iDNES.cz

Tramvaje v Ostravě vyjely před 130 lety. Parní vozy nedaly drožkám šanci

  16:56
První tramvajová trať v Ostravě se slavnostně otevřela 17. srpna 1894 a o den později začal její ostrý provoz. Od počátku ostravské tramvajové éry tak uplynulo 130 let, přičemž první trať vedla od nádraží v Přívoze do Vítkovic a parní tramvaje trasu zvládly za 42 minut.

Ostravská MHD letos slaví 130 let. | foto: Dopravní podnik Ostrava a.s.

„Po včerejším slavnostním zahájení jízdy započato dnes s pravidelnou dopravou osob i zboží,“ informoval Vítkovické v krátkém textu s titulkem Zahájení dopravy po Místní dráze Přívoz–Ostrava tehdejší český týdeník Ostravice, který „ku hájení zájmů české národnosti na Ostravici“ vycházel „každou sobotu o půl 3. hod. odpol.“, jak tisk tehdy avizoval.

Termín zahájení provozu nebyl vybrán náhodně. Osmnáctý srpen byl totiž v rakouském mocnářství mnoho let ve znamení oslav narozenin císaře Františka Josefa I.

I o tom informoval již zmiňovaný vlastenecký týdeník Ostravice. „Narozeniny J. V. císaře a krále oslaveny dnes slavnou mší svatou v chrámu ‚Spasitele‘, které přítomni byli cís. královští, jakož i městští úředníci, zástupci závodů a zástupcové čes. spolků v Mor. Ostravě. Veškeré budovy veřejné a četné domy soukromé okrášleny byly prapory,“ informoval list.

Akce DPO k výročí 130 let tramvajové dopravy

Na své předchůdce nezapomínají ani současní představitelé Dopravního podniku Ostrava. „Provoz na první tramvajové dráze v Ostravě byl zahájen v srpnu 1894 jako třetí provoz MHD na českém území. Trasa pro první tramvaje, které poháněla pára, vedla z Přívozu přes Moravskou Ostravu do Vítkovic,“ konstatovala mluvčí DPO Tereza Šnoblová.

Oslavy výročí začaly už na jaře, jejich vyvrcholení je však připraveno až na září.

„Vrcholem oslav bude již tradiční Den ostravských dopraváků, který letos připadne na 14. září. O týden dříve, a to 7. září, proběhne prezentace a následně ‚spanilá‘ jízda konvoje historických a moderních vozidel napříč městem,“ přiblížil část plánů oslav generální ředitel DPO Daniel Morys s tím, že vybraná trasa bude pokud možno kopírovat tu původní, 130 let starou.

Zahájení pravidelných jízd parních tramvají v začátku přímo navazovalo na příjezdy vlaků od Vídně a Krakova. Jízda mezi hlavním nádražím a Vítkovicemi trvala podle jízdního řádu 42 minut, první tramvaj vyjížděla ve 4:42 hodin ráno. Současné tramvaje zvládají přibližně stejnou vzdálenost za 17 minut.

Krátká novinová noticka o dějinném okamžiku v historie ostravské MHD (17. srpna 2024)

Zavedení provozu parních tramvají před 130 roky bylo reakcí na zvýšený zájem o přepravu po městě. Tu do té doby zajišťovaly hlavně fiakry a drožky. Jenže ty byly malé, a navíc i drahé.

Podle někdejší studie historika Karla Jiříka stála na začátku 90. let 19. století jízda fiakrem od nádraží v Přívoze do Vítkovic dva zlaté, drožkou jen o 50 krejcarů méně.

Pro srovnání: první jízdné tramvají na stejné trase stálo od 20 haléřů ve III. třídě do 40 haléřů v třídě první (jeden zlatý byly dvě koruny, průměrná dělnická denní mzda se pohybovala od 60 haléřů po čtyři koruny – pozn. red.).

Koňmi tažených vozů však bylo málo, navíc se množily stížnosti na svévolné navyšování úředně stanovených tax, technický stav povozů i špatné chování vozků.

Cestujících rychle a mohutně přibývalo

„Dosavadní drahá osobní doprava už nevyhovovala zvyšujícím se nárokům na přepravu osob. Proto se městská správa rozhodla zavést po vzoru jiných velkoměst tramvajovou dopravu,“ konstatoval historik ve své studii zaměřené na dopravu v Ostravě na přelomu 19. a 20. století.

„Dopravu zajišťovaly čtyři parní vozy a osm osobních vozů. Tramvajová síť byla později rozšířena k dnešnímu Sýkorovu mostu (1896), do Mariánských Hor (1899) a do Svinova (1907),“ připojil Karel Jiřík.

Rozhodnutí o pořízení a zprovoznění tramvají se ukázalo jako velice přínosné. „V roce 1894 použilo tramvajové dopravy 348 243 osob, v roce 1899 už 1 480 980 osob a v roce 1908 se tento počet zvýšil na 4 430 164 osoby,“ doplnil historik.

zpět na článek