Přerov nahradí rušený vytížený přechod provizorním, vše vyřeší nová křižovatka

  14:50
Krajský úřad Olomouckého kraje nedávno zaskočil Přerov rozhodnutím o zrušení přechodu, který je podle odborníků rizikový. Město to kritizovalo s tím, že lidé budou na rušném místě přecházet dál a nebezpečných situací bude naopak víc. Přichystalo proto provizorium do doby, než vše vyřeší stavba nové křižovatky.

Úřad svůj krok zdůvodnil tím, že město ani po opakovaných urgencích neodstranilo nedostatky. Přerovský magistrát tato výtka „zvedla ze židle“. Podle náměstka primátora Tomáše Navrátila (ANO) naopak město udělalo maximum pro to, aby se problematická křižovatka vyřešila včetně přechodů a přejezdů pro cyklisty – zpracovalo projekt na kruhový objezd, jehož výstavbu plánuje zahájit v příštím roce.

„Projektujeme, vykupujeme pozemky a děláme vše pro to, aby zde vznikla okružní křižovatka,“ uvedl Navrátil. Podle jeho slov začalo město s projektováním křižovatky už loni na podzim.

„Rondel má vyjít asi na 15 milionů korun a my se budeme snažit získat na něj dotace. V tuto chvíli řešíme poslední pozemky potřebné pro výstavbu,“ upřesnil primátor Přerova Petr Vrána (ANO).

Kraj zrušil frekventovaný přechod. Lidi budou skákat do silnice, nelíbí se Přerovu

Než Přerov novou křižovatku postaví, zřídí na místě alespoň provizorní přechod. „V případě odstranění přechodu pro chodce by se dopravní situace výrazně zhoršila. Občané budou dotčené místo ke svému přecházení stejně využívat,“ vysvětlil Navrátil.

Město proto zadalo projekt. „Vše už máme hotové. Úpravy spočívají v uzavření prostředního odbočovacího jízdního pruhu, aby mohl vzniknout bezpečnostní ostrůvek. Celý přechod bude nově také osvětlený,“ informoval náměstek.

Vzhledem k nižší intenzitě dopravy bude rovněž zrušen jeden odbočovací pruh. „Vozidla budou moci nově odbočovat vlevo na ulici U Hřbitova z průběžného jízdního pruhu,“ popsal novou úpravu Navrátil.

Provizorium musí posvětit policie a kraj

Lampy veřejného osvětlení by se na místě měly objevit ještě do konce srpna, chodci se po novém přechodu projdou někdy v polovině září.

„Provizorní řešení nastane ihned a neprodleně po zrušení přechodu, nebude tak žádné mezidobí, kdy by touto trasou nebylo možné přecházet,“ zdůraznil Navrátil.

Instalaci nového dopravního značení musí schválit krajský úřad. Ten nyní čeká na stanovisko Policie ČR.

„Definitivní návrh byl odsouhlasen Odborem služby dopravní policie Olomouc a Dopravním inspektorátem Přerov. Bohužel tento odsouhlasený návrh byl následně několikráte upravován na základě dalších požadavků krajského úřadu,“ uvedl Petr Šenk z přerovského dopravního inspektorátu.

„Je nepochopitelné, proč byl přechod pro chodce zrušen ještě před povolením stavebních úprav. Dalo se tak předejít stávající situaci, kdy Krajský úřad zrušil přechod pro chodce, avšak ještě nepovolil realizaci navržených stavebních úprav,“ uzavřel Šenk.

Zrádná pěší zóna. Rozšíření výhod chodců však magistrát nechystá

Rozhodnutí krajského odboru dopravy o odstranění dopravního značení přechodu vedení města překvapilo. Letos v dubnu totiž poslalo na hejtmanství dopis s vyjádřením, že magistrát se zrušením tohoto přechodu zásadně nesouhlasí, a to do doby výstavby nové křižovatky.

Krajský odbor dopravy argumentuje tím, že přechod v ulici Bratří Hovůrkových už deset let nesplňoval bezpečnostní normy a vystavoval pěší doslova infarktovým situacím, když kvůli dvanáctimetrové délce museli zebru přebíhat a řidiči zase před chodci prudce brzdili.

Jde o poslední nebezpečný přechod v regionu

Podle mluvčí kraje Aleny Minxové hejtmanství na situaci přerovskou radnici opakovaně upozorňovalo, a ta tak měla dostatek času zjednat nápravu.

„Dotyčný přechod pro chodce nesplňuje bezpečnostní normy, hlavně co se týče délky. Bohužel, za celou dobu, kdy město o problému vědělo, nebyly tyto nedostatky odstraněny. Z důvodu zachování bezpečnosti chodců tak krajskému úřadu nezbylo než vydat povolení k odstranění přechodu,“ vysvětlil František Pěruška z krajského odboru dopravy.

„Jedná se o poslední nebezpečný přechod v Olomouckém kraji. Všechny ostatní z celkových 40 byly v minulých letech upraveny tak, aby normám odpovídaly, a to například stavbou přechodového ostrůvku,“ dodal.

Podle dat Observatoře bezpečnosti silničního provozu jsou to právě přechody bez ostrůvku, kde dochází k největšímu počtu nehod – odehraje se na nich 65 procent všech kolizí aut a chodců.

Olomoučtí strážníci budou kontrolovat rychlost na dalších jedenácti místech

S tím souhlasí i odborníci. „To, že je dvanáctimetrový přechod bez řádného nasvětlení, navíc vede přes tři jízdní pruhy včetně odbočovacího, je pro chodce extrémně nebezpečné,“ potvrdil i krajský koordinátor BESIP a dopravní expert Miroslav Charouz.

„I když se zde za poslední roky nestala žádná vážná dopravní nehoda, města musí myslet na prevenci a jsou to právě místní samosprávy, které za stav přechodů odpovídají. Pokud na místě do budoucna přibude okružní křižovatka, bude jenom dobře,“ zhodnotil Charouz.