EasyPark na český trh přišel s novinkou, kdy za využití aplikace neplatí město, ale naopak její uživatel. K ceníkové částce se v takové variantě připočítává servisní poplatek, který řidič zaplatí navíc. Při přechodu na novou platformu se mohla města rozhodnout, kdo provoz služby zaplatí.
Většina radnic v Olomouckém kraji má však nakonec se společností EasyPark Group smluvenou variantu, v níž nadále poplatek za provoz služby platí ze svého. Uživatelům se tam při parkování proto servisní poplatek nepřipočítává. Lidé to zjistí při potvrzování platby.
Přesto některým uživatelům v kraji aplikace nabídla i měsíční předplacenou verzi, která jim má zajistit zvýhodněné parkování bez příplatků. Pokud ale parkují pouze tam, kde servisní poplatek platí město, o žádnou slevu se vlastně nejedná. Od uživatelů za to EasyPark sklízí kritiku.
„Aplikace nemá žádné výhody, inzerované účtování po minutách reálně nefunguje, právě v Olomouci se účtuje po půlhodinách nebo hodinách,“ poznamenal muž, který v Olomouci v placené zóně pravidelně parkuje a nepřál si uveřejnit jméno.
„Taky mi vnucuje zdánlivě výhodné předplatné za 69 korun na měsíc, se kterým budu parkovat bez servisního poplatku, přestože ve většině měst žádný poplatek není. To však nelze snadno zjistit někde z ceníku, je potřeba v aplikaci hledat a zkoušet,“ dodal.
Firma: Nesprávně účtovaný poplatek vrátíme
Zástupci společnosti EasyPark vysvětlují, že informace o poplatcích, kterou uživatelé obdrželi buď v aplikaci, nebo e-mailem, je určená především řidičům, kteří parkují v různých městech.
Kolik platí řidiči v kraji přes aplikaci EasyPark
|
„Nabídku měsíčního předplatného posíláme těm uživatelům, kteří zaparkují v zóně, kde se servisní poplatek platí. V současné době se jedná především o Prahu a Jihlavu. Nejsme schopní řidiče identifikovat, nemáme jejich adresy, takže je oslovujeme podle údajů o parkování. Je to nepřesné, proto se může stát, že nabídka přijde i těm, kteří obvykle parkují tam, kde se servisní poplatky neplatí,“ uvedl za firmu Oto Gücklhorn.
„Doporučujeme lidem zobrazit informace o vybrané oblasti přímo v aplikaci. Pokud by došlo k tomu, že by jim systém naúčtoval poplatek, kde nemá, mohou se obrátit na naši technickou podporu,“ doplnil.
Města v kraji se rozhodla pro tradiční variantu placení za službu. „V Olomouci má společnost EasyPark zatím stejné podmínky jako dříve společnost MPLA. Tedy cenu za provoz aplikace hradí město,“ popsal konzultant radnice pro oblast parkovací politiky Václav Lukeš.
V Mohelnici chtějí jednotnou částkou motivovat řidiče, aby parkovné poctivě platili.
„Nebylo by správné, aby ti, kteří platí v hotovosti, zaplatili méně než lidé v aplikaci. Z parkovného sice dostaneme čistého méně, ale na druhou stranu je nutné zohlednit, že s platbami v hotovosti máme více práce. Peníze musí někdo vybrat a odvézt je do banky,“ upozornila vedoucí ekonomického odboru tamní radnice Veronika Dobiášová.
V Jeseníku i po minutách
Se servisním poplatkem v aplikaci naopak musejí počítat lidé parkující v Jeseníku. K hodinové sazbě parkovného tam doplatí ještě tři koruny. Jeseník ale také jako jediné město v kraji nabízí na vybraných parkovištích možnost platby po minutách. Kdo si vše dobře spočítá, pak i navzdory poplatku může ušetřit.
Na placení přes aplikaci si už zvykli také lidé v Šumperku, po možnosti platit online dlouho volali.
„Původně jsme neměli ani SMS platby. Když přišla MPLA, byli lidé nadšeni. Když se jim pod rukama změnila na EasyPark, tak se nám i stávalo, že se chodili ptát na úřad, co mají dělat. Dělali jsme osvětu, polepili jsme automaty. Vyplácí se to, protože počet lidí, kteří tak platí za parkování, roste každý měsíc,“ sdělil vedoucí oddělení informatiky šumperské radnice Pavel Kouřil.
Za parkování ať se platí až do noci, žádají lidé z auty zaplněného centra Olomouce |
Město podle něj plánuje další rozšíření o novou službu. „Městská policie již využívá a rozvíjí systém MP manager, který má také možnost placení za parkování. Služba by běžela paralelně s EasyParkem,“ řekl.
Online platformy pro placení zkouší i další města. Například v Litovli lidé časem zaplatí parkování přes aplikaci ČSOB DoKapsy.
„Litovel máme v testovací fázi. Rádi bychom aplikaci obohacovali i o další města,“ předeslala mluvčí společnosti ČSOB Michaela Průchová.