Riziko každé dva kilometry. Srážek se zvěří přibývá, téměř vždy je to vysoká

  6:38
Riziko, že v Olomouckém kraji auto srazí zvíře, vychází podle statistik v průměru zhruba na každé dva až tři kilometry. Čísla se drží dlouhodobě vysoko. V lesních úsecích je podle odborníků potřeba zpomalit a taky čekat, že zvířat může být víc. Nebezpečí kolize se zvěří tu patří k nejvyšším v zemi.

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Na deseti nejrizikovějších místech v kraji je u poloviny případů jako nejčastější příčina nehody uvedeno „nezaviněná řidičem“. V naprosté většině jde právě o srážky se zvěří.

Patří mezi ně například silnice druhé třídy ze Šumperka na Bratrušov. Ze třinácti nehod za posledních pět let připadá každá druhá na kolizi s divokým zvířetem.

„Střetů se zvěří v okrese přibývá. Jde o to, že jí je hodně. Na novém obchvatu Bludova jsou pachové ohradníky a zdá se, že moc nefungují, protože kolize tam jsou pořád,“ zaznělo na nedávné dopravní konferenci v Olomouci od zástupců šumperských policistů.

Podobné je to u olomoucké části Chomoutov, kde jsou u frekventované silnice pole, remízky a zdroje vody, u Kožušan na Olomoucku nebo u Nového Malína na Šumpersku.

Region patří k nejhorším v republice

V minulém roce byl kraj od jara do podzimu třetím v republice s největším počtem těchto srážek se sedmi stovkami nehod. Stejnou hodnotu u lesní zvěře ukazují data Centra dopravního výzkumu (CDV) i za prvních šest měsíců letošního roku.

Lze tedy předvídat, že na konci roku může být nehod opět kolem 1 400 jako loni. V roce 2022 bylo srážek 1 200 a rok předtím ještě zhruba o padesát méně.

Délkou silniční sítě 3 600 kilometrů se přitom kraj řadí až do druhé poloviny regionů České republiky.

Nejkritičtějším místem byl na podzim 216 metrů dlouhý úsek krajské silnice na Přerovsku u obce Želatovice poblíž odbočky na Újezdec. Od dubna do září se tam odehrálo deset nehod s vyčíslenou škodou 470 tisíc korun.

Nejčastější je srážka s jelenem

Nejrizikovější místa

kde byla za posledních 5 let nejčastější příčinou nehody srážka se zvěří

    • úsek silnice II/446 u olomoucké městské části Chomoutov
    • úsek silnice II/435 u Kožušan
    • úsek silnice II/446 u Šumperka
    • úsek silnice II/446 u Nov. Malína

Zdroj: Regionální dopravní konference

Co dělat, když srazíte zvěř

      • Při srážce s divokou zvěří není možné žádat po nikom náhradu škody. Pokud není auto připojištěné, nezbývá než uhradit opravu ze svého.
      • Nakládat s ulovenou nebo uhynulou zvěří smí jedině uživatel honitby, kterému by měl účastník nehody nahlásit, kde ke srážce došlo.

Nejčastější obětí nehod jsou jelenovití, a to zhruba ve třech čtvrtinách případů. Divokých prasat je desetina, zajíci či psi představují jen jednotky procent. „Dá se očekávat, že v lesních oblastech jde o jeleny či laně a daňky či daněly. V nížinách a tam, kde jsou příhodné podmínky, půjde o zajíce,“ uvedl Michal Bíl z CDV.

Ačkoli portál Srazenazver.cz ukazuje nehody i uvnitř či na okrajích měst a obcí, většina je jich mimo zástavbu.

Proto je dobré mít se při cestě krajinou na pozoru. „Když jedu autem, všude tam, kde je cesta u lesa, je potřeba být obezřetnější,“ doporučil Petr Zavadil z mysliveckého sdružení Kunkov Šišma Přerovsko.

„Srnčí od jara do podzimu chodí samostatně nebo srna se srnčetem, přes zimu vyrážejí ve skupinách, takže v lesních úsecích bych rozhodně snížil rychlost a věnoval se i příkopům a krajům lesa, kde by řidiči případnou zvěř mohli zahlédnout,“ zdůraznil.

„Je dobré snížit rychlost a předvídat, protože když pojedu lesním úsekem, srážka se zvěří tam hrozí. Pokud míjím pole, je vhodné se dívat i kolem sebe, mít široký úhel pohledu, abych zvěř běžící k cestě zahlédl včas,“ radí myslivec.

Při zpozorování divokého zvířete se také řidičům doporučuje ztlumit dálková světla na potkávací, aby oslněné zvíře nezůstalo stát a spíše uteklo.

Radši prudce brzdit, než se vyhýbat do protisměru

„Nezřídka má řidič tendenci se instinktivně zvířeti vyhnout prudkým vybočením do strany nebo do protisměru, kde může nastat střet s protijedoucím vozidlem, což zpravidla vede k závažnějším následkům,“ poukazuje BESIP.

„Správnou reakcí je pouze prudké brzdění a zachování přímého směru tak, aby byla využita deformační zóna v přední části vozidla, která posádce poskytuje největší ochranu, a byla tak maximálně eliminována energie nárazu,“ doporučuje BESIP.

VIDEO: Jelen vskočil přímo před auto, řidič i díky asistentům zastavil včas

I jeho statistiky ukazují, že srážek se zvěří přibývá, na druhou stranu klesá závažnost následků, například předloni nikdo při haváriích nepřišel o život.

Jak zaznělo na olomoucké dopravní konferenci, CDV vyvíjí spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic prototyp dopravního značení, které by se rozsvěcelo v době, kdy nebezpečí srážky se zvěří vzniká.

O podobné varování se snaží i autoři navigací. „V současné době spolupracujeme s Českou zemědělskou univerzitou na tom, abychom upozorňovali řidiče v navigacích pouze v době, kdy k nehodám se zvěří dochází,“ sdělil datový konzultant a jednatel firmy DataFriends Jan Chalas.

13. září 2022