Ohlášené zdražení jízdného za městskou hromadnou dopravu v Olomouci je pod palbou nespokojených cestujících. A to i kvůli tomu, že ani s vyšším ceníkem nedostali možnost koupit si jiný než čtyřicetiminutový lístek, který bude od června v základu stát 25 místo současných 20 korun.
Změnu by mohl přinést až chystaný systém elektronického odbavení, s nímž bude možné platit ve vozech kartou. Jeho hlavní výhodou má ale přinejmenším ze začátku zůstat pouze bezhotovostní platba.
Například jízdenka s kratší platností za méně peněz známá z jiných měst by totiž vyžadovala bezpapírovou variantu cestování a s tou zatím dopravní podnik nepočítá.
Olomouc o čtvrtinu zdraží jízdné v MHD, mohou za to investice i vyšší ceny![]() |
Každopádně poslední zvýšení přišlo předloni v září z 18 na 20 korun, což nyní představuje rozdíl sedmi korun za méně než dva roky. Dopravní podnik i radnice to vysvětlují růstem cen energií, zdražením stavebních prací i nutnými výdaji na investice.
Změna má přinést zhruba deset milionů ročně, původní požadavek dopravního podniku diskutovaný s vedením města přitom počítal s dvojnásobkem. Nicméně cena ročního kuponu dál zůstává na 3 200 korunách, nemění se ani desetiměsíční za 1 500.
Z autobusů do automobilů...
Opozice se vzápětí po oznámení ozvala s kritikou. „Časté zvyšování cen jízdného místo podpory veřejné dopravy může mít opačný efekt. Odrazuje lidi od využívání MHD a přivádí je k automobilové dopravě, což znamená více aut na silnicích a zhoršení kvality ovzduší,“ uvedl Josef Kaštil (Spolu) k navýšení ceny o čtvrtinu.
„Souhlasím s investicemi, ale obyvatelé města a cestující nesmí vnímat obhajobu zdražování jako zástupné argumenty. Zmiňme třeba poslední velkou investici – opravu tramvajové trati v Brněnské ulici, která kvůli průtahům trvala o několik měsíců déle a stále přináší 2 problémy, protože za čtvrt roku od jejího dokončení bude opět omezen provoz,“ dodal opoziční zastupitel a člen dozorní rady dopravního podniku Kaštil.
Navíc připomenul, že stále chybí elektronické odbavování cestujících, o kterém se přitom mluvilo už při úpravách cen v roce 2023. A právě v souvislosti s tím se opět diskutuje otázka jízdenky s kratší platností.
Od června zaplatí 25 korun i cestující, jenž se sveze jen několik zastávek.„Krátkodobé jízdné nejde předem zanalyzovat, musí se vyzkoušet. Dopravní podnik nemá data o tom, jak lidé jezdí, kolik minut potřebují, ani o tom, kolik lidí by si řeklo, že třeba 15 korun dají, protože je to tak vyjde tramvají či autobusem lépe než autem,“ řekl dopravní expert Petr Daněk, člen olomoucké i krajské dopravní komise (STAN a Zelení).
Zároveň zmínil opačný problém, že platnost současné jízdenky je omezená v pracovní dny na 40 minut, přičemž v ostatní dny platí hodinu. Upozornil, že pokud chce rodina dojet například z Chomoutova či Svatého Kopečku do akvaparku, nebude jí čas stačit. Když má možnost, raději sedne i kvůli úspoře do auta.
Variantou by ještě byla SMS jízdenka nebo nákup v aplikaci, kde je platnost 50 nebo 70 minut.
„Jsme možná jediné město, kde vám základní jízdenka nestačí k cestě z jedné konečné stanice na druhou. Více druhů jednorázových lístků podle doby jízdy nebo počtu zastávek sice nenabízejí ani Liberec a České Budějovice, mají tam ale alespoň dobu platnosti 60 minut,“ srovnal Daněk s tím, že posun by mohly přinést právě bezkontaktní platební terminály, takzvané validátory. Zařízení má dotykový displej a umí číst platební karty.
Platba kartou za rok a půl
Že by se totiž v automatech a trafikách objevily jízdenky s kratší platností, není pravděpodobné.
„Ještě když jsem před lety působil jako náměstek na dopravním podniku, zkrácená desetiminutová jízdenka se rušila. Její negativum bylo, že si ji kupovalo 80 procent lidí, přičemž zároveň na ní spočívalo 90 procent přestupků zachycených revizory v překročení doby jízdy. Na to ale už dnes lék existuje a tím je elektronické odbavování,“ prohlásil ekonomický náměstek primátora Otakar Štěpán Bačák (spOLečně).
Na mysli má možnost známou například z Ostravy či Brna, kde si cestující při nástupu a výstupu u čtečky „pípne“ platební kartou a systém mu podle doby cesty spočítá jízdné.
S touto novinkou ale dopravce nepočítá. „Požadujeme nastavení pro prodej jízdenek ve variantách plná a zvýhodněná pro zónu 71, zónu 71+1 další zóna a 71+2 další zóny,“ uvedla mluvčí podniku Anna Sýkorová. Zóna 71 označuje krajské město a obce v nejbližším okolí.
Smlouvu na dodání zhruba dvou set validátorů bude dopravní podnik podepisovat v příštích dnech. Na zavedení nového systému bude mít vybraná firma 18 měsíců, tedy čas přibližně do konce příštího roku.
Podnik soutěžil validátor s vysokým výkonem a v kombinaci s tiskárnou. Možnost naprogramovat zařízení na jiný způsob prodeje jízdenek tak zatím zůstane jen v záloze.
„Systém umožní po zaplacení výdej jízdního dokladu s tarifem nadefinovanou cenou a platností. Krátkodobé jízdné a jednodenní stropování jízdného by bylo možné až po případném budoucím přechodu na elektronický, tedy bezpapírový systém,“ vysvětlila mluvčí.
Papírová jízdenka s QR kódem vytištěná ve vozidle umožní cestujícím přestup z MHD k ostatním dopravcům v krajském dopravním integrovaném systému.
19. listopadu 2015 |