Na váhu? Raději zaplatí pokutu. Na kamiony chybí páky, volá se po úpravě zákonů

  5:40
Způsoby, jak zlepšit stav silnic v Olomouckém kraji, hledají místní politici. Hejtmanství například darovalo policii mobilní váhy pro odhalování přetížených kamionů na Jesenicku. Hlídka už ale narazila na řidiče, který raději zaplatil vysokou pokutu, než by najel na váhu. Legislativa to umožňuje.

Řidič nákladního vozu plně naloženého dřevem na Jesenicku odmítl kontrolu, zda nejede přetížený. Místo toho na místě v hotovosti zaplatil pokutu sto tisíc korun. | foto: Policie ČR

Krajská rada na svém posledním jednání schválila dar více než kilometru a čtvrt silnice třetí třídy vesnici Kožušany-Tážaly nedaleko Olomouce. Tři čtvrtě kilometru krajské cesty má získat i Mladeč ve své části Sobáčov a 2,2 kilometru bezúplatně dostane Janoušov na Šumpersku.

„Cesta je zdevastovaná, dlouhodobě není udržovaná, kraj na ni nemá peníze. Budeme hledat finance sami, abychom ji opravili. Je to atypická situace, ale nenašli jsme jiné řešení,“ oznamuje místostarostka Kožušan-Tážal Michaela Sigmundová.

„Chceme si dát do pořádku i výšku silnice. Seříznout, zarovnat, spravit podloží, vyrovnat propadlinu. Nebude to levná záležitost,“ uvědomuje si starostka.

Nyní budou strany uzavírat smlouvu o budoucí darovací smlouvě. „Darování komunikací je poměrně časté. Další obcí, která projevila zájem o převod části silnice třetí třídy, je Dub nad Moravou,“ sděluje mluvčí Olomouckého kraje Alena Minxová.

Sto tisíc vytáhl z peněženky

Darem byly i nízkorychlostní váhy, které hejtmanství předalo policistům z Jesenicka. „Vážní systém zde chyběl. Problém s kamiony je tu docela velký,“ uvedl tehdy ředitel jesenické policie Ivan Petršice.

„Váhy byly potřeba. Přivítali jsme, že jsou nyní k dispozici a využívají se,“ komentovala dar předsedkyně Sdružení měst a obcí Jesenicka Zdeňka Blišťanová.

Zhruba po třech týdnech provozu vah zastavila policejní hlídka v části Mikulovic Široký Brod nákladní vozidlo s návěsem převážející klády, protože se se domnívala, že je přetížené.

Policisté vyzvali řidiče ke kontrolním vážení, k tomu však nedošlo. „Řidič výzvu odmítl s tím že raději zaplatí pokutu,“ popsal krajský policejní mluvčí Libor Hejtman.

Přitom za odmítnutí podrobit vozidlo kontrolním vážení mu policisté udělili pokutu ve výši sto tisíc korun. „Cizinec souhlasil, sáhl pro batoh, ze kterého vytáhl peněženku, a v hotovosti celou částku uhradil,“ doplnil Hejtman.

S vysokým podílem pokutovaných cizinců má zkušenosti například i Moravskoslezský kraj, jehož část na Jeseníky přímo navazuje.

Dopravci s pokutou počítají

Podle krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze s takovými situacemi část dopravců počítá. „Není náhoda, že řidič měl u sebe takovou hotovost,“ říká Charouz.

„Se sankcí počítají. Těžko říct, o kolik byl náklad v tom to případě přetížený. Limit v Česku je 48 tun a za každou tunu navíc je pokuta devět tisíc korun, takže by musel být přeložený alespoň o deset tun, aby se mu vyplatilo odmítnout,“ vypočítal Charouz.

Zároveň připomíná, že takové vozidlo nemůže pokračovat v jízdě a dopravce musí náklad přeložit, aby se dostal na povolené hodnoty.

Zmiňuje i skryté bezpečnostní. Obzvlášť starší silnice přetížením projíždějících souprav velmi trpí.

„Když takové auto projede po na staré silnici a někde v zatáčce udělá drobnou trhlinu v asfaltu, protože je to obrovský tlak, v zimě tam nateče voda a dílo zkázy pak dokoná mráz,“ podotýká Charouz. Kromě Jesenicka vidí jako nejvíce poničené silnice ty na Prostějovsku.

Také Nejvyšší kontrolní úřad před časem konstatoval, že na špatném stavu silnic se výrazně podepisují právě přetížené kamiony.

„Jeden přejezd nápravy o hmotnosti 10 tun má na vozovku přibližně stejný účinek jako 16 přejezdů nápravy o hmotnosti pět tun nebo 125 přejezdů nápravy o hmotnosti tři tuny,“ vypočetl v roce 2022 úřad.

Ministerstvo chystá změnu

Cizinci přitom mají proti tuzemským firmám skrytou výhodu, upozorňuje sdružení dopravců Česmad Bohemia. V případě zasílání pokut do zahraničí je totiž proces komplikovanější, protože se tam nemůže nepřevzatá písemnost pokládat za automaticky doručenou, informovala nedávno MF DNES.

Ministerstvo dopravy proto chystá změnu. Místo dosavadního neefektivního způsobu přidělování takzvaných opatrovníků pasivním dopravcům by se nově mohlo doručení informace o přestupku uskutečňovat formou veřejného vyhlášení na úřední desce.

„Písemnost nebo oznámení se také zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup, nejčastěji je to elektronická úřední deska,“ informoval mluvčí ministerstva Jan Jakovljevič.

Snahu vyvíjejí i představitelé regionu. „V září bude v Senátu veřejné slyšení na téma doprava, v souvislosti s tím jde o hluk, prach, vážení, poškozování obydlí a zdraví, zákaz tranzitu, zvyšování sankcí za porušení předpisu,“ říká Sigmundová, která je členkou iniciativy usilují o přísnější legislativu.

„Konkrétně sto tisíc pokuty dopravce evidentně neodrazuje. Zrovna s tímto programem má vystoupit i hejtman Olomouckého kraje,“ říká Sigmundová, která je členkou iniciativy usilují o přísnější legislativu.