„Chybí zde jasné představy o chystaných dílech a jejich tvůrčích týmech, které by doložily neurčitá tvrzení o rozmanitosti, umělecké kvalitě, renomovaných tvůrcích nebo mladých talentech v budoucím směřování divadla,“ vytýkají signatáři dopisu z performanční sekce katedry divadelních a filmových studií Univerzity Palackého.
Pozastavují se také nad ukončením spolupráce s uměleckou šéfkou opery Veronikou Kos Loulovou. „Na olomoucké kulturní scéně představuje její příchod zásadní obrat – ať už díky její vlastní tvorbě, nebo tvorbě hostujících umělců, které do Moravského divadla přivedla,“ stojí v dopise.
„Tento impulz, který nemá v rámci českých regionálních divadel obdoby, dal vzniknout inscenacím, jež výrazně zvýšily nejen prestiž olomoucké opery, ale olomoucké kultury obecně,“ píší kritici.
Protesty nepomohly, zastupitelé schválili sloučení filharmonie s divadlem |
Ambiciózní dramaturgii opery má podle akademiků podpořit například výrazná informační kampaň, jakou udělalo třeba Národní divadlo Brno „s potenciálně kontroverzní inscenací Like Lovers Do“.
Zrovna toto představení však získalo v recenzi MF DNES od Jany Soukupové jen dvacetiprocentní hodnocení, jelikož je podle ní „jednak příšerně nudné a neúčinné, především však až neskutečně hloupé“.
Odmítnutí schůzky? Nikdo ji prý nenabídl
Gerneš nastoupil do vedení MDMF poté, co v říjnu jako jeden ze dvou přihlášených přesvědčil výběrovou komisi.
„Koncepce, kterou jsem předložil při výběrovém řízení na pozici ředitele Moravského divadla a Moravské filharmonie, byla omezena počtem stran, což neumožnilo zohlednit všechny aspekty a jejich hloubku,“ vysvětloval Gerneš.
„Bylo proto nutné věnovat dostupný prostor nejen popisu uměleckých cílů a vizí, ale především ekonomickým, provozním a strukturálním otázkám,“ dodal s tím, že se zaměřil zejména na stabilitu nové instituce.
Na nového šéfa opery a operety nyní běží výběrové řízení. Podle Gerneše jsou podobné změny obvyklé. „Rád bych zdůraznil, že odchod umělecké šéfky byl výsledkem vzájemné dohody mezi mnou a paní Kos Loulovou, která byla uzavřena již v létě, tedy před více než půl rokem,“ poznamenal.
„Už v prosinci jsem byl informován, že akademici plánují otevřený dopis k této záležitosti. Nabídl jsem jim možnost osobního setkání, kde bychom mohli objasnit všechny relevantní informace. Na tuto nabídku však dosud nikdo nereagoval,“ doplnil Gerneš.
Akademici ovšem pro iDNES.cz odmítli tvrzení, že by od ředitele Gerneše dostali možnost setkání.
Sloučené divadlo a filharmonii v Olomouci povede šéf Moravského divadla Gerneš |
Ani podle radnice nelze představenou koncepci brát jako definitivní jízdní řád. „Že někdo zvítězí u výběrového řízení s nějakou koncepcí, neznamená, že je tím bez výjimky přijata. Je to vize ředitele, ale strategie činnosti Moravského divadla a filharmonie na delší období je věc, která musí projít více očima,“ odkázal kulturní náměstek olomouckého primátora Viktor Tichák (ProOlomouc a Piráti) na nově zřízenou garanční radu.