Díky moderním RegioPanterům je cestovaní na Hané rychlejší, přibylo cestujících

  14:20
České dráhy uspořádaly netradiční komentovanou prohlídku nových elektrických vlaků RegioPanter, které završily modernizaci vlakového parku na železnici v Olomouckém kraji. Slavnostní prezentační jízda se odehrála na trati z Olomouce do Uničova.

České dráhy dokončily v Olomouckém kraji historickou obměnu „vozidlového parku“ a na elektrizované tratě nasadily sedmadvacet nejnovějších jednotek RegioPanter.

„Bezbariérové vlaky mají veškerou výbavu, kterou cestující od regionální dopravy v 21. století očekávají, ať už je to klimatizace, palubní Wi-Fi, elektrické zásuvky, USB nebo informační monitory,“ popsala mluvčích Českých drah Vanda Rajnochová.

„U příležitosti dokončení největší obnovy vlaků v kraji proběhla slavnostní prezentační jízda mezi městy Olomouc a Uničov. Ta spojuje aktuálně nejmodernější regionální trať u nás, kde už vlaky jezdí výhradně pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS,“ doplnila mluvčí.

Stát na trati na Uničov testuje evropského zabezpečovače ETCS (European Train Control System). Loni zkoušky provázely výpadky, problémy se ovšem postupně daří odstraňovat.

„Významně jich ubylo, zaznamenáváme například maximálně jeden dva za týden. Spolu s hejtmanstvím každodenně sledujeme vývoj situace. Je to zároveň důležitá informace a zkušenost pro zavedení výhradního provozu ETCS na hlavních koridorových tratích od 1. ledna příštího roku,“ řekl minstr dopravy Martin Kupka.

Kvalita cestování díky novým regionálním vlakům poskočila v Olomouckém kraji dopředu. „RegioPantery navíc České dráhy nasadily i na trať z Olomouce do Šumperka, kde po modernizaci, elektrizaci a instalaci evropského zabezpečovače ETCS mohou jezdit rychlostí až 160 km/h,“ uvedl Kupka, který se také v nových soupravách svezl.

V Olomouci tak mohou být cestující i díky novým spěšným vlakům ze Šumperka už za 50 minut, z Uničova za 18 minut a ze 16 kilometrů vzdáleného Šternberka dokonce za 8 minut.

A změny už nesou první ovoce. Zájem o železnici se po nasazení nových vlaků podle dopravce zvýšil. „Například na tratích Olomouc – Uničov nebo Olomouc – Přerov narostl počet cestujících o více než třicet procent,“ poznamenala mluvčí.

Ve vlacích je více míst

Regionální doprava ovšem zažívá bouřlivou proměnu v celé republice. „Olomoucký kraj je regionem, kde jsme během dvanácti měsíců na koleje nasadili nejvíce nových vlaků. V příštích dnech do Olomouce dorazí poslední z plánované dodávky 27 nejnovějších RegioPanterů,“ popsala mluvčí Rajnochová.

„Díky tomu nabídneme zdejším obyvatelům a návštěvníkům regionu více než semd tisíc míst v nových elektrických jednotkách,“ poznamenal Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Nejnovější elektrické jednotky RegioPanter vozí cestující na linkách Šumperk – Uničov – Olomouc – Přerov – Vyškov na Moravě, Kouty nad Desnou – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice a Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.

Na trať ze Šumperka do Olomouce vyjely první tři nejmodernější RegioPantery

Třívozové jednotky RegioPanter řady 640.2 jsou bezbariérové a je v nich 234 míst k sezení. Na trati z Olomouce do Uničova se po jejich nasazení zvýšila kapacita vlaků v průměru o padesát míst na jeden spoj.

Vedle RegioPanterů druhé generace jezdí v kraji ještě další tři RegioPantery z předchozí dodávky moderních vlaků. Celkem tak brázdí koleje v regionu třicet bezbariérových a klimatizovaných RegioPanterů, které kompletně nahradily starší elektrické jednotky „Tornádo“ a klasické osobní vozy s lokomotivami.

Problémové vlaky

Vedle RegioPanterů druhé generace jezdí v Olomouckém kraji ještě další tři RegioPantery z předchozí dodávky moderních vlaků. Kromě nich vozí cestující také motorové RegioNovy a Stadlery. S jejich kompletní dodávkou jsou však dlouhodobě potíže.

„Se Stadlery máme provozní problémy, řešíme to na denní bázi. Vozy jsou to sice technicky zdařilé, ale jejich spolehlivost není taková, jako bychom si představovali. Jsou kupované secondhandově z Německa, modernizaci nám prováděl náš slovenský partner ŽOS Zvolen a nemůžeme říct, že se nám modernizace povedla na sto procent,“ shrnul Krapinec.

Z celkových dvanácti je jich v provozu pět. „Určitě nejsme spokojení, potřebujeme se dostat na osm jednotek provozního minima. Cílem je odstranit technické nedostatky, abychom splnili objednávku a plnili grafikon. Nyní se nahrazují jinými jednotkami,“ dodal generální ředitel Českých drah.