Pro lokálky, autobusy i VRT. Nové nádraží v Hranicích bude připomínat lucernu

  17:24
Vítězem architektonicko-urbanistické soutěže na chystanou novou budovu nádraží ve stanici Hranice na Moravě se stalo švýcarsko-české konsorcium Nemec Taller Architektur. Správa železnic ho vybrala z jedenácti soutěžních návrhů. Stavba by mohla začít na konci roku 2027 a potrvá přibližně tři roky.

Konsorcium, jež tvoří architekt Lukáš Taller a projektant dopravních staveb Miroslav Vondřich, zaujalo porotu elegantním designem se střechou v podobě výrazné průhledné lucerny a schopností přizpůsobit se budoucím dopravním potřebám města.

Nové nádraží se totiž stane klíčovým přestupním bodem pro dálkovou, příměstskou i individuální dopravu. Bude sloužit jak současné konvenční železnici, tak vysokorychlostním vlakům. To umožní i snadnější spojení dálkovými rychlíky od Olomouce přes Valašské Meziříčí a Vsetín až na Slovensko.

„Napojení Hranic na vysokorychlostní trať výrazně usnadní dojíždění nejen za prací. Cesta do Olomouce potrvá dvacet minut a v Brně bude vlak za hodinu,“ řekl náměstek generálního ředitele Správy železnic Mojmír Nejezchleb.

„Očekáváme, že snadná dostupnost těchto měst přinese nové impulsy pro rozvoj Hranic i celého regionu,“ dodal.

Současné nádraží se nachází uprostřed kolejiště, což komplikuje jeho rozšíření a modernizaci. Nová budova proto vznikne na jiném místě v rámci stávajícího areálu, aby mohla vyhovět požadavkům na delší nástupiště i bezpečnější přechody pro cestující.

Podle přepravního modelu se očekává, že v roce 2050 bude nádraží v Hranicích odbavovat 9 800 cestujících ve všední den a 7 800 o víkendu. Hned po otevření vysokorychlostní tratě by měly na nádraží zastavovat čtyři vysokorychlostní vlaky za hodinu.

Všech jedenáct soutěžních návrhů si zájemci mohou od pátku prohlédnout na výstavě v synagoze v Janáčkově ulici. Přístupná bude do 21. září každé úterý, pátek a sobotu vždy od 10 do 17 hodin.

Autor: