Cestující z odlehlých obcí na Přerovsku si mikrobus přivolají v aplikaci

  5:38
Objednají spoj a do čtvrt hodiny jsou v cíli. V okolí Lipníku nad Bečvou na Přerovsku mají lidé od pondělí příležitost si jako první v Olomouckém kraji vyzkoušet přes aplikaci objednání mikrobusu, který je v oblasti odveze co nejblíže místu, kam potřebují.

Olomoucký kraj nabídne flexibilní dopravu. | foto: Olomoucký kraj

Takzvaná poptávková doprava pracuje s virtuálními zastávkami, ve zkušebním provozu bude jezdit dvanáct hodin denně.

Po dopravní analýze celého kraje vybralo hejtmanství jako zkušební region právě Lipník nad Bečvou a okolní obce Týn nad Bečvou, Dolní Újezd, Veselíčko a Bohuslávky.

Jednoduchý systém

„Dopravu zajistí mikrobus. Lidé si ho objednají přes jednoduchou a přehlednou aplikaci. Chceme tak docílit toho, aby se veřejná doprava stala četnější a dostupnější, a to hlavně v okrajových částech kraje, kde tomu tak dosud nebylo,“ uvedl hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN).

Někde běžné linkové autobusy jezdí málo, případně lidé mají svou zastávku nebo přestupní bod daleko.

„Jsme rádi, že je naše území v pilotní fázi začleněné. Nová služba by mohla například kompenzovat pěší docházku na zastávky,“ řekl starosta Dolního Újezdu Zdislav Ház (KDU-ČSL).

Aplikace je intuitivní

Aplikace pro flexibilní dopravu se jmenuje FlexOK. Je to jediný způsob, jak si devítimístný mikrobus objednat. Celý proces je podle autorů jednoduchý a uživatelsky vstřícný.

Informace

  • Za jednu jízdu cestující zaplatí 20 korun.
  • Objednávky i platby cestující dělají v aplikaci pro chytré telefony FlexOK, která je zdarma.
  • Aplikace uživatele informuje o poloze mikrobusu, jenž na zastávce čeká 30 sekund.
  • Vozidlo jezdí ve všední dny od 7 do 19 hodin.
  • Jízdu lze rezervovat až 24 hodin předem.

„Cestující vybere počet sedadel a čas,“ popsal Dominik Janík, ředitel českého dopravního start-upu CITYA, který se stará o technologickou část dopravy.

Mikrobus má i dvě sedačky pro děti, v autě lze převážet například kočárek. Aplikace cestujícího navede na virtuální zastávku, vzdálenou zpravidla padesát až sedmdesát metrů. Zastávek je v oblasti přibližně šedesát.

„I kdyby byl uživatel na kraji oblasti, kde nejsou obydlí, jsme schopni ještě dopočítat, že třeba půjde patnáct minut pěšky,“ zmínil Janík.

„Revoluční řešení a důvod, proč to funguje efektivně, jsou složité algoritmy a sofistikovaná technologie využívající i umělou inteligenci,“ vysvětlil. Olomoucký kraj je pro jeho firmu už čtvrtou zkušeností v Česku.

Novinka je k dispozici od pondělka, kampaň běží už několik týdnů. Ačkoli ze začátku napočítá mikrobus jen jednotky až desítky jízd denně, podle dosavadní praxe z Libereckého či Pardubického kraje by jich postupně mohlo být za den zhruba šedesát až sto, což představuje 150 až 200 najetých kilometrů.

Jako první testují službu podle Janíka většinou matky s dětmi, poté se přidají senioři a využívají ji také pracující, kteří kvůli úspoře času i většímu pohodlí volí například svoz na vlak, a nemusejí tak použít vlastní auto.

Dopravu je možné rezervovat maximálně 24 hodin předem. „Objednat se dá klidně minutu dopředu, pokud bude vozidlo poblíž a na podobné trase. V okolí Lipníku nad Bečvou může být zpoždění do čtyř pěti minut, kdy nastupují a vystupují další lidé,“ upřesnil Janík.

Jízda za dvacetikorunu

Služba bude zatím v pilotním režimu dostupná každý pracovní den mezi 7. a 19. hodinou, jedna jízda přijde na dvacet korun. Jízdné lidé uhradí v aplikaci různými platebními možnostmi.

Provoz na cestách pro kraj zajišťuje dopravce Arriva. Když řidič zrovna nebude mít po vyložení cestujících další objednávky nebo přestávku, bude čekat na nejbližším bezpečném místě.

Přerov nahradí rušený vytížený přechod provizorním, vše vyřeší nová křižovatka

Mezitím bude kraj v příštím roce vyhlížet novou legislativu, jež umožní krajům začleňovat poptávkové mikrobusy do svých dopravních systémů.

„Pokud se provoz osvědčí, postupně bychom ho rádi rozšířili do dalších regionů, kde je dnes dopravní obslužnost omezená,“ připomněl krajský radní pro smart region a investice Petr Lysek (Piráti).

„Systém operativní dopravy je nejen flexibilnější, ale po předpokládané optimalizaci klasických linek i ekonomičtější při výrazně lepším pokrytí regionu,“ vypočítal výhody Lysek.

Kraj na zkoušku zavedl v poptávkové dopravě jeden mikrobus. V devítimístném vozidle lze objednat až šest míst. V pilotním projektu vozidlo obsluhuje Lipník nad Bečvou, Týn nad Bečvou, Dolní Újezd, Veselíčko a Bohuslávky.

12. srpna 2024