Třetí pokus pro třídící linku. Bude tu hluk i špína, protestují Prostějované

  9:52
Plán na stavbu třídící linky na zpracování odpadu u nádraží v Prostějově nevyšel. Firma FCC, která moderní linku hodlá vybudovat, to proto zkouší v průmyslové zóně. Opozici vadí, že vedení města o tomto záměru mlčí.

Třídící linky společnosti FCC fungují také v Brně. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Nové, v pořadí už třetí místo pro linku na zpracování odpadu zkouší najít společnost FCC v Prostějově. Areál, kterým by mohlo projít až padesát tisíc tun materiálu ročně, chtějí tentokrát zástupci firmy postavit v Kojetínské ulici.

Přitom poprvé projekt plánovali prosadit už na začátku loňského roku v blízké obci Biskupice, poté uvažovali o stavbě linky přímo v Prostějově, v bývalém areálu Vitany v Průmyslové ulici hned za hlavním nádražím. Jenže v obou lokalitách se zvedla vlna odporu místních.

V Biskupicích se proti záměru postavilo nejen obecní zastupitelstvo, ale také přes dva tisíce lidí, kteří podepsali petici.

Záměr na stavbu linky na výrobu tuhých alternativních paliv v Průmyslové ulici nakonec firma po nesouhlasu lidí z nedalekých domů stáhla sama. Obratem však podala k posouzení novou lokalitu. Umístění v takřka vedlejší Kojetínské ulici její zástupci vybrali z více možností a projednali jej s vedením města.

„Jde o pozemek v průmyslové zóně s vhodným napojením na dopravní infrastrukturu. Linka má zpracovávat komunální odpad, nevyužitelné živnostenské a průmyslové materiály i zbytky z třídění druhotných surovin,“ popsala mluvčí společnosti FCC Kristina Jakubcová.

Termín a nová legislativa

Kdy by mohlo být vše v provozu, zatím není jasné. Nejdříve totiž projekt musí projít procesem posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) a poté dalšími fázemi přípravy.

Firma však rozhodně hodlá stavbu dokončit před rokem 2030, kdy začne platit nová legislativa zakazující skládkování a odpady pak bude nutné zpracovávat jinými způsoby.

„Termín zahájení provozu závisí na administrativních procesech. Naší snahou je uvést zařízení do provozu před zmíněným datem,“ doplnila Jakubcová.

Podle mluvčí prostějovské radnice Jany Gáborové je vedení města se záměrem seznámené, zatím jej ale politici nechtějí blíže komentovat.

Přitom to, že o záměru věděli a neinformovali veřejnost, vadí opozičním zastupitelům.

„V materiálu v databázi, přestože byl zveřejněn minulý týden, je uvedené květnové datum. Společnost FCC jistě s městem o výběru lokality jednala už předtím, nicméně na červnovém zastupitelstvu o něm nepadla jediná zmínka. Veřejnost i my zastupitelé se o tom dozvídáme pozdě, také načasování na prázdniny, kdy má většina lidí dovolenou nebo jiné starosti, působí jako záměr. Je absolutně nepřijatelné, jakým způsobem jsou lidé v Prostějově informováni o velkých projektech,“ podotkla předsedkyně spolku Ajdony a opoziční zastupitelka Jana Jílková (Na rovinu!).

Odpad přivezou nákladní auta

Právě spolek Ajdony s podporou koalice Na rovinu! a Pirátů inicioval proti stavbě linky v Průmyslové ulici petici, kterou podepsaly přibližně tři tisíce lidí. Odpůrci projektu vytýkali dopad na životní prostředí, zejména velký nárůst hluku a dopravy i znečištění ovzduší.

Podle Jílkové s přesunutím linky na jiné místo kritizované faktory nezmizí. Má totiž zpracovat až pětkrát tolik odpadu, než kolik se v Prostějově vyprodukuje. Ten by se tak do města musel dovážet nákladní auta.

„Musíme se nejdříve seznámit s novými materiály, například je v nich podrobnější popis dopravního řešení. První podpisová akce ale jasně ukázala, jakou má veřejnost sílu a že na názoru obyvatel záleží,“ dodala Jílková.

Uvažovaná stavba linky je pro Prostějov důležitá, neboť jde o jednu z možných variant řešení po zavedení nové legislativy pro odpadové hospodářství.

Další je spolupráce s firmou PGP Terminal, která usilovala o stavbu zařízení na plazmové zplyňování odpadu v nedalekých Mostkovicích. I proti této nové technologii, která se zatím pro zpracování nevyužitých materiálů využívá pouze v zahraničí, se tam ale zvedla vlna nesouhlasu. Lidé se obávají dopadu na životní prostředí i zvýšené dopravní zátěže.

Naopak z krajské odpadové společnosti, která se podle plánů hejtmanství stane jistým řešením po roce 2030 pro celý region, se Prostějov rozhodl loni vystoupit.

Pro město byl podle jeho zástupců méně výhodný než vlastní spolupráce s výše zmíněnými firmami.

„Dotřiďovací linka, která má otevřít v Olomouci, je absolutní ekonomický nesmysl,“ zdůvodnil náměstek prostějovského primátora Jiří Pospíšil (Pévéčko).

20. března 2023