Už žádné kreslení do sešitu. Studentka vymyslela aplikaci, s vyšíváním pomáhá AI

  12:38
Ukrajinskou studentku přestalo bavit zakreslování vzorů pro vyšívání do sešitu. Vybarvování jednotlivých čtverečků na papíře bylo zdlouhavé a pracné. A tak vymyslela aplikaci, která to udělá za ni. Lze v ní vytvořit jakýkoli vzor pro ruční práce.

Anna Chesnokova vymyslela aplikaci StitchItOn (volně přeloženo Přišij to), díky které vyhrála soutěž Univerzity Palackého v Olomouci Podnikavá hlava. | foto: Tereza Staňková

Třiadvacetiletá Anna Chesnokova pochází z Ukrajiny a před necelými dvěma měsíci dokončila magisterské studium. U toho stihla se svým nápadem vyhrát soutěž Univerzity Palackého v Olomouci Podnikavá hlava.

Její život doprovází ruční práce a studium. V České republice vystudovala magisterský obor Experimentální biologie a ve vědecké kariéře by ráda pokračovala například v biofyzice nebo bioanalytice.

„Do Česka jsem chtěla hlavně kvůli laboratořím a vybavení, které na Ukrajině nemáme,“ vysvětluje Chesnokova.

Aplikace StitchItOn slouží k tvorbě jakýchkoli vzorů v kostkovaném poli. „V podstatě to vypadá jako omalovánka,“ říká autorka.

Vyšívání a háčkování

Její dílo je primárně zaměřené na vyšívání, tedy každý čtverec představuje jeden vyšívací křížek. Zároveň funguje ale i pro háčkování, korálkové nebo diamantové vyšívání.

„Největší výhodou aplikace je, že má člověk vzory kdykoliv po ruce,“ vyzdvihuje mladá žena.

Aplikace také šetří čas a ulehčí práce. Vzor autor nemusí kreslit ručně do sešitu, jeho tvorba je mnohem rychlejší. Při vyšívání stačí sledovat vzor v aplikaci a pracovat podle něj, stejně jako u klasických vzorů.

Z nápadu tvůrce udělá vzor umělá inteligence

V aplikaci jsou zatím tři funkce. „Tou základní je ruční malování. V aplikaci je klasická čtvercová mřížka, do níž už stačí jen kreslit,“ popisuje autorka. Druhou, už trochu složitější funkcí je přeměna fotky ve vyšívací vzor. Poslední je generování obrázku a jeho přetvoření ve vzor pomocí umělé inteligence.

Kromě klasického malování má podle autorky úspěch i druhá funkce – přetváření fotografií ve vzory. Snímek je možné vyfotit v daném okamžiku, nebo vybrat už existující.

„Lidé si často chtějí vyšít vzpomínky nebo třeba svoje mazlíčky,“ připomíná Chesnokova. Stačí vybranou fotku nahrát, chvíli počkat a vyšívací vzor je na světě.

Cizinci se v letní škole učí češtinu i přes cimbálovku, kroje či tance

Nejspíš nejzajímavější funkcí je ta poslední. Vytváření vzorů pomocí umělé inteligence totiž výtvor Chesnokové úplně odlišuje od ostatních.

Použití je jednoduché, stačí popsat, co chce uživatelka vyšívat. „Například napíšete, že chcete vyšívat horskou krajinu při západu slunce,“ udává autorka příklad.

Umělá inteligence na základě požadavků vytvoří obrázek, který pak může zájemce rovnou schválit, nebo vylepšovat a upřesňovat parametry. Má na výběr mezi dvěma styly. „První je čistě realistický, zatímco druhý vypadá jako kreslený film,“ upřesňuje Chesnokova.

Počet barev a materiál

Hlavními parametry k vytvoření vzoru jsou počet barev, materiál a jeho barva, délka a šířka. „Barva a typ materiálu hrají roli hlavně ve vztahu k ostatním použitým barvám,“ objasňuje tvůrkyně.

Počet barev se pak odvíjí od složitosti obrázku. U ručního malování jich může být jen pár, zatímco u fotky či obrázku generovaného umělou inteligencí roste počet až k padesáti.

Všechny odstíny dostupné v aplikaci si může zákazník koupit v obchodě. Nabídka barev je shodná s nejznámější a nejpoužívanější firmou DMC, která pochází z Francie. „Podle čísla barvy v aplikaci jde velmi snadno dohledat barvu v jejich obchodě,“ doplňuje Chesnokova.

OBRAZEM: Výstava v Olomouci ukazuje válečné utrpení Ukrajinců i naději

Tím pádem se nestane, že by umělá inteligence vybrala barvy, které poté nebudou nikde k dostání. „Zároveň platí pravidlo, že čím více detailů, tím více barev,“ uvádí autorka.

To podle ní platí i pro jiné ruční práce než jen vyšívání. Neznamená to ale, že aplikace vytvoří jednu variantu, se kterou už se pak nedá pracovat. Právě naopak. Množství barev lze postupně měnit tak, aby vyhovovalo zákazníkovým požadavkům a možnostem. „Vše funguje na principu zkoušení, protože každému se líbí něco jiného,“ vysvětluje Chesnokova.

V aplikaci je několik různých algoritmů, tedy jednoduše druhů barev. „Doporučujeme vyzkoušet na každý vzor všechny a vybrat ten, který se líbí nejvíc,“ nabádá autorka. I tak to ale podle ní trvá se vším všudy maximálně pět minut.

S pomocí soutěže Podnikavá hlava získala Anna Chesnokova finance, konzultační hodiny s expertem a další benefity pro rozjetí svého projektu. „Jsem moc vděčná za možnosti, které se mi díky soutěži dostaly,“ oceňuje.

Díky tomu může být ruční malování v aplikaci zdarma. „Vadilo mi, že jinde bylo drahé, takže ho neplánuji zpoplatňovat,“ ubezpečuje Chesnokova. Další dvě funkce už budou fungovat na principu předplatného.

Česky, ukrajinsky a anglicky

Aplikace zatím nabízí tři jazyky – češtinu, ukrajinštinu a angličtinu. „Později bychom chtěli nabídku rozšířit, hlavně o jazyky Turecka, Íránu a Iráku,“ vysvětluje autorka a dodává, že právě v těchto zemích je tradice ručních prací nejsilnější.

Kromě Chesnokové se na projektu podílí i spoluautor Denys Sylenko, který má na starosti vývojářskou část. Svými nápady a tipy přispívají i další lidé. „Všichni jsme kamarádi ještě z Ukrajiny, a hlavně nás to baví,“ uzavírá autorka.

Na aplikaci i nadále pracují, vylepšují ji a přidávají nové funkce. Již brzy by měla být zveřejněna.

11. října 2017

Autor: