iDNES.cz

Olomouc stále vylepšuje podobu zahrádek a reklam ve městě

  6:34
Vizuální smog, jak odborníci přezdívají výlohám a reklamám obchodů a vzhledu restauračních zahrádek v centru hanácké metropole, může být ještě menší. V nápravě jejich majitelům pomůže vyšší dotace od olomouckého magistrátu.

ilustrační snímek | foto: Filip Fojtík, MAFRA

Stále více provozoven, jejich označení, reklamních poutačů i restauračních zahrádek by mohlo mít v centru města kultivovanější podobu.

„Už od roku 2021 úpravu vzhledu provozoven v městské památkové rezervaci podle navržené metodiky město podporuje dotacemi pro majitele. Letos maximální částku navyšuje na 30 tisíc korun v případě označení provozovny a na 100 tisíc korun pro předzahrádky,“ uvedla mluvčí magistrátu Jana Doleželová.

„Kultivace veřejného prostoru a pokles vizuálního smogu v městské památkové rezervaci jsou stále aktuální témata. I když už se v posledních letech v některých ulicích v centru daří vzhled upravovat s respektem k místu, kde se nacházejí, stále je na čem pracovat,“ nastínil primátor města Olomouce Mirek Žbánek.

Dotační program města tak má jasný smysl. „Věřím, že možnost získat vyšší příspěvek, ať už na návrh a výrobu reklamního poutače nebo na úpravu vzhledu předzahrádky, bude pro majitele motivační,“ doplnil Žbánek.

Památkáři a architekti v akci

Přehledný návod, jak postupovat při vzhledu nemovitosti, sestavil útvar hlavního architekta ve spolupráci s orgány památkové péče již před třemi lety.

Doporučující dokument shrnuje zásady kvalitní praxe a vychází z aktuálních zkušeností dalších českých měst.

„Vlastníkům a provozovatelům radí, jak při schvalování označení v městské památkové rezervaci postupovat, a urychluje proces při získání kladného stanoviska odboru památkové péče,“ vysvětlila Jana Křenková z útvaru hlavního architekta.

Olomouc dala vizuálnímu smogu stopku, od škol a zastávek zmizí billboardy

K materiálu věnujícímu se označování provozoven přibyla v roce 2022 také metodika s názvem „Restaurační zahrádky v MPR Olomouc“.

„Ta je závazná pro nové restaurační zahrádky a pro ty stávající stanovuje přechodné období do roku 2028. Tehdy se i pro ně stanou pravidla závaznými,“ upozornila Doležalová.

Majitelé provozoven mohou město požádat o příspěvek na pořízení nového návrhu označení provozovny či reklamního poutače i jeho instalaci do maximálně 30 tisíc korun. „Se spoluúčastí žadatele minimálně 25 procent uznatelných nákladů,“ upozornila mluvčí.

„V případě dotací pro přeměnu nebo stavbu nových restauračních zahrádek se jedná o příspěvek v maximální výši 100 tisíc korun, minimální spoluúčast je taktéž 25 procent. V tomto programu čeká na žadatele celkem 200 tisíc korun,“ řekla Doležalová.

Příjem žádostí začne 25. března a potrvá až do 31. srpna. „Jakmile to bude aktuální, formulář najdou zájemci na webu města.“

zpět na článek