Obyvatelé přestavěných šumperských kasáren se dočkali nové silnice

  15:22
Až nyní, řadu let poté, co v areálu bývalých kasáren v Šumperku vznikly byty a další objekty obsadily firmy, se podnikatelé a obyvatelé v jižní části areálu konečně dočkali pořádné silnice. Cesta do této části kasáren totiž do současnosti připomínala spíš tankodrom.

Areál je každopádně v regionu dalším příkladem úspěšné proměny někdejších vojenských prostor.

Úpravy, jež si vyžádaly 2,5 milionu korun, v bývalých šumperských kasárnách zpřehlednily chaotické parkování, protože přinesly desítky značených parkovacích míst a usnadnily průjezd..

„Podnět k rekonstrukci dali občané, kteří v lokalitě bydlí,“ sdělila místostarostka Šumperka Eva Kostecká (Šumperáci). Práce zahrnovaly odfrézování asfaltu, opravu ložné vrstvy s kamenivem, předláždění a doplnění odvodňovacích žlabů či položení nového asfaltového povrchu.

„Chtěli jsme, aby se dopravní infrastruktura v této části dostala na úroveň, jež je v jiných částech města. Investice byla důležitá pro všechny, kteří zde bydlí a podnikají a silnici využívají,“ doplnila Kostecká.

Průmyslové zóny

Jiná kasárna v regionu se proměnila například v průmyslové zóny. Například bývalá kasárna v Jeseníku jsou dnes téměř plně obsazena firmami.

„Část prostoru jsme též vyhradili pro areál individuálních sportů, který bychom tam chtěli brzy vybudovat,“ doplnila starostka Jeseníku Zdeňka Blišťanová (Jeseník srdcem).

Rovněž Šternberk na Olomoucku připravil před lety celý kasárenský areál, jenž získal bezúplatným převodem od státu, pro podnikatele.

„Město tak získalo průmyslovou zónu o ploše deseti hektarů, která je dnes zcela obsazena. Sídlí tam 22 firem, jež mají zhruba 400 zaměstnanců,“ informoval vedoucí odboru správa majetku šternberské radnice Lubomír Hladiš.

Šternberk podle něj připravilo v bývalých kasárnách veškerou infrastrukturu. Projekt byl v minulosti dáván za vzor, dokonce získal cenu za brownfield roku.

Není vyřešena doprava

„Chybí jenom lepší dopravní napojení, což by ale měl pomoci řešit připravovaný obchvat,“ zmínil Hladiš.

Stejnou potíž mají bývalá kasárna Jaslo v Hranicích, jež jsou dnes rovněž průmyslovou zónou. Radnice do nich ale neinvestovala, vše nechala na privátním majiteli, který areál odkoupil a připravil.

„Město může pomoci s dopravou. Teď připravuje takzvaný severovýchodní obchvat, jenž by měl zlepšit dopravu i pro tuto zónu. Ač s ní tato investice přímo nesouvisí, tak je pro ni nesmírně důležitá,“ informoval mluvčí radnice Petr Bakovský.

„Doprava k zóně nyní vede přes Nádražní ulici, která je často přetížená, stejně jako křižovatka nazývaná U Slavie,“ popsal Bakovský.

Černého Petra mají Hanácká kasárna

Na využití naopak stále čekají Hanácká kasárna v Olomouci. Hejtmanství původně avizovalo zájem o chátrající areál spolu s krajským městem a Univerzitou Palackého. Měl sloužit hlavně pro vědu, kulturu a vzdělání.

Plány počítaly mimo jiné s odborným pracovištěm zaměřeným na lidovou kulturu, centrem muzejní pedagogiky, kreativním centrem nebo službami sociálního poradenství. Kraj se však nakonec po dohodě s městem a univerzitou rozhodl v projektu nepokračovat.

„Je to kvůli enormním nákladům na nutnou rekonstrukci. Jenom střecha, která je v havarijním stavu, by si vyžádala výrazně přes 200 milionů korun. Celkové náklady by pak byly ještě několikanásobně vyšší, což je nad naše možnosti,“ objasnil hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN).

Protože kraj bezúplatný převod odmítl, je nyní areál v majetku státu znovu na prodej. Jde už o několikátý pokus, cena se v elektronických aukcích postupně snižuje. Kasárna byla původně k mání za téměř 270 milionů, teď Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových snížil cenu na 89 milionů korun.