jiné slibovali lepší průjezdnost městem, sběr a vyhodnocování dopravních dat a vytvoření dopravního řešení pro různé denní doby, odstartoval na jaře 2021. Hotový měl být do půlky následujícího roku.

Opava musí vrátit 4,8 milionu na chytré semafory, spor možná skončí u soudu

Nabral ale zpoždění a město si dílo převzalo s výhradami v květnu 2023. „Zhotovitel instaloval technologickou část a udělal související stavební práce,“ komentoval tehdy situaci mluvčí Roman Konečný. „Součástí zakázky je však její perfektní zapojení do systému řízení dopravy včetně věrohodného sběru dopravních dat, možnosti jejich vyhodnocení, možnosti na data rychle reagovat. V názoru na splnění těchto částí se město Opava se zhotovitelem bohužel rozchází.“

Opava na projekt za 35 milionů korun získala třicet milionů z evropských peněz. Zhotoviteli za zpoždění naúčtovala pětadvacetimilionové penále, sama však kvůli prodlení přišla o necelých pět dotačních milionů.

Chytré semafory stále ještě nefungují. Opavě hrozí, že přijde o dotaci

V dalších měsících vyšlo najevo, že se nedaří nový systém propojit s tím stávajícím. V Opavě řízení dopravy pracuje s technologií Cross Zlín, zatímco firma AŽD Praha na zakázce spolupracuje se společností Yunex Traffic, dříve Siemens. Systémy se softwarově nedaří propojit tak, aby platily všechny požadavky města ze zadávací dokumentace k projektu opavské telematiky.

AŽD Praha slíbila vlastní řešení bez zapojení dodavatelů původního systému.

„Je tady střet dvou firem, kde za nesmyslné peníze bychom měli mít úplnou kompatibilitu. Chceme mít řešení vlastní, aby celá struktura byla v rukou Opavy,“ řekl v dubnu před zastupiteli Opavy ředitel pro silniční telematiku společnosti AŽD Praha Patrik Reiniš.

Nejdřív MHD nebo sanity, jiní počkají. V Teplicích zkusí chytré semafory

Před zastupiteli tehdy mluvil i zástupce firmy Patriot, dodavatele Cross Zlín, s tím, že zapojení některého z dodavatelů systémů Cross Zlín nezbytné, protože projekt žádá i věci, jež umí nastavit pouze výrobce nebo pověřená osoba. Zlínský Cross o celou zakázku opavské telematiky usiloval už ve výběrovém řízení, v tendru ale zvítězilo AŽD Praha.

Právní zástupce Opavy Miroslav Cák na tomtéž jednání zastupitelů poznamenal, že neposkytnutí součinnosti je u stavebních zakázek typická obrana zhotovitelů. „V tomto případě může pomoci jedině znalec,“ řekl v dubnu.

Chytrý dopravní systém v Hradci funguje naplno, řidičům neodpustí pokuty

Technické řešení i závěr znalce měla mít Opava na stole do konce dubna. Jednání ale neskončila.

K aktuálnímu fungování semaforů mluvčí Konečný sdělil: „Sledované měřitelné ukazatele jsou k dnešnímu dni splněny.“ Kdy a jakým způsobem se systém podaří doplnit o všechny požadované funkce, ještě není jasné.

Opavané také řeší finanční stránku věci, konkrétně penále zhotovitele. „Momentálně analyzujeme právní vymahatelnost uplatněných smluvních pokut vzhledem k nepředvídatelným technickým okolnostem, které při realizaci díla vyvstaly,“ uzavřel Roman Konečný.

31. července 2024

zpět na článek