Škody u havárie cisteren míří k 300 milionům, postupně je odtahují - regiony.impuls.cz

Škody u havárie cisteren míří k 300 milionům, postupně je odtahují

  10:34,  aktualizováno  20:38
Páteční havárie železničních cisteren v Hustopečích nad Bečvou způsobila škody, které vyšetřovatelé zatím vyčíslili na zhruba čtvrt miliardy. Na likvidaci následků havárie hasiči a další specialisté stále pracují. Mimo jiné jde o lokalizaci požáru a přečerpávání benzenu z poškozených cisteren. Teprve pak budou moci hasiči řešit odstranění ohořelých vagónů z kolejiště.
K vyhořelým cisternám v Hustopečích míří další technika | (1:08) | video: HZS MSK

Na místě nehody se hasičům podařilo odčerpat benzen ze dvou cisteren, které následně odvezli. Další tři jsou v pořadí.

„Zbývající cisterny je nutné nejprve otevřít, přečerpat a odvětrat. Musí také proběhnout sanace kontaminované půdy. Ve spolupráci s dopravci nyní děláme maximum pro co nejrychlejší obnovení provozu. Dočasně jsme například zrušili výluky na odklonových tratích, přesto bude návrat k běžnému provozu vzhledem k rozsahu poškození trvat řadu týdnů,“ uvedla dnes odpoledne Správa železnic na síti X.

Hasiči zasahují v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, kde z poškozené železniční cisterny na nákladním vlaku uniká benzen a hoří.

I v pondělí platilo preventivní opatření, aby lidé v nejbližších obcích nevětrali. „Vytyčený je zhruba pětikilometrový perimetr, kde se již od začátku zásahu, tedy od pátku, kontroluje ovzduší a povrchové vody. Koncentrace benzenu a dalších škodlivin v ovzduší nyní měříme detekčními přístroji v pravidelných intervalech na 13 různých místech v okolí,“ sdělila v pondělí mluvčí hasičů Lucie Balážová.

Výsledky byly dosud negativní, včetně pátku, kdy bylo měřeno ovzduší na trase v okolí požářiště na závětrné straně. Stejně tak dopadla měření na stacionárních měřidlech v Hranicích, ve Valašském Meziříčí a v Rožnově pod Radhoštěm.

Hasiči i nadále zasahují ve speciálních chemických oblecích kvůli nebezpečným podmínkám, které na požářišti panují, využívají také chemické kontejnery. Během dneška využívali veškerou dostupnou technologii včetně speciálního robota ze Slovenska.

„Spolu se sedmi drony a stacionární kamerou monitoruje nepřetržitě místo zásahu, fungují jako podpora štábu. Usnadňují určení množství chemikálií uvnitř poškozených cisteren a také vyhodnocují postup při čerpání dalších vozů,“ sdělila krajská mluvčí hasičů Lucie Balážová.

Zásah podle ní bude pokračovat postupným přečerpáním a odvětráním všech cisteren. Se všemi složkami se připravuje postup odstraňování vagónů z místa mimořádné události, poté bude následovat sanace a likvidace všech následků úniku nebezpečné látky, dodala Balážová.

Na místě pomáhá také záchranný útvar z Hlučína. „Pro zabezpečení dostatečného množství hasiva bylo během neděle poskytnuto z centrálních zásob HZS ČR deset tun pěnidla,“ řekla dnes novinářům mluvčí útvaru Jana Urbancová.

Doplnila, že útvar zajišťuje také sanitární zázemí sloužící pro očistu zasahujících složek - na místo byla dnes proto vyslána mimo jiné také velkokapacitní cisterna s pitnou vodou a kromě týlového zázemí byl zajištěn z centrálních zásob i chod kontejnerové odpadní jímky a stan s umyvadly.

Vyšetřování bude dlouhé

Souhrn škod se zatím vyšplhal na čtvrt miliardy. „Sto milionů korun byla předběžně odhadnuta škoda na životním prostředí, ta byla odhadována až během neděle - je to informace z místa mimořádné události. Dalších přibližně 75 milionů korun je škoda na infrastruktuře, 50 milionů korun na vlakové soupravě,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Chemička DEZA z Valašského Meziříčí vyčíslila na benzenu, který pocházel z její produkce a který vlak vezl jeho odběratelům, na několik desítek milionů.

„Očekáváme, že se (škody společnosti DEZA) budou pohybovat v řádu nižších desítek milionů korun. Děláme v tuto chvíli vše proto, abychom našim odběratelům benzen, o který při havárii přišli, co nejdříve nahradili,“ uvedl Pavel Heřmanský ze skupiny Agrofert, do které DEZA patří. Dodal, že společnost DEZA má všechna potřebná pojištění.

V podzemních vodách toxický benzen přetrvá léta. Hraje se o čas, říkají rybáři

Za přepravu cisteren podle něj zodpovídal soukromý dopravce. „Smluvním dopravcem společnosti DEZA je ČD Cargo, který pro tuto konkrétní dopravu využil služeb akciové společnosti Ostravská dopravní společnost - Cargo,“ podotkl Heřmanský.

