„Čím lepší je zapojení železnice do integrované dopravy, tím má logicky větší využití. Jedním z klíčových ukazatelů výkonnosti je počet cest na jednoho obyvatele za rok a druhým je počet cest na tisíc kilometrů délky tratí,“ vysvětlil jeden z porovnávaných parametrů Petr Moravec, výkonný ředitel svazu.
Využití železnice je kraj od kraje různé a oba ukazatele to dokazují. „Čím lépe je vlak do dopravního systému zapojen, tím méně kraj dotuje jednoho cestujícího,“ poukázal Moravec.
Celkově je Moravskoslezský kraj v tomto srovnání na druhém místě. Na jednoho obyvatele připadá v průměru čtrnáct cest ročně, na tisíc kilometrů tratí za rok pak dvanáct cest. To vše staví kraj na druhé místo za Jihomoravský. Ten v průměru dosáhl na dvacet cest ročně a na tisíc kilometrů tratí za rok na devatenáct cest.
Cestujících je asi jedenáct milionů za rok
„Velká část dopravního výkonu v Jihomoravském i Moravskoslezském kraji probíhá na páteřních koridorových tratích, odbočné a přípojné tratě fungují podobně jako potoky, které napájejí řeku,“ vysvětlil důvody úspěchu Petr Moravec.
Celkově letos kraj zaplatí za železniční dopravu téměř 1,5 miliardy korun.„Finanční náklady na železniční dopravu pro grafikon 2023 až 2024 činí zhruba 1,45 miliardy korun, přičemž plánovaný počet vlakokilometrů pro dané období dosáhne 7,4 milionu,“ přiblížila náklady kraje na zajištění železniční dopravy Miroslava Chlebounová z odboru Kanceláře hejtmana Moravskoslezského kraje.
„Předpokládaný počet cestujících by po zohlednění letošních povodní mohl dosáhnout přibližně jedenácti milionů,“ doplnila.
Za vlaky dá kraj 18 miliard za deset let, České dráhy oslovil bez soutěže |
Konkrétní čísla budou zástupci kraje znát až příští rok po vyúčtování s dopravci.
Kolik kraj zaplatí za železniční dopravu v příštím roce, zatím není jasné. „Dodatky, jež budou řešit předpokládané finanční náklady na železniční dopravu pro grafikon 2024 až 2025, jsou v současné chvíli v přípravě. Lze však odhadem říci, že sjednaná smluvní indexace cenotvorných položek zvýší předpokládané finanční náklady přibližně o dvě stě milionů korun,“ doplnila Miroslava Chlebounová s tím, že kraj odhaduje pro příští rok nárůst počtu cestujících při podobně objednaných vlakokilometrech na 11,5 milionu.
Moravskoslezský kraj je už nyní na nejlepší pozici mezi kraji při porovnání tratí s elektrickou trakcí. K současnému 57procentnímu podílu by měly během několika let přibýt další kilometry.
Elektrifikace a dvě koleje k Frýdku-Místku
Do 25. listopadu mají podat Správě železnic své nabídky společnosti, které se chtějí zúčastnit výběrového řízení na firmu, jež zajistí výkupy a další zajištění pozemků.
Ty budou potřebné pro zdvojkolejnění a elektrifikaci trati někdejší Frýdlantské dráhy mezi nádražími Ostrava-Kunčice a Frýdek-Místek. Na výběrové řízení upozornil server zdopravy.cz.
Pokud vše půjde podle plánu, měla by být stavba zdvojkolejnění a elektrifikace trati zahájena v roce 2026. Samotná stavba má trvat tři roky.
Po dostavbě zdvojkolejnění a elektrifikace by se mohla snížit i doba jízdy osobních vlaků mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou.