Kvůli tlaku už žáci odcházet nebudou, říká dočasný ředitel lipnické průmyslovky

  4:54
Vyšetřování České školní inspekce problémů na Střední průmyslové škole stavební v Lipníku nad Bečvou vedlo na začátku února k odvolání ředitele Petra Kolajty. Funkce krizového manažera se tehdy ujal ředitel Střední školy polytechnické v Olomouci Aleš Jurečka, který měl situaci na škole stabilizovat. „Byla to zajímavá výzva. Pracujeme na odstranění zjištěných nedostatků a myslím, že můžeme garantovat, že k těmto věcem již docházet nebude,“ říká.

Vedením stavební průmyslovky v Lipníku nad Bečvou pověřil Olomoucký kraj Aleše Jurečku, ředitele Střední školy polytechnické v Olomouci. | foto: Filip Fojtík, MAFRA

Když jste do školy nastoupil jako nový ředitel, jaká tam panovala atmosféra?
Víte, pokud ředitel, v tomto případě celé vedení školy odchází v polovině roku, během rozdělané práce, je to vždycky rozpačité a sázka do loterie. V první řadě jsem pedagogický i nepedagogický sbor seznámil s výsledky vyšetřování České školní inspekce (ČŠI), s důvody, které vedly k odvolání bývalého ředitele. A začali jsme hledat cestu, jak nedostatky odstranit a vše zlepšit tak, aby se na škole učitelům dobře pracovalo a žákům dobře studovalo, to je stěžejní.

Olomoucký kraj jako zřizovatel školy tehdy uvedl, že personální změny tehdejšího ředitele Petra Kolajty rozklížily kolektiv na škole. S jeho odpůrci jste asi problém neměl. Co jeho podporovatelé?
Za dobu, co jsem na škole a mohl se seznámit s pedagogickým sborem, mohu říci, že učitelé jsou opravdu dobří a všichni se zachovali úžasně. Bez jakýchkoliv předsudků řekli ‚Ano, my do toho s vámi půjdeme‘. A tak postupně nastavujeme kroky k – řekl bych – demokratickému řízení školy, aby se atmosféra maximálně uvolnila a otevřela se cesta pro kreativitu, inovátorství, používání nových metod a forem. Pedagogický sbor s tím nemá problém a funguje perfektně.

Manželka ředitele Markéta Kolajtová ve škole stále pracuje?
Markéta Kolajtová dala výpověď a její pracovní poměr skončil k 30. červnu. Veškeré personální obměny byly pouze přirozeného charakteru. Když jsem nastoupil, škola byla bez vedení, po odvolání ředitele odešla i jeho tehdejší zástupkyně. Popravdě jsem očekával, že mi předá potřebnou agendu, což se nestalo, a začínal jsem úplně od nuly, ale alespoň jsem měl čistý stůl. S bývalým ředitelem Petrem Kolajtou jsme se domluvili, že bude na škole dál učit, protože to sám chtěl a já po přečtení zprávy ČŠI nepovažoval za nutné, aby kdokoliv odcházel. S novou zástupkyní jsme mu nastavili úvazek a on ho později odmítl s tím, že to přehodnotil. Vyšel jsem mu maximálně vstříc, uběhla výpovědní lhůta a nyní už tu nepracuje. S každým pedagogem jsem měl profesní pohovor, abych si ho zařadil a seznámil se s jeho vizemi. Získal jsem týmové hráče a všichni společně nyní uskutečňujeme naše vize.

K vizím se dostaneme. Inspektoři na škole zjistili řadu pochybení. ČŠI například Kolajtovi vytkla, že nesledoval školní klima.
Vše, co se na škole dělo, je z mého pohledu záležitost klimatu školy, jež nebylo nastavené ideálně. A my podnikáme kroky, abychom to vylepšili. Každý rok budeme dělat dotazníkový průzkum mezi žáky, pedagogy i rodiči. První už máme za sebou a nyní ho vyhodnocujeme. Žáků i pedagogů jsme se například ptali, jak se na škole cítí, co by se tu dalo zlepšit. Zajímal nás i pohled rodičů na vzdělávání. Technická škola není jednoduchá a přechod ze základní školy na střední může být pro někoho trochu problém. Proto jsme chtěli mít od rodičů zpětnou vazbu, jak to jejich děti zvládají.

Šikana a ponižování, kritizovali ředitele průmyslovky. Po inspekci ho kraj odvolal

Zmínil jste profesní pohovory s pedagogy. Co dál?
Pedagogové mají na škole předmětové komise, jakousi profesní platformu, kde se mají možnost vyjádřit a dostane se jim odborné podpory. Nově budou mít něco podobného i žáci, zavádíme školní parlament. Dosud tu byly oblíbené schránky důvěry, ale za dobu, co tu jsem, jsem v nich našel všehovšudy dva vzkazy. Vnímám to tak, že lidé už nemají obavu otevřeně se vyjádřit k tomu, co je trápí, a nemusejí to psát anonymně. Cítím, že to celé dává smysl.

Další výtkou inspektorů bylo, že se ředitel nezabýval prevencí rizikových jevů na škole a že poklesla kvalita vzdělávání.
Na škole působil výchovný poradce a preventista sociálně patologických jevů. Aktivitou bývalého ředitele bylo, že by v budově mohl působit školní psycholog. Na to jsem navázal, psycholožka už k nám jednou týdně jezdí a máme tu funkční poradenské pracoviště, které pomáhá dětem řešit jejich problémy. Důležité je, že psycholog není navázaný na vedení školy a je zvenčí, anonymita je v tomto ohledu velice důležitá. Kvůli tomu, že na škole psycholog nebyl, se stávalo, že dítě neuneslo na něj kladený tlak a muselo odejít. Takové případy jsme tu měli, ale po změnách se někteří vrátili zpět a normálně pokračují. Jinak neřešíme nic nestandardního, co by se lišilo od jiných škol.

A jak vnímáte pokles kvality vzdělávání?
To je podle mne velice relativní věc, možná tato výtka inspekce souvisela s personálním obsazováním, protože na některé pedagogy byly stížnosti, nicméně to byla čistě záležitost tehdejšího ředitele. Já nemám rád solitéry, naopak jsem pro týmového ducha. Není to tak, že pohlédnu z okna do krásného parku a rozhodnu. Snažím se, abychom si tu ke všemu dospěli společně. Teď jsem se byl například podívat na obhajoby ročníkových prací žáků a byl jsem nadšený, co všechno naši studenti umí, co dokážou vymyslet. A to není záležitost posledních několika měsíců, ale celého systému. Tato škola má nesporné kvality a vysoký kredit, v tomto směru se tu vůbec nic nezměnilo.

Kauza vyvrcholila odchodem oblíbené učitelky češtiny, která dostala vyhazov a za niž se postavili studenti i rodiče a proti jejímu odchodu protestovali formou petice i demonstrace…
Petr Kolajta učitelku propustil pro nadbytečnost. My však aktuálně češtináře potřebujeme. Tudíž jsme vypsali výběrové řízení a ona se do něj přihlásila. Takže od září se tato češtinářka vrací, dostane celý úvazek a bude tu učit. Tady bych ale zdůraznil, že nejde o nějaké napravování křivd. Paní učitelka byla přijata proto, že je tu pro ni místo, školu navíc dobře zná a vše tak zapadne jako ozubené kolo do stroje.

A k vašim vizím?
Aby se nám ještě lépe pracovalo, mohli bychom mít od září novou počítačovou učebnu. Také usilujeme o zapojení do projektu Erasmus a navázali jsme spolupráci se Střední školou řezbářskou v Tovačově. Těšíme se na společné projekty, které spolu vymyslíme.

Jako ředitel jsem nesl odpovědnost, říká Kolajta

Stížnosti studentů i rodičů a nespokojení kantoři, kteří zmínili nerovné zacházení a chyby v řízení školy, přivedly loni v říjnu na stavební průmyslovku v Lipníku nad Bečvou (SPŠS) Českou školní inspekci (ČŠI).

„Výsledky vyšetřování ukázaly více bodů stížností jako důvodných. Se závěry se seznámilo vedení školy a zřizovatel, kteří mají povinnost přijmout opatření k odstranění nedostatků ve lhůtách dle konkrétních zjištění,“ řekl tehdy náměstek ústředního školního inspektora Karel Kovář.

„Inspekce konstatovala řadu pochybení a dokonce porušení právních předpisů. Na základě zprávy jsme se rozhodli ředitele odvolat,“ reagoval krajský radní pro školství Aleš Jakubec (Spojenci – Koalice pro Olomoucký kraj).

ČŠI mimo jiné zjistila nedostatky v prevenci rizikového chování studentů a řešení jejich psychických problémů i nedůsledný přístup ředitele ke stížnostem studujících. Kromě špatných personálních podmínek vzdělávání a nedostatků z hlediska kvality výuky a vzdělávacího procesu inspekce rovněž řediteli Petru Kolajtovi vytkla, že nesledoval školní klima.

Odvolaný ředitel s výtkami inspektorů nesouhlasí a podal proti nim stížnost. Krajský školní inspektorát po přezkoumání své stanovisko nezměnil.

„V tuto chvíli beru celou věc za uzavřenou. Jako ředitel jsem byl za nedostatky na škole, které inspekce našla, zodpovědný – i s důsledky, co z toho plynou,“ uvedl Kolajta.

Výpověď na škole nyní dala i jeho manželka Markéta Kolajtová. „Dodržela jsem dvouměsíční výpovědní lhůtu, se studenty jsem odmaturovala a odešla jsem,“ komentovala své rozhodnutí