Ostravská dopravní společnost - Cargo v reakci uvedla, že jako dopravce vlaku je plně odhodlána poskytnout maximální součinnost při vyšetřování. „Úzce spolupracujeme s příslušnými orgány na důkladném objasnění příčin nehody. V této fázi je zásadní vyčkat na odborné analýzy a závěry vyšetřování, přičemž data z palubního záznamového zařízení budou detailně vyhodnocena s cílem přesně rekonstruovat průběh událostí vedoucích k incidentu,“ uvedla firma.

Do zveřejnění oficiálních závěrů by podle ní bylo předčasné spekulovat o konkrétních okolnostech nehody. „Společnost Ostravská dopravní společnost - Cargo vyjadřuje hluboké politování nad touto mimořádnou událostí. Bezpečnost železniční dopravy a odpovědný přístup k provozu jsou pro naši společnost absolutní prioritou,“ dodala.

Patnáct vagónů hořelo

Nehoda se stala v pátek kolem poledne, vlaková souprava projížděla železniční stanicí Hustopeče nad Bečvou ve směru od Valašského Meziříčí na Vsetínsku. Při průjezdu návěstidlem a kolejovou výhybkou poblíž budovy železniční stanice se z dosud nezjištěných příčin odpojila lokomotiva od zbytku soupravy. Vlak převážel v 17 vagónech přes tisíc tun jedovatého benzenu, 15 vagónů po vykolejení zachvátil požár.

Drápal sdělil, že Drážní inspekce se při vyšetřování havárie bude zabývat možnou technickou závadou na kolejích a vlaku i možným selháním člověka.

V souhrnu ekologických škod je zahrnuto i odtěžení zeminy v okolí železniční tratě, kterou požár a unikající benzen zasáhl, a její dekontaminace.

Rozsah opatření na zemědělských pozemcích zatím znám není. „Pozváni jsme dnes odpoledne na schůzi se štábem,“ řekl zemědělec Zdenek Vahala, který je také místostarostou Hustopečí nad Bečvou.

Inspektoři oblastního inspektorátu Olomouc se nyní zaměřují na možné ohrožení povrchových vod. Provádějí odběry vzorků a zajišťují preventivní opatření na blízkých vodních nádržích.

„Vzorky povrchových vod jsou odebírány v pravidelných intervalech, nadlimitní koncentrace benzenu zatím nebyla zaznamenána,“ sdělila mluvčí České inspekce životního prostředí Miriam Loužecká.

Z povrchu se benzen podle profesora z katedry organické chemie olomoucké přírodovědecké fakulty Pavla Hradila snadno odpařuje a působením kyslíku a ultrafialového záření se postupně zhruba tři dny odbourává.

V podzemních vodách toxický benzen přetrvá léta. Hraje se o čas, říkají rybáři

V další fázi bude zajištěn monitoring podzemních vod. „Řešíme také možné způsoby odstranění vzniklé kontaminace zemin. ČIŽP po celou dobu poskytuje zasahujícím složkám odbornou součinnost, aby byly pokud možno co nejvíce minimalizovány škody na životním prostředí,“ poznamenala Loužecká.

Na místě nehody pracovala také policie. „Včera bylo provedeno ohledání požárem zasažených železničních vagónů, po ukončení likvidačních prací na místě bude provedeno další dílčí ohledání místa činu,“ popsala mluvčí policie Miluše Zajícová.

„Byly zahájeny úkony trestního řízení pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. K prověřovaným verzím, které vedly k této události a dílčím úkonům probíhajícího trestního řízení se nebudeme z důvodu, že prověřování je na počátku, vyjadřovat. Zajišťování podkladů a dokumentace celého případu potrvá zcela jistě několik měsíců,“ podotkla mluvčí.

Data z rychloměru lokomotivy

„Pracovníci Drážní inspekce zajišťují maximum možného, co na místě mimořádné události zůstalo. Zajišťují data ze zabezpečovacího zařízení, která byla možná stáhnout, a pokračují v šetření,“ sdělil Drápal.

Hospodářské noviny dnes na webu uvedly, že za nehodou může stát vysoká rychlost, kterou vjel vlak na výhybky. „V tuto chvíli nedovedeme spekulovat nad tím, zda byla či nebyla překročena rychlost,“ řekl k tomu Drápal.

Objasnit situaci by měl rychloměr v lokomotivě. Data inspektoři podle Drápala zatím nevyhodnocovali. „Během víkendu nevyhodnocovali data z rychloměru, i kdyby ta data měli, protože prováděli šetření na místě,“ doplnil mluvčí inspekce. Inspektoři tam budou pracovat ještě několik dní podle toho, jak se bude dařit odklízet následky nehody. Celé vyšetřování inspekcí potrvá podle Drápala několik měsíců.

Stále není dohašeno

Celý víkend hasiči Správy železnic s podporou hasičů Olomouckého kraje a ZÚ Hlučín přečerpávali chemikálii z poškozených cisteren. „Dnes se bude v čerpání pokračovat. Musí se zlikvidovat i zbytky benzenu z velmi poškozených cisteren. Některé železniční cisterny se odvezou po kolejích, ty nejvíc poškozené se připraví na závěrečnou likvidaci,“ nastínil ráno plán dnešních prací mluvčí drážních hasičů Martin Kavka.

Den poté. Hasiči požár zvládli, škoda je 120 milionů korun | (0:54) | video: iDNES.tv

„Přečerpáváme chemikálii postupně ze všech vagónů, řešíme další postupy, vše konzultujeme s orgány životního prostředí a Povodím Moravy,“ potvrdila mluvčí olomouckých hasičů Lucie Balážová.

„Zasahujeme v těžké ochraně kvůli nebezpečným podmínkám, které na požářišti panují. Pravidelně probíhá měření koncentrací v ovzduší i ve vodě s negativními výsledky. Využíváme chemické kontejnery, drony i robota. Chráníme vodní plochy i toky nornými stěnami a sorpčními hady,“ popsala práce Balážová.

Podle Balážové by lidé v okolí požářiště neměli větrat. „Na místo dnes dorazí další technika pro likvidaci následků havárie i zabezpečení týlu. Na místě bude dnes 17 jednotek, což je zhruba 100 hasičů,“ avizovala mluvčí.

Každou přečerpanou cisternu prohlédnou technici. „V tuto chvíli jsou vyšetřovatelé u cisteren, které byly odčerpány. Po šetření se bude v čerpání dalších cisteren pokračovat,“ popsal postup Kavka.

Hasiči ukázali zkázu z dronu. Oheň roztavil vlakové cisterny | (0:45) | video: HZS OK

I představitelé městyse Hustopeče nad Bečvou byli informování o průběhu záchranných prací a monitoringu ovzduší v okolních obcích. „Nebyly zaznamenány zvýšené limity znečištění ovzduší v obytné části Hustopečí nad Bečvou ani v sousedících obcích. Monitoring ovzduší probíhá pravidelně,“ uvedli v neděli zástupci města na sociálních sítích.

„I dnes byly provedeny odběry vody z okolních jezer a nátoků do Bečvy. Odběr vzorků vody probíhá v pravidelných intervalech dle pokynů České inspekce životního prostředí. Odběry provádí jak ČIŽP, Povodí Moravy, tak hasiči. Na místo zásahu byl povolán hydrogeolog, který provedl základní zhodnocení a navržení rozsahu dekontaminace půdy,“ napsali 2. března na webu městyse.

Pravidelná měření

Kvůli uzavírce železniční tratě mezi Valašským Meziříčím a Hranicemi je zajištěné spojení náhradní autobusovou dopravou a zastávka pro Hustopeče nad Bečvou je u světelné křižovatky na silnici I/35 pod zámkem.

„V sobotu i v neděli docházelo k postupnému přečerpávání chemické látky do náhradních vagónů. Naší snahou bylo minimalizovat poškození životního prostředí. Na likvidaci kontaminované vody byla povolána specializovaná firma,“ vysvětlila Lucie Balážová.

„Během soboty jsme na požářišti položili koberec z těžké pěny, abychom dohasili menší ohniska a zamezili dalšímu vývinu kouře. V současné chvíli již nedochází k žádnému plamennému hoření,“ poznamenala.

„Na místě pracují také příslušníci z chemické laboratoře ve Frenštátu pod Radhoštěm. Odebírali vzorky a postupně je vyhodnocovali. Po celou dobu využíváme na místě zásahu detekční přístroje, abychom měli přesné informace o nebezpečných látkách v okolí. Koncentrace škodlivin v ovzduší nepřekročila běžné limity,“ ujistila Balážová, podle které měření probíhala v pravidelných intervalech.

Odčerpání benzenu ještě potrvá, speciální technika odklidí cisterny nejspíš v neděli

Na likvidaci požáru hasiči nasadili chemické kontejnery se zásobou vybavení pro řešení mimořádných událostí s nebezpečnými látkami a také těžkou techniku.

„Využili jsme speciální zodolněné vozidlo Titan. Kolegové ze Slovenska nám pomohli s hasicím robotem. Požářiště bylo monitorováno prostřednictvím bezpilotních letounů s termovizí,“ přiblížila Balážová, podle níž o víkendu na místě zasahovalo dvacet jednotek profesionálních a dobrovolných hasičů.

Vrtulník s bambivakem provedl 53 shozů. Hasičům pomáhal s požárem v Hustopečích | (0:34) | video: HZS OK

Podobná nehoda se stala v červenci 2019 u Mariánských Lázní. Poté, co nákladní vlak vjel na přeložku trati s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu třikrát rychleji, vykolejilo 13 ze 17 vagonů převážejících vápenec.

Příčinou nehody byla tehdy podle spisu vysoká rychlost, strojvedoucího obžalovaného z obecného ohrožení však soudy osvobodily. Na vině bylo podle soudů systémové selhání na železnici.