Neberte nám půdu, brojí obce proti odpočívkám pro kamiony. Bojí se i o vodu

  5:22
Hlavně obava ze znečištění vod a zastavění kvalitní půdy vadí obcím střední Moravy na plánech velkých dálničních odpočívek pro kamiony. Vzniknout mají na D35 buď u Loštic nebo u Litovle. Parkoviště plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i na D1 na Přerovsku.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Dálniční parkoviště na polích se místním nelíbí, stát však nutně potřebuje místa pro kamiony. Proti návrhu odpočívky pro 155 nákladních aut, sedm desítek osobních vozů, autobusy a karavany vystupují v Lošticích a Moravičanech na Šumpersku už několik let.

Ležet by měla na dvanácti hektarech právě mezi těmito dvěma obcemi ve směru na Mohelnici.

Druhá varianta se týká nedaleké Litovle. Právě tam bude ve čtvrtek k plánům veřejné jednání, kde zkusí obyvatelé i představitelé samospráv ještě zabojovat. Přepracovaná dokumentace EIA posuzující vliv na životní prostředí podle nich velké změny nepřinesla.

„Nechali jsme si ji znovu posoudit odborným znalcem. Právníci nám vypracovali vyjádření, v němž argumentujeme v neprospěch návrhu s ohledem na ochranu zemědělského půdního fondu, vody a samozřejmě našich obyvatel,“ oznamuje starostka Loštic Šárka Havelková Seifertová (nez.).

Nejde o jedinou zátěž

Ta připomíná, že její město leží mezi dálnicí a kamenolomem, což je pro lokalitu už samo o sobě velká zátěž.

Spolu se starostou Moravičan se před dvěma lety obrátila na vládu. „Žádáme vás, abyste nám pomohli a abyste zastavili nesmyslné počínání Ředitelství silnic a dálnic ČR, které chce s naším přírodním bohatstvím nakládat tímto necitlivým způsobem,“ apelovali. Odpověď však nepřišla.

Přerov nahradí rušený vytížený přechod provizorním, vše vyřeší nová křižovatka

Obcím vadí i nerovný přístup. „Chtěli jsme z dotačního titulu na bydlení žádat o příspěvek na inženýrské sítě, ale jelikož je projekt na půdách prvních a druhých tříd, vyloučili nás,“ stěžuje si Havelková Seifertová.

„V bydlení nás tedy stát znevýhodní, na druhou stranu uprostřed pole postaví odpočívku pro kamiony,“ shrnula s dodatkem, že žádný soukromník by na stejném místě nestavěl, jelikož jen za vynětí ze zemědělského půdního fondu by musel zaplatit několik desítek milionů korun.

Kritika zaznívá i z Litovle, kde mají stát odpočívky na obou stranách dálnice u zdejších částí Rozvadovice a Chořelice. Na každé straně se počítá s místem pro zhruba sto nákladních a šedesát osobních aut a přibližně deseti stáními pro autobusy a karavany. Dohromady jde o deset hektarů.

Negativní dopady na vodu hodnocení vylučuje

Pro nové odpočívky mluví zvýšení bezpečnosti provozu, jelikož auta nebudou stát mimo vyhrazená místa, stejně tak řidiči nebudou tolik překračovat povolenou dobu jízdy.

„V současné době je kapacita parkovacích stání pro těžká nákladní vozidla téměř na všech dálničních tazích nedostatečná,“ stojí v dokumentaci k záměru. Dle studií je pro nákladní auta v úseku D35 mezi Turnovem a Lipníkem nad Bečvou potřeba 1 100 míst.

Stavba má začít za deset let a trvat jeden rok. „Jsme na samém počátku příprav odpočívky v lokalitě Mohelnice či Litovel,“ říká mluvčí krajské správy ŘSD Miroslav Mazal.

Další dopravní rána. Olomouc ochromí oprava tahu na Šternberk, bude mít dvě fáze

Upozorňuje i na zohlednění dosavadních připomínek. „A to především z hlediska vlivu stavby na okolní životní prostředí. Rovněž je doplněno zdůvodnění, proč je nutná odpočívka v jedné z vybraných lokalit na základě potřebnosti odpočívek české dálniční sítě. Větší změny zásadního charakteru nepředpokládáme,“ doplňuje.

Hodnocení vylučuje také vliv na kvalitu povrchových i podzemních vod, krajinný ráz nebo světelný smog. Jakmile dostane krajský úřad po veřejném projednání návrh závazného stanoviska EIA, rozhodne během měsíce.

Obec navrhuj přesun odpočívek

Mapa chystaných odpočívek ukazuje v kraji kromě menšího parkoviště pro dvacet náklaďáků na D35 u Olomouce-Nemilan s uvedením do provozu v roce 2028 také oboustranné odpočívky u Milenova a Polomi na Přerovsku.

V Polomi předpokládá ŘSD začátek stavby v roce 2027, na obou stranách najde místo dohromady osmdesát nákladních aut. V Milenově půjde celkem o zhruba tři desítky míst pro nákladní vozidla, podle odhadů by měla stavba začít v roce 2025 a trvat dva roky.

„Navrhovali jsme přesun odpočívek, máme to téměř u vesnice. Jde nám zejména o ochranu vod. Poblíž jsou retenční nádrže, kde mají rybáři ryby. Nejde jen o stékání ze silnice, ale může se stát i havárie. Dávali jsme nějaké požadavky, zatím se nám nikdo neozval,“ sděluje milenovská starostka Zdenka Šafránková (nez.).