Konec přejezdu smrti ve Studénce. Nahradí ho podjezd, jeho stavba začala - regiony.impuls.cz

Konec přejezdu smrti ve Studénce. Nahradí ho podjezd, jeho stavba začala

  13:58
Do dvou let by měl být hotov podjezd, který nahradí nebezpečný železniční přejezd nedaleko nádraží ve Studénce. Jeho stavbu, která bude stát téměř 600 milionů korun, zahájili ve čtvrtek dopoledne. Před deseti lety se tam srazilo pendolino s polským kamionem, který uvázl mezi závorami. Nehodu nepřežili tři lidé. Situace, kdy auta zůstala uvězněna na přejezdu, se zde přitom stávají opakovaně.
Začala přestavba železničního „přejezdu smrti“ | (0:39) | video: iDNES.tv

„Jen za minulý rok bylo bezpečnostním zařízením na přejezdu zaznamenáno dvě stě dopravních přestupků,“ uvedl při slavnostním zahájení stavby ministr dopravy Martin Kupka s tím, že jde o stavbu, která odstraní jedno z bolavých míst na české železnici.

„Skoro se dá říct, že jde o místo začarované. Na tomto přejezdu došlo k řadě nešťastných událostí. Všichni máme v paměti srážku pendolina před deseti lety, která si bohužel vyžádala lidské oběti. Od té doby se tam ale přihodilo i několik dalších okamžiků, které hrozily vážným rizikem, poslední se udála v letošním roce,“ popsal ministr.

Auta musí čekat i čtvrt hodiny

Čtyřkolejný přejezd nahradí v místě, kudy vede hlavní železniční koridor na Ostravu a kde projede přes 250 vlaků denně, mimoúrovňový podjezd. „Vlaky zde projíždějí vysokou rychlostí, proto zrušení přejezdu zajistí výrazné zvýšení bezpečnosti. Současně se zlepší i plynulost silničního provozu,“ podotkl Kupka.

Jedním z problémů přejezdu je totiž dlouhé čekání, až bude možné velmi frekventované kolejiště přejet. „Někdy se povede a přejedete hned, ale mnohdy se čeká klidně i deset minut nebo až čtvrt hodiny,“ popsal před časem starosta Studénky Libor Slavík.

Podjezd bude dlouhý 26,5 metru a široký 12,3 metru, z obou stran přibudou nájezdové rampy dlouhé přes 60 metrů. „Rozdělen bude na tři samostatné části: jízdní pruh pro auta, pruh pro cyklisty a chodník pro pěší. Stejné členění bude i u nájezdových ramp na obou stranách podjezdu,“ uvedl Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic (SŽ), která je investorem akce.

VIDEO: Na veřejnost se poprvé dostaly záběry tragické srážky ze Studénky

Stavbu zajistí sdružení firem Firesta – Fišer, rekonstrukce a stavby, a IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, které nabídly cenu 598,5 milionu korun, o 270 milionů méně, než byla maximální přípustná nabídka v tendru. „Snížení ceny o třetinu je velkým pozitivem,“ řekl Kupka.

Letos by se stavba dopravy na přejezdu dotknout neměla, v příštím roce tudy ale žádné auto neprojede. Provoz vlaků zůstane po celou dobu zachovaný, omezená bude jízda po některých kolejích.

Studénka se zbaví kamionů

Pro Studénku je důležitou součástí projektu vybudování nové obslužné komunikace pro kamiony mířící do zdejší průmyslové zóny, která povede přes Butovickou ulici. „Díky této objízdné trase se podaří vymýtit nákladní dopravu z města. Kamiony tak nebudou projíždět kolem mateřských a základních škol a další zástavbou,“ těší starostu Libora Slavíka.

Přejezd se stal v uplynulých letech místem několika kolizí či nebezpečných situací. Největší tragédie se tam stala 22. července 2015, kdy se na přejezdu střetlo pendolino s polským kamionem převážejícím ocelové pláty. Při nehodě zemřeli tři cestující, dalších více než dvacet bylo zraněno, někteří s doživotními následky, například strojvedoucí, který sice přežil, ale přišel o obě nohy.

Kamion na přejezdu ve Studénce uvěznila závora, srážce zabránil svědek

Uváznutí aut mezi závorami se tam stává pravidelně. Poslední dramatická situace na přejezdu nastala letos v lednu. Makedonský řidič s nákladním autem s návěsem přehlédl červenou a vjel do kolejiště. Řidiči začal pomáhat svědek, který se snažil zvednout závory. Srážce s přijíždějícím vlakem zabránil bezpečnostní systém, který zaznamenal porušení přejezdu a okamžitě zastavil provoz na trati.

27. ledna 2016

VIDEA ROKU: Soud ukázal záběry srážky ze Studénky | (1:09) | video: iDNES.cz