Do Polska jezdí vlaky rychleji a bezpečněji, také stanice u hranic jsou modernější

  12:30
Správa železnic (SŽ) slavnostně ukončila rekonstrukci trati z Dětmarovic do Petrovic u Karviné a dále na státní hranici s Polskem. Na železnici, která je důležitou spojnicí k severním sousedům, prošly modernizací dvě stanice a jedna zastávka.

Stavební práce probíhaly od roku 2020. Stavbaři zrekonstruovali téměř jedenáct kilometrů trati. Kromě koridoru z Dětmarovic na státní hranici s Polskem zrenovovali také jednokolejnou spojku mezi odbočkami Závada a Koukolná, která umožňuje přímou jízdu vlaků z Polska do Karviné.

„Cestující mohou využívat moderní nástupiště s bezbariérovým přístupem ve stanicích Dětmarovice a Petrovice u Karviné i na zastávce v Závadě. Přínosem z hlediska bezpečnosti je instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS,“ uvedl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

„Od přistoupení k Evropské unii před dvaceti lety kvalita cestování po železnici v zemi setrvale stoupá. Bez přispění evropských fondů by se modernizace v takovém rozsahu uskutečnila jen stěží. Hledáme cesty, jak v této podpoře pokračovat, což dokládá inovativní model financování tohoto projektu,“ řekl Václav Lebeda ze Zastoupení Evropské komise v ČR.

Na všech nádražích dělníci postavili nové zastřešení a instalovali tam moderní mobiliář. „Cestujícím už slouží nový informační a orientační systém. Přestavbou prošly vybrané mostní objekty, ve stanici Petrovice u Karviné došlo k úpravě oblouku tak, aby zde vlaky nemusely zpomalovat ze 100 na 65 km/h. Provedla se rovněž rekonstrukce pěti železničních přejezdů,“ doplnili zástupci SŽ.

Projekt zahrnoval také obnovu trakčního vedení, stejně tak modernizaci trakční napájecí stanice v Petrovicích u Karviné. „Všechny úpravy už respektují plánovaný přechod na jednotnou střídavou napájecí soustavu,“ uvedli odborníci.

„Celkové investiční náklady stavby s názvem Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice Polská republika činí 3 064 410 059 korun bez daně. Projekt byl v rámci nástroje CEF Blending spolufinancovaný Evropskou unií do výše 20 procent nákladů a financovaný z úvěru EIB až do výše 50 procent celkových investičních nákladů. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotoviteli prací byly společnosti STRABAG Rail a OHLA ŽS,“ doplnil Nejezchleb.

Autoři: ,