Čeplová poslední tři roky vede tým deseti kolegyň, které mají na starost kompletní zajištění kostýmů a převleků na všechna představení v Moravském divadle.
„Kromě osmi garderobistek máme i pradlenku a modistku, jež nám pomáhají starat se o kostýmy, udržovat je a upravovat po všechny reprízy inscenací,“ vysvětluje Čeplová. Často to znamená období mnoha let, třeba Noc na Karlštejně nebo Sluha dvou pánů se v divadle hrají už jedenáctou sezonu.
Kam v sobotu v kraji na Noc divadelOLOMOUC
PROSTĚJOV
JESENÍK
|
O oblečení, boty či doplňky je tudíž nutné se pečlivě starat a často shánět náhradu, neboť materiály se opakovaným praním a dodržováním hygienických opatření opotřebovávají. Velké množství představení též znamená, že se nyní v divadle nachází tisíce kostýmů a větších či menších doplňků.
„Důležité je pro nás recyklování. Často se snažíme vzít již ušité kostýmy a přetvořit je, aby mohly dělat parádu dál,“ podotýká Čeplová a dodává, že její práce je velmi kreativní. Mění se každý den, kromě představení totiž garderobistky rovněž asistují na zkouškách a foceních nebo půjčují kostýmy veřejnosti a upravují je podle potřeb zákazníků.
Během třináctého ročníku Noci divadel mohou návštěvníci poznat i práci Františka Taberyho, hlavního technika Městského divadla v Prostějově, jenž vede tým zajišťující kulisy, osvětlení a zvuk. Protože divadlo nemá svůj stálý soubor, musí vždy prostory připravit podle přání hostujících divadelníků nebo muzikantů při koncertech a dalších akcích.
„Každé vystoupení začínáme od nuly. Vždy předem všechno s jejich techniky plánujeme, často je potřeba uzpůsobit kulisy na velikost jeviště nebo sehnat speciální světla,“ přibližuje Tabery princip stagiony, tedy divadla, které dává své prostory k dispozici hostujícím souborům.
Zašití kostýmu při představení? Nepřijatelné
Za téměř 25 let, co v branži působí, se zde vystřídaly stovky nejrůznějších inscenací.
„Lidé mi někdy říkají, že mám určitě pohodovou práci, neboť se v divadle hraje od sedmi večer, takže chodím tak v šest. Tak to ale nefunguje. Chystat představení pro náš tým běžně znamená, že se doba mezi začátkem přípravy a bouráním kulis s úklidem vyšplhá i k 16 hodinám během jednoho dne,“ říká Tabery.
Jen srdce už nestačí, volá divadlo o pomoc. S milionovou ztrátou pomůže město![]() |
Čeplová dodává, že práce spousty profesí je v rámci divadla trochu neviditelná. Za hereckým ztvárněním příběhu, jež diváci vidí na jevišti, se totiž skrývá tým desítek lidí v zákulisí. Velkou výzvu mnohdy představuje převlékání herců, kteří mají na výměnu oděvu často jen pár minut.
„Všechny rychlé výměny kostýmů jsou předem naplánované a dopředu je trénujeme. Jednoho herce převlékáme třeba i ve čtyřech, často potmě nebo s baterkou v ústech. Mé nejrychlejší převléknutí trvalo 47 sekund,“ popisuje garderobistka situace, kdy je zásadní souhra všech členů týmu a herce.
Někdy se také stane, že se účinkujícímu některá část kostýmu na jevišti poškodí nebo roztrhne.
„Jsme nachystané a snažíme se vše rychle opravit. Někteří herci však opravy oděvu zakazují, protože se podle pověry říká, že by se tím zašila i jejich paměť, a oni tak zapomněli text,“ odhaluje Čeplová s úsměvem taje divadelní branže.
Díky tematickým prohlídkám mohou zájemci při Noci divadel navštívit kromě kostymérny rovněž provaziště, krejčovnu, korepetitornu a další zákoutí, kam se běžně veřejnost nedostane.