Sdílená kola zatím v Olomouci dojezdila, město nechtělo dát miliony na provoz - regiony.impuls.cz

Sdílená kola zatím v Olomouci dojezdila, město nechtělo dát miliony na provoz

  11:22
Bez sdílených kol se budou muset od prosince obejít obyvatelé a návštěvníci Olomouce. V současnosti službu ve městě provozuje společnost Nextbike, která však neuspěla na radnici s žádostí o několikamilionový příspěvek na provoz. Město prověří, zda by službu nemohla nabízet některá z jeho firem, ve hře je i vypsání veřejné soutěže.

V Olomouci si mohli lidé dříve užívat nabídky hned dvou bikesharingových firem, jak ukazuje snímek z roku 2021. Před dvěma lety však zmizely růžové bicykly firmy Rekola a nyní v ulicích končí i modrá kola Nextbike. | foto: Stanislav HeloňaMAFRA

Firma Nextbike umístila do ulic tři stovky kol na jaře 2020, v poslední době jich bylo o stovku méně. Na začátku stála půlhodina jízdy šestnáct korun, nyní lidé platili třicet, šlo ale využít výhodnější měsíční či roční paušální předplatné. Ve městě bylo registrováno přes 16 tisíc uživatelů, kteří vyjeli na více než 300 tisíc jízd.

Na udržení tempa a kvality služby už ale podle firmy jen platby uživatelů nestačí. „Celou dobu provozu vedeme se zástupci radnice jednání a snažíme se konstruktivně přispívat k rozvoji mikromobility ve městě,“ uvedl ředitel Nextbike Czech Republic Lukáš Luňák.

„V průběhu letošního roku město opět zvažovalo možnosti podpory v podobě patnáctiminutových jízd zdarma na sdílených kolech pro své občany a návštěvníky. Nakonec se však rozhodlo finanční podporu směřovat na jiné klíčové projekty, což naprosto respektujeme,“ dodal.

Radní rozhodovali naposledy v září, a to o několika variantách. Jednou z nich bylo podpořit finančně Nextbike – šlo by o milion a půl na příští rok díky slevě, poté o tři miliony ročně – a získat zmíněný čtvrthodinový tarif zdarma a tři sta kol na sedmi až osmi desítkách stanovišť.

„Druhou možností bylo soutěžit obdobně jiný model s roční dotací 1,5 milionu korun, třetí varianta byla zůstat u dosavadní praxe,“ sdělil náměstek primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti).

Kvůli nezískání podpory odešla i firma Rekola

Postoj rady nebyl jednoznačný, nicméně nakonec v hlasování převážil názor nepodporovat přímočaře soukromý byznys.

„Když někdo přijde a bude chtít podnikat, vytvoříme mu podmínky, jako jsme například udělali vyhrazená místa pro sdílená kola,“ řekl náměstek primátora pro investice Miloslav Tichý (ANO). Sdílená kola mohla využívat polovinu kapacity městských stojanů.

Nabíječky v centru měst vadí, cyklisté však chtějí mít kola na očích

„Pokud si ale soukromý provozovatel řekne též o peníze, nejde je jen tak dát, zvlášť když v Olomouci v minulosti působila společnost Rekola, podporu neměla a odešla. Museli bychom případně na službu vypsat výběrové řízení,“ doplnil.

Společnost Rekola, známá svými růžovými bicykly, působila v Olomouci od roku 2014 do roku 2022. I tento provozovatel opakovaně neúspěšně vyjednával o podpoře.

Sdílená kola počet aut v ulicích nesnižují

Ačkoli přinejmenším přes zimu tedy zůstanou v krajském městě ze sdílených dopravních prostředků jen koloběžky a auta, kola by se měla v budoucnu vrátit. Kromě vypsání veřejné zakázky zváží Olomouc možnost provozovat je vlastními silami.

„Ukončení činnosti firmy Nextbike neznamená trvalý konec sdílených kol. Prověříme model provozování vlastního bikesharingového systému. Takový jsme viděli například v podobně velkém estonském Tartu, kde město provozuje flotilu 800 kol. Bude však nutné dobře zvážit provozně-ekonomický model,“ nastínil Pejpek a dodal, že služba je rozsahem nevelká, ale pro část obyvatel atraktivní.

Elektrokola lákají i na rychlost, lidé ale jízdu nezvládají a nehod přibývá

Potvrzuje to i olomoucký cyklokoordinátor Stanislav Losert. „Výzkumy ukázaly, že tento způsob dopravy nikterak nesnižuje jízdy autem, spíše ho využívají lidé, kteří na kolo sednou namísto jízdy MHD,“ řekl.

„Ve městě naší velikosti ani nešlo využít kolo pro cestu z konečných zastávek, kde by řidiči auta odstavili, protože firmy nebyly ochotné poskytovat je v okrajových částech. V každém případě sdílenou mobilitu podporuji a odchod společnosti Nextbike je škoda,“ dodal.

Od začátku nové cyklistické sezony rozmístí Nextbike svá kola do měst, v nichž aktuálně působí či ve kterých chce v blízké budoucnosti začít svou službu nabízet.

„Vnímáme rostoucí poptávku ze strany měst, jež bikesharing podporují a na spolupráci s nimi se musíme primárně zaměřovat. Věříme, že se vnímání přístupu k mikromobilitě ze strany Olomouce změní a my tak budeme moci téma sdílených kol v ulicích města výhledově opět otevřít,“ doplnil ředitel firmy Luňák.

Skončili i v Prostějově, v Přerově došly peníze

Patnáctiminutové jízdy zdarma zajišťuje Nextbike díky veřejné finanční podpoře vedení města například v Přerově. I tam sice radnice v říjnu rozhodla o ukončení dohody, kterou měla od loňského července, avšak z jiných důvodů. Lidé měli totiž o službu takový zájem, že už v průběhu letoška vyčerpali 3,8 milionu korun vyčleněných z městského rozpočtu.

O provoz sdílených kol v Přerově měla zájem jediná firma, město i tak ušetří

„Proto jsme objem peněz navýšili o 1,4 milionu, ani to ale nestačilo. Více nám však zákon o veřejných zakázkách neumožňuje, proto jsme museli smlouvu s firmou Nextbike ukončit,“ vysvětlil náměstek primátora Tomáš Navrátil (ANO).

„Lidé ovšem o sdílená kola v posledních dvou měsících roku nepřijdou – podařilo se nám domluvit se společností Olympus Medical, která závazek za město převezme,“ doplnil.

Ve výběrovém řízení hledá město od jara provozovatele nejméně 160 sdílených kol do konce roku 2027.

V kraji jezdili lidé s Nextbikem donedávna také v Prostějově, který se v roce 2019 stal vůbec prvním tuzemským působištěm společnosti. Loni ale společnost od města nedostala finanční podporu a na roky 2025 a 2026 svěřila radnice po výběrovém řízení provoz sdílených bicyklů firmě Rekola. Ta se zavázala nasadit do ulic nejméně 180 kol